Hejsan!
Jag kollade på rikatillsammans portföljer på sharville och såg att alla dem hade kassa. Vilket var mellan 6%-26% kassa i dem olika portföljerna.
När jag tänker på det så känns det som att det inte finns någon anledning att ha kassa på ett isk, då man får betala skatten på värdet av kontot och inte på vinsterna. Om man ska ha kassa så tänker jag att det är bättre att ha det på ett sparkonto då man kan få ränta och bara behöver betala skatt på vinsterna man får av räntan man betalar. Sen att ha kassa är väll tanken bakom att man ska tajma marknaden?
Funderar på om det finns någon anledning som jag missar? Om det finns någon bra handledning att ha kassa? Skulle vara intressant att höra om handledningen bakom?
Troligtvis finns det en anledning till detta som jag missar. Kanske är anledningen bara ombalansering av portföljen.
Vill också bara tacka Jan och alla andra här på forumet för alla bra och hjälpsamma information.
Det är självklart bättre att ha pengarna på sparkonto med ränta än som saldo på isk som bara ligger oinvesterat.
Anledningen till att de ligger som saldo på rikatillsammans shareville är nog för att vara transparant. Saldot är ju istället för räntefond eller sparkonto. Men på shareville vill nog helt enkelt @janbolmeson visa hur portföljen presterar och det skulle bli svårt om saldot låg på ett sparkonto utanför portföljen.
Liksom @MattiasA90 tror jag främst det är pedagogiska orsaker.
Men det kan även finnas tekniska orsaker. Om man har värdepappersbelåning samtidigt som man har likvider på kontot syns likviderna på kontot som kassa, trots att man har en nettobelåning.
Hur tänker ni runt Rikatillsammans-portföljen. På shareville används AMF räntefonder, ja bara fyra innehav.
I den portföljen som Jan presenterar så är det en annan uppbyggnad. Varför har du inte valt den på Sharevile? Jag förmodar att nedan portfölj är snäppet bättre då den är mer komplex.
Någon som har data på avkastning på nedan porfölj?
15 % Globala storbolag SPP aktiefond global
5 % Globala småbolag iShares MSCI world small cap - IUSN
5 % Sverige alla bolag PLUS Allabolag Sverige
15 % Guld Xetra
10 % Guld Wisdom tree physical Swiss Gold
25 % Konto
15 % Räntor långa iShares $ Treasury bond 20 yr EUR
5 % Räntor långa iShares € Govt bond 15-30 yr EUR
5 % Räntor långa xTrackers II Eurozone Government Bond 25+
Det där är den så kallade “försiktiga portföljen”. Den består ursprungligen av:
15% Spp global
20% Amf lång
20% Amf mix
40% kassa
5% guld
Anledningen till att den ser så skev ut nu jämfört med ursprung är att den ombalanseras en gång om året och iår har ju börsen gått kraftigt uppåt vilket gör att fördelningen haltar och aktier tagit mer plats i portföljen medans räntor och kontanter minskat.
@janbolmeson - Tittade idag på rikatillsammans-portföljen på shareville och undrar lite vad som hänt med den? Guldet är borta och kontanter står för 63% av portföljen samt verkar saknas nån etf för långa räntor?
En annan sak. Många av ETF är i euro €. Hur tänker ni runt det? Valutaeffekten kan får stor påverkan. När så många ha innehav i Euro. Säga att valutan rör sig 5%. Då kan hela uppgången vara borta pga valuta.