Köpa Guld i USD ETF/Certifikat

Nu när Dollarn har försvagats är min ambition att köpa en ETF/tracker etc som följer guldpriset i USD. GLD har jag läst mycket om men jag tror dessvärre inte den går att köpa via Avanza då den är amerikansk…rätta mig gärna om jag har fel här!

GLD4 är ju ett alternativ men den handlas i Euro. Har ni något förslag var jag kan hitta guldexponering i USD via Avanza om nu inte GLD går att handla?

Tack på förhand!

Mvh Eitka

Det stämmer att GLD inte går att köpa. De flesta av oss här på forumet kör:

• Xetra-Gold ETC (4GLD)
  • WisdomTree Physical Swiss Gold ETC (GZUR)
  • WisdomTree Physical Gold ETC (VZLD)

Du har dock rätt i att de handlas i EUR, men jag tänker att det spelar mindre roll. Eller är det någon specifik anledning till att du vil ha det just i USD?

Tusen tack för svaret Jan. Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag tänker såhär: Guldet prissäts i USD. Sedan toppen i mars/april så har USD försvagats med ca 20% mot SEK. Jag är nu intresserad av att köpa guld pga att jag vill äga råvaran som riskspridning samt att jag vill hedga med valutan USD/SEK. Blir det turbulent på börserna så har USD en tendens att stärkas varför jag gärna vill ha mer exponering mot just USD.

Om jag köper 4GLD så kommer ovan resonemang stämma sånär som att jag istället kommer hedga mot USD/EUR vilket inte riktigt är min tanke. Sedan toppen i mars/april har USD försvagats med ca 15 % mot EUR.

När jag tänker på det kommer USD att stärkas mot EUR och SEK vid turbolenta tider (om mitt ovanstående resonemang stämmer) varför det kanske inte har så stor betydelse om exponeringen är USD/EUR istället för USD/SEK?

Mvh Eitka

Jag tror att du gör det svårt för dig att göra två saker samtidigt. Skilj på guldet som en investering och USD som hedge.

Om du vill spekulera i valuta så kan du ju t.ex. öppna ett valutakonto i USD på Avanza och växla in pengarna på dem. Eller så kan du köpa en amerikansk penningmarknads- eller korträntefond.

Guld är ju guld och det spelar ju ingen roll vilken valuta det denomineras i. Ett sätt att tänka på det är att tänka att guld är det konstanta värdet och att valutorna fluktuerar i värde.

Tack för dina funderingar. Jag kanske krånglar till det i onödan. Bra tips där att köpa guldet för att jag just vill ha guldexponering och ev. en amerikansk kortfäntefond om jag vill ha USD exponering :+1: