Guld-etf att köpa i kronor?

Har haft WisdomTree förut, men nu undrar jag om det finns någon liknande och lika bra på den svenska börsen och som handlas i kronor?

Eller är WisdomTree och den andra rekommenderade de två bästa ändå?

Hej Martin,

Det är väl dom som rekommenderas här på bloggen som är dom bästa och det närmsta du kommer direktägande i guld.

Däremot så har du certifikat på t.ex Avanza där du får exponering mot underliggande men som inte riktigt är så nära fysiskt guld som man kanske hade velat.
Denna handlas i SEK.

1 gillning

Får man fråga varför det är viktigt att produkten handlas i kronor? :slight_smile:

Växlingsavgifter och allmän känsla att allt blir dyrare av att handla i utlandet.

Tack. Ska kika på den igen, även om jag egentligen tycker bättre om en direkt koppling till fysiskt guld.

Frågan var inte till mig men svarar ändå. Tycker själv att det skulle vara trevligt handla enbart i SEK för en portfölj med kortare tidshorisont, t.ex. RT-portföljen. :slightly_smiling_face:

Att valutarisk är ett nollsummespel på lång sikt kan jag acceptera, men om det handlar om pengar på lite närmare sikt så tänker jag att kursändringar kan spela ett spratt. Sedan är ju t.ex. RT-portföljen extra problematisk med att de olika delarna kan få olika ”hävstång” när de handlas i olika valutor, tänker jag mig… :roll_eyes:

Guld vill man kanske också ha som värdebevarare, och påverkas den för mycket av valutakurser kanske den förlorar lite av den funktionen? :thinking:

1 gillning

Håller helt med, men sedan kan man också då ta i beaktning om man verkligen ska investera pengar på kortare sikt mot den risken som ändå finns i dessa tillgångar, utöver valutarisken? :slight_smile:

Visst anses Guld vara en “värdebevarare”, men guld är ändå ganska volatil och kan absolut generera en negativ avkastning på kort sikt och bör inte anses som en säker väg att gå för att behålla ett värde på kort sikt :slight_smile:

1 gillning