Fysiskt Backade GULD ETF:er på Avanza och Nordnet?

Hej!

Jag har läst in mig så gott jag kunnat och blir inte riktigt klok på detta. Klart är att de vanliga amerikanska stora Guld ETF:erna inte finns hos varken Avanza eller Nordnet. Europeiska ETF:er finns.

Det verkar inte finnas någon vettig GULD ETF med fysiskt backade tackor på Avanza. Rätta mig om jag har fel här! Jag kan ha fel där.

Däremot sett folk nämna att det ska finnas på nordnet. Vissa nämns vid namn i någon tråd men går man in på nordnet och söker på den i listan för ETF:er så finns den inte… längre? Vet att de tog bort de amerikanska 2018 men det är från trådar nyare än så och inte dessa.

Hur ligger det till med den här saken egentligen? Och om de finns, vilka är de mest pålitliga och de mest populära? Jag vill inte köpa via certifikat!

Mvh

På Nordnet kan du månadsspara i bla WisdomTree Physical Swiss Gold, som är uppbackat av fysiskt guld…

1 gillning

Och söker jag på den så finns den inte. Samma sak, gör jag något fel eller är den inte tillgänglig för alla? Går jag in och kollar på alla ETF:er som finns på nordnet och söker på “gold” så får jag 9 träffar, varav de flesta är baserade på miningbolagen.

Sök på värdepapper, den vanliga söken… tickern är Gzur som du också kan söka på…

1 gillning

Xetra Gold och Wisdom Tree är båda vettiga och fysiskt backade:
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/1077331/xetra-gold-etc

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/1081565/wisdomtree-physical-swiss-gold-etc

De klassas som Certifikat under Övriga Börshandlade Produkter och inte ETF på Nordnet åtminstone.

Exakt. Inga ETF:er. Och jag har fått intryck att certifikat inte är att lita på, man är mer trygg med en ETF och särskilt en fysiskt backad ETF. Men ni menar att dessa är relativt säkra? Och Wisdom Tree är dessutom fysiskt backad? Båda finns på både Avanza och Nordnet kan tilläggas.

För att kallas ETF måste det vara en fond som placerar i en portfölj av tillgångar. Eftersom du är ute efter ett papper som endast placerar i guld kommer det att ha endast en underliggande tillgång och uppfyller därmed inte villkoren för att kallas fond.
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2011/04/14/vad-ar-skillnaden-mellan-en-etf-och-ett-certifikat.html

2 gillningar

Ok. Men går det att uttala sig om hur stabila dessa kommer vara under t.ex. en riktigt stor börskrash? Jag vet att det aldrig går o säga 100%. Säg att jag köper och håller i 6-10 månader, en historiskt kraftig börskrash sker, guld går upp i värde och jag säljer precis vilken dag jag vill. I detta scenario hur trygg kan jag vara i dessa två certifikat att inget händer och positionen blir värdelös eller iaf förlorar väldigt mycket som inte har med guldpriset att göra? Mellan tummen och pekfingret!

Jag skulle tippa att det blir inte mycket säkrare än så ifall du inte låser in guldtackor i ditt egna kassaskåp (exklusive risken att bli rånad på dom). Sen skulle man kunna diskutera om det verkligen är sant att guld ökar i värde när börsen kraschar… titta på lite gold vs s&p grafer så kommer du nog förstå mer hur dom rör sig jämte varandra.
Men du har helt rätt att du kan sälja vilken dag som helst, så länge du inte lägger en för hög säljnivå som aldrig uppnås. Men att timea marknaden finns det åtskilda spaltmeter skrivet om här inne…

Det finns flera alternativ både på avanza och nordnet, xetra och wisdomtree som nämnts ovan är två. Många bedömer dessa som säkra och bra alternativ.

Huruvida de kommer fortsätta att fungera i ett worst case scenario är svårt att säga. Du får göra en bedömning på hur troligt du anser det är att någon av de motparterna involverade får problem och inte kan leverera på sina löften. Förvaringsinstitut etc för varje enskild produkt återfinns i prospektet.

Kontrollera om lösningen matchar till det problemet du vill lösa, och välj produkt därefter.

Finns det valuta-risk mot euro om man investerar i t.ex. Xetra Gold och Wisdom Tree eftersom att de handlas i annan valuta än sek, eller påverkas mitt resultat endast av guldpriset?

Tack för era svar i tråden! Nu fick jag reda ut det lite grann och känner att jag har lite mer säkert på fötterna. Jag ska överväga hur jag ska göra.

Det där har jag också funderat på. När man köper ett par tex. Guld/USD så har man ju inget USD. Det är ju bara att man får betala i USD vid köptillfället och får tillbaka USD när man säljer. Om USD går upp så blir ju inte guldet mindre värt, man får bara lite mindre USD när man växlar tillbaka vid sälj. Eftersom USD då blivit mer värt så går det jämt ut. Jag tror inte man ska tänka ett skvatt på vilket par man köper sin tillgång i, det är ju den som står först i paret man äger… Det andra är bara en prisindikator i en viss valuta. Så tänker jag iaf…

Denna, WisdomTree Physical Gold - EUR Daily Hedged, är valutasäkrad mot Euron, men du måste ändå växla SEK till euro…