Kan någon hjälpa mig att förstå årets avkastning i Xetra Gold? Den har ytd gått upp 20,85 %.
Guld har i USD gått upp 13,48%
USD har förstärkts 3,72 % mot euron.
Så avkastningen tycker jag borde bli. 17,2%. På nåt sätt har jag nog otur när jag tänker, men kan någon förklara hur?
Vad det än beror på så verkar mina EUR-noterade ETC:er haft i stort sett identisk utveckling som Xetra Gold. Så det är knappast Xetra Gold som gjort något konstigt.
Du försöker säga “så länge etc och det du jämför med är i samma valuta”, eller hur?
Dvs vilken valuta man valt att köpa tillgången i spelar ingen roll, men när du jämför med andra saker behöver du titta på dem i den valutan din tillgång är noterad i för att jämförelsen ska funka.
ja, nu har jag hittat goldpriset i Euro och årsutvecklingen är 20,5 % precis som guld ETF:erna. Men hur förklaras skillnaden i årsutveckling mellan EUR-guld och USD-guld?
Valutan kan knappast va hela sanningen… Är @bspastikern nåt på spåren, är det “olika” guld?
Det är ingen skillnad. Du bara mäter med olika linjaler (valutor).
Tyvärr blir det rejält förvirrat när vissa nätaktörer inte har visar sina grafer med korrekt valutafaktor. Utan de har samma över hela tidsintervallet man tittar på. Men i verkligheten så ändras ju valutakursen hela tiden.
Handelsvalutan på en tillgång är alltid helt irrelevant om man bortser från växlingsavgifter.
Jag förstår inte hur handelsvalutan är irrelevant. På världsmarknaden sätts guldet i USD.
Nedanstående är ett utklipp från 4GLD faktablad, där står att referenskällan för produkten är ett uns guld i USD. Då måste väl valuta kursen mellan EUR/USD inverka? För jag kan inte läsa mig till att produkten är valutahedgad.
Nej. Ställ upp matten. Köper du i SEK (med växling till Euro direkt) och sen säljer till SEK (med valutaväxling via Euro) så kommer Euro/USD växlingskursen vara helt irrelevant och inte påverka din utveckling.
Jag läste KID på engelska. Det finns valutarisk om du är ej EUR investerare. Guldpris räknar per “troy ounce” medan Xetra Gold ETC räknar per gram. Då behöver du att omvandla gram till troy,enlig KID (sidan 4/12)…“1,000 grams = 32.1507465 troy ounces and 1 troy ounce = 31.1034768 grams”.
LBMA sätter guldpris 2ggr per dag. Jag kan inte förklara dina siffor men om jag hade köpt värdepapper skulle jag räkna själv cirka. hur mycket EUR/kr vinst jag skulle få om jag skulle sälja det tiden jag lägger order.
Nu har jag räknat det igen och jag tror jag har förstått det nu.
Precis som @bspastikern skriver så är avkastningen på 4GLD 17,13% i USD och 20,66 % i EUR. En diff på 3,53 % vilket i det stora hela stämmer med hur EUR gått mot USD sen årskiftet.
Enligt LBMA som 4GLD priser baseras på så har guldet gått 15,4 % sen årsskiftet.
Att 4GLD har gått 17,13 % när guldet enligt LBMA endast gått 15,4 % menar jag förklaras av att de har olika stängsnigstider. 4GLD stängde 17:30 i fredags och efter det rasade guldet nästan 2 %.
@Nightowl Jag räknade aldrig om det till SEK utan utgick från EUR kursen. Räknar man om det till SEK så er det helt korrekt att EUR/USD kursen är oväsentlig.