Ren USD-investering på Avanza som ej är Valutaväxling?

Anledningen att du får valutarisk mot USD när du köper ett företag som har sin ekonomi främst i USD är för att företaget i sig kan drabbas av USD-förändringarna när det försöker göra affärer. Om företagets värde står helt still men dollarn går upp, så kommer priset på företaget bli lägre. Motsvarande om dollarn går ner så kommer priset på företaget bli högre.

När det gäller en tacka guld så påverkas den inte av dollarpriset. Den har inga bankkonton i USD eller tar betalt i USD. Den importerar/exporterar inte varor mellan olika marknader. Den är bara guld. Så om värdet på guld ligger still, men dollarn går upp, då kommer guldpriset i dollar gå ner. Om värdet på guld och kronan ligger still så kommer priset på guld i SEK ligga still även om dollarkursen går upp och ner.

Om det inte är så här så kan man köpa en tillgång i en valuta, omedelbart sälja tillgången mot en annan valuta, sedan växla tillbaka till den första valutan och ha tjänat eller förlorat pengar. Den typen av arbitrage är i stort obefintlig på dagens effektiva marknad, vad jag förstått, eftersom kurserna balanserar så väldigt snabbt nuförtiden. Förr kunde man tydligen göra sånt här, pga att eftersläpningarna var så stora att man hann göra det innan kurserna anpassat sig till det nya läget.

1 gillning

Hitta inte på saker om mig!

Jag hävdar att när du handlar guld från Sverige så påverkas guldpriset av 1) efterfrågan på guld och 2) av dollarns rörelse både mot guldet och 3) mot sek.

Att köpa utlänska tillgångar som guld, aktier eller obligationer innebär dels en risk i tillgången, dels en valutarisk om tillgångens valuta sjunker mot sek.

Handelsplattformar som påpekar detta är inte lögnare.

Verkligheten är väldigt sällan som tankeexempel.
Du antar att guld-dollar alltid ska röra sig exakt lika mycket upp/ned mot guldpriset som dollar-sek, men det är ett helt orimligt antagande.

Det finns ingen sådan garanti.

Trots att du förklarar pedagogiskt så gör det att följande inte stämmer:

Jo, men om Svenska kronan var stabil mot guldpriset, då skulle svängningarna i din guld-etf på din svenska depå svänga upp och ned med dollarns rörelser.

[/quote]

Svenska kronan är inte låst mot guldpriset. Om kronan är stabil mot guldpriset samtidigt som USD/SEK-kursen svänger så beror det på att USD svänger gentemot båda. Det som händer med guld-ETFen är att sen svänger mätt i USD men inte mätt i SEK efter konvertering.

Säg att USD-kursen sjunker medan guld/SEK är stabil. En guld-ETF som handlas i USD ökar då i värde mätt i USD (eftersom den får fler USD per guld vid försäljning). Men när du växlar till SEK så får du färre SEK per USD. Växlingarna är symmetriska och tar ut varandra. Du får lika många SEK för din guld-ETF eftersom kursen guld/SEK inte hade förändrats.

Menar ni att eftersom guld är ganska okorrelerat mot usd så kan man skita i svängningarna i dollarkursen?

Det är alltså korrelationerna och volatiliteten som avgör, ok.

Om man köper en obligation (låg volatiilitet) i en annan valuta så är dens korrelation mot sin valuta nära 1 och då påverkar den främmande valutan mest.

Så, hur ska man beräkna detta då, så att en och samma beräkning funkar både på obligationen i främmande valuta och på aktier eller guld?

Det är väl enkelt. Det man handlar sin produkt av (USD eller SEK) har ingenting med värdet av produkten att göra, det anger bara vad man växlade med för köp och vad man växlar till vid sälj. SEDAN kan man inte igorera om produkten har en koppling till en vissa valuta, då kan man få valutarisk i produkten. Tex guld har ingen jättestor koppling till SEK eller USD utan lever sitt eget liv. Men köper man Tesla för USD så är det ett företag som är amerikansk och då påverkas den av USD rörelser men inte av SEK rörelser.
Kan vi slå fast att det är fullständigt skit samma vilket par du väljer att handla din produkt i, det är det man köpt som man köpt och det innebär inte per automatik en valutarisk för USD i något som är X/USD. Det var det här jag menade. Hur kan man inte ha hittat konsensus i denna enkla fråga? Alltid någon som tror det är krångligare än det är. Har jag inte rätt?

4 gillningar

Ja, precis. Eftersom guld är i stort sett okorrelerat mot USD så är det inte en exponering mot USD. Tråden handlar ju om att vara exponerad mot USD.

Det lättaste för att svara på trådens frågeställning torde vara att hitta investeringar som korrelererar så mycket som möjligt med USD. Helst med ett fundamentalt värde i USD-cash och med så låg risk som möjligt mätt i USD.

1 gillning

Kag orkar inte förklara för någon som som vägrar lyssna. Men om guldpriset är stabilt mot svenska kronor kommer min ETF inte svänga något i kronor, utöver eventuell avgift. Du har alltså direkt fel här.

Hitta inte på saker om verkligheten. 1) stämmer, 2) är helt fel. Det enda som priset på guld i SEK påverkas av, och således en investering i guld för någon som mäter i SEK, är efterfrågan på guld och hur stark SEK är, alltså GULD/SEK. Inget annat. Ingen idé att trolla mer.

