AuAg nya fond ESGO ETF | Samlingstråd

Jag har en order som ligger i marknaden. Har legat där en god stund nu. Är det normalt att det tar sån tid pga liten omsättning pga ny, eller har jag gjort fel? Provade att lägga en ny order och ta bort den gamla, men det händer inget. Aja, den får väl ligga där under dagen.

Det låter som att du lagt ett för lågt pris.

Det finns en så kallad market maker som gör att man kan handla i princip jämt när börsen är öppen. Åtminstone på Avanza får du någon form av meddelande om market makern har fruktstund.

Kan denna fond vara ett alternativ till placeringar i guld? Tänker hur den ställer sig mot GZUR & 4GLD.

Som jag tolkar är den riktad mot gruvorna som bryter guld.

Jag visste väl att jag var en snåljåp. Närå, men lagt och lagt, jag tog det pris som den “sa”. Sen när jag gjorde om det hela så valde den samma pris så då tänkte jag att det inte var det :thinking: Vad menar du med fruktstund, nu igen? (Jag är på Avanza och hålls)

Nja, risken är betydligt högre och därmed även den potentiella avkastningen/förlusten.

Det brukar visas något riskdiagram med Guld → Silver →Guldgruvor → Silvergruvor när det pratas om denna ETF, så någon kanske kan lägga upp det här.

1 gillning

Det ser faktiskt konstigt ut på Avanza när jag tittar närmre. Orderdjupet är inte detsamma som på Nordnet och det finns ingen historik. Priset på Avanza är högre än på Nordnet, trots att de handlas på samma börs. Det verkar inte riktigt friskt.

Fruktstund var mer ett skämtsamt uttryck för när market makern av någon anledning inte är aktiv. Men då brukar det synas ett meddelande om detta. Med jag ser inte något sådant nu. Och det är i princip bara under börskrascher jag råkat ut för att det hänt under börsens öppettid.

1 gillning

Hjälp - måste genast in och ta bort min order :flushed:

Vid en närmare titt även på Nordnet, ser det inte skumt ut där också? Inga avslut och priserna ser skumma ut, eller? :thinking:

Ja, nu ser priset konstigt ut på Nordnet. Jag ser ingen på säljsidan, men det borde jag har reagerat på förut. Och sista kurs i dagens diagram är från 17:30, och det är många timmar kvar tills dess.

Så här svarar Avanzas kundtjänst:

Orderdjupet på ETF:en hos oss är det orderdjup som gäller på marknadsplatsen Tradegate. Vad gäller marknadsdatakopplingen är vi således kopplade specifikt mot Tradegate.

Men när du lägger en order, kan den exekveras på vilken marknadsplats som helst och det till bästa pris.

En anledning till att det är helt blankt på grafen är alltså helt enkelt för att inget avslut har skett på Tradegate idag.

Det finns vad jag ser ingen annan äldre historik heller på Avanza, men det var ju 14 timmar sedan Eric la ut infon om att det gick att handla på Avanza, och eftersom Avanza inte brukar fylla på med historik längre tillbaka än de själva har haft värdepappret kan det förklara saken.

Det kan ju vara så att ingen i hela världen handlat denna ETF sedan igår, vilket åtminstone delvis skulle kunna förklara varför det ser konstigt ut på både Avanza och Nordnet.

Men för tillfället tycker jag att Nordnet leder i konstighet.

1 gillning

Det var en glitch ute i Europa denna fm
Nu ser det väl ok ut?
/eric

3 gillningar

Men vilken fin service med uppkollning!

Såklart ska man vara den enda i världen som försöker handla den och så ska det strula… typish! Jag får väl lägga en ny order. Sitter ändå bara och vilar efter vaccin-dos 2.

1 gillning

Min order på Avanza lyckades gå igenom, men ingen historik på Avanza.

Ska kolla! 20 tecken.

Avanzas system behöver normalt 3 månader innan ETF kommer upp….
Med goda kontakter kom vi upp efter 1 dygn !!

Datan är ”lite fattig” hos Avanza - vilket jag påtalat.
Kommer nog successivt bli bättre o bättre,
/eric

5 gillningar

Nja, något har hänt, men orderdjupet skiljer sig fortfarande åt på Avanza och Nordnet.
AVA_ZSG0

NON_ZSG0

Jag trodde det skulle rätta till sig efter typ 5 eller 15 minuter ifall att någon visar med eftersläpning, men skillnaden verkar bestå över tid.

Avanzas system kommer bli bättre o bättre -
men vissa saker kan ta tid (vi pratar dagar/veckor på vissa saker)
/eric

Tack för bra svar Eric Strand!

Jag förstår och har läst det du nu delade redan tidigare, och är helt med på att den nya ETFen konkurrerar med VanEnc och iShare.

Förstår att du anser att det som pekar mot din ETF är att beta är fördelaktigt och man minskar marknadsrisken med en mer jämn spridning av ägande.

Jag ska kolla upp mer exakt vad indexet ni följer innebär för ägandet. Dvs vilka bolag ni då faktiskt äger.

Får man fråga dig, Vilka specifika nackdelar kan du själv se med din ETF gentemot de ovan två nämnda?
Förväntar du dig att ha en högre avkastning än dessa två på 5 års sikt?

Hur tänker du man ska fördela sitt ägande mellan den nya ETFen och Auag silverbullet?

Ni andra som har insikter i dessa frågor är också självklart välkomna med kommentarer kring mina frågor!

Vi kommer gå ner mer i en Bear Market för guld/gold miners

Kolla indexet (eller presentationen s19) på vår hemsida för innehaven

Silver Bullet kommer gå ännu mer upp/ner

/eric

2 gillningar

Tack Eric!

Men du tror alltså på en kortsiktig Bear market, att silver och guld går neråt. Hur ser din prognos ut för det?

Jag är med på att det i det kortare perspektivet är svårt att säga mer exakt. Men att silver är upp och ner är jag helt med på, och är själv i perspektivet att äga under tio år eller så.

Men ändå, när ser du att vi ligger på plus igen om vi ser med detta årets nivåer som utgångspunkt?

Är det några speciella faktorer du ser som driver Bear market nu?