Verkligheten är oftast mer komplex än modeller, det är därför vi har modeller - för att förenkla. Jag valde att ta ett så enkelt exempel för att du ska kunna förstå trots uppenbara svårigheter med det. Och inte ens då förstod du, så att ta en mer komplicerad modell lär inte göra att du förstår mer.

Precis så. Tack för att någon också håller med.
Om kronan inte har svängt mot guldet så händer inget med guldpriset i SEK, och heller inte för en svensk som investerar i en ETF eller liknande som handlas i USD eller annan valuta, så länge man räknar avkastningen i just SEK.

Exakt. Precis som i mitt exempel :star:

En obligation med låg volatilitet i en annan valuta har ju de facto investerat i den valutan. Den är att likna med kontanter i den aktuella valutan eftersom den har låg volatilitet i den valutan.

Guld är inte en investering i dollar och har inget med dollar att göra och är onekligen volatil mot dollar, och är inte att likna vid kontanter i USD. Således absolut inte samma sak.

Tänk att guld är en annan valuta. Precis som alla andra valutor. Och så länge valutor inte är peggade till varandra kan man inte investera i en valuta och hävda att det ska följa utvecklingen i en annan valuta.

Japp. Typiskt korta stadsobligationer eller likviditetsfonder i dollar. Och absolut inte guld som faktiskt brukar, precis som alla stora världsvalutor, ha negativ korrelation med andra stora valutor. Går en upp går de andra ner, just för att priset på valutor är relativt till andra.

3 gillningar

Nej. Fel.

Om guldpriset var stabilt mot svenska kronan så skulle även din USD handlade guld ETF vara stabil i SEK mot både SEK och guld.

Men inte mot USD. Därför det är USD som fladdrar i värde relativt både guld och SEK exakt lika mycket.

2 gillningar

Vissa fattar inte det är tydligt. Nu lägger vi ned det här.

Ursprungsfrågan i tråden var en USD cash likvärdig produkt man kan ha på ISK hos Avanza. Tror att korta räntefonder i USD är det bästa alternativet.

Sen spårade tråden ur lite på sidospåret som uppstod och jag ville ha bekräftat att det är som jag tänkt kring saken. Och undrade varför det uppstår debatt i frågan. Det verkar som att min tidigare spaning om att man får konstiga mothugg i frågan stämde. Och det måste bero på att vissa har någon slags djupt rotad missförstånd i att handla med olika par och att man får valutarisk när man inte får det. Men det beror ju som sagt på exakt vilken produkt man köpt och inte vilken valuta man köpte produkten i.

Ska vi säga så?

1 gillning

Det finns några starka skäl varför det ska vara på Avanza och varför det ska vara på ISK.
-Där har jag mina övriga investeringar och smidigare att justera om storleken på olika positioner då och då, beroende på världsmarknadsläge. Samla allt på ett ställe.
-På ISK betalar jag ju nästan ingen skatt på vinsten, annars är det 30 % som ryker.
-Mycket enklare redovisning(automatisk) på ISK.

Annars hade jag bara öppnat valutakonto på Swedbank o växla över till dollar. Utmaningen är som sagt att finna en produkt som gör samma jobb och syfte.

Exponering mot DXY (dollarindex) vore önskvärt. Någon som känner till en
produkt (certifikat/ETF/ …)?

Annars är USD/EUR närmast till hands.

Köp USD på revolut

Hur säkert är Revolut - täcks det av något motsvarande Insättningsgaranti? Annars är det väl säkrare att köpa USD på Ava eller Nordnet tänker jag.

Ja, täcks av Litauens motsvarighet. Skulle dock inte hålla miljoner på Revolut i alla fall

1 gillning

läs:https://allseasonsportfolio.eu/etoro-post-adding-us-dollar-index-dxy-exposure-to-an-all-seasons-portfolio/
vet inte ifall @AllSeasonsPortfolio fortfarande följer här, men han är typ expert. @AllSeasonsPortfolio :grinning:

Tack! Läser från och till, men

@Carl-JohanN, Jag har haft svårt att hitta en produkt som följer DXY i Europa. På plattformar som tillhandahåller exponering mot amerikanska produkter, (t.ex. eToro), finns ETF:en UUP som ger exponering mot just DXY.

Ett fullgott alternativ är att köpa ETF:er som ger exponering mot amerikanska statsobligationer med kort löptid, som exempelvis B8TC på Nordnet. Eftersom löptiderna på dessa statspapper är så korta (3 månader) är ränterisken mycket låg, så man får exponering mot dollar, med ränta. (Avkastningen för B8TC är linjär mätt i USD; grafen på Nordnet är i SEK, vilket ger viss fluktuation; kolla annars Amundis hemsida).

Annars finns diverse certifikat och trackers på t.ex. Nordnet som ger exponering mot valutapar genom att gå lång dollar mot t.ex. SEK eller EUR. Sök på “Long USD”, så ska du nog hitta något. Här gäller dock att man är påläst och medveten om riskerna att handla med certifikat.

Att hålla dollar på ett valutakonto funkar fint som en enkel lösning. Revolut, t.ex., har insättningsgaranti upp till 100 000 EUR.