Är man skyddad från värderingen av svenska kronan

Om du läser den artikeln så är det klart att valutakurserna inte påverkar din reala utveckling. Alltså precis det jag påpekar.

Morningstar skriver ju precis att kursutvecklingen för samma fond är olika i olika valutor.

Perplexity ger referenser, så den litar jag mer på. Funkar bra i akademiska sammanhang, utklassar Chat GPT.

1 gillning

Även jag använder Perplecity. Otroligt bra att få sökning på internet direkt och möjligheten att organisera dina sökningar.

Gillar den skarpt :+1:

1 gillning

Valutans värdering kan spela roll, men inte på något enkelt sätt. Många faktorer spelar in. Korrelation implicerar inte heller kausalitet. Ett lands aktiemarknads attraktivitet kan påverka valutakursen, och tvärtom. Länkar självgott till två tidigare inlägg av mig själv :slight_smile:

Till nollte ordningens approximation (sfärisk ko) kan man absolut anta att valutan aktien handlas i inte spelar någon roll.

2 gillningar

För mig är frågan besvarad.

Artikeln i morningstar sammanfattar detta på ett mycket tydligt sätt.

Utvecklingen av fonderna är beroende av vilken valuta de är noterade i.

För mig som bor i Spanien under vinterhalvåret så vill jag inte att kronkusen skall påverka min köpkraft och önskar därför att fonden är noterad i Euro (eller USD)

Tack för bra inlägg!

Vill även jag ha en räkmackepension :es::grinning:

3 gillningar

Morningstar skriver så här i fösta stycket:

Har du koll på din valutarisk?

När man investerar i fonder är sannolikheten stor att man har en exponering mot andra valutor än den svenska kronan. Hur det kan påverka fondernas utveckling får du reda på här.

Du motsatte dig exakt detta ovan när det gäller aktiefonder. Men va bra att du nu håller med! :clap:

Realt motsätter jag mig det. Läser du vidare i artikeln så ser du att morningstar pratar om din nominella utveckling i olika valutor och inte den reala när de pratar om olika utveckling i olika valutor.

Trots att de fokuserar på samma marknad (USA) kommer avkastningen alltså se olika ut, eftersom en redovisas i kronor och den andra i dollar. Om dollarn faller gentemot kronan blir värdeutvecklingen för en USA-fond, mätt i kronor, lägre än motsvarande utveckling beräknad i dollar. Detta samband gäller även om dollarn stärks mot kronan – då blir utvecklingen större i kronor.

Speciellt är de tydliga här:

Om vi kollar på exempelvis 2014 ser vi att indexet avkastade cirka +4 procent i dollar, medan resultatet i svenska kronor var betydligt bättre, hela 27 procent upp.

Detta är det som är så viktigt att förstå, när du har samma utveckling i värde (äger samma aktie/fond/tillgång) så får du olika utveckling i olika valutor. Din värdeutveckling är den samma oavsett vilken valuta som tillgången köptes i, men din utveckling i de olika valutorna varierar kraftigt.

Tänk att du har en tvilling som bor i USA. Ni köper exakt samtidigt varsin Ericsson aktie. Du på svenska börsen och din tvilling på Amerikanska börsen. Ett år senare säljer ni båda samtidigt.

Du har en utveckling på 20% i SEK och din tvilling på 10% i USD. Båda har haft exakt samma utveckling i värde! Ni ägde ju samma bolag. Hade ni haft olika utveckling i värde hade ni kunnat byta de identiska aktierna med varandra och därmed kunnat få den andras utveckling. Men det är ju såklart omöjligt, ni kan inte utbyta exakt samma sak och få ett annat resultat.

Då har du missförstått morningstar artikeln. Det spelar ingen roll för din utveckling mätt i Euro om fonden är noterad i Euro eller SEK (eller USD).

5 gillningar

Om du köper en höna som värper ett ägg om dan, och du får välja om du varje dag skall få redovisat för dig priset på ägget i kronor eller €, spelar det någon roll vilket av de alternativen du väljer?
Spelar det någon roll om du betalade med kronor eller € när du köpte hönan?
Spelar det någon roll om du säljer hönan för kronor eller € när du tröttnat på att äta ägg?

3 gillningar

Personligen tycker jag det är lättare att jämföra med guld-ETF:erna för att förstå detta. Det spelar ju ingen roll om ETF:en handlas i USD eller EUR när man äger den. Den kommer följa guldets prisutveckling oavsett hur guldpriset rör sig gentemot allehanda valutor och när pappret väl säljs blir vinsten densamma.

6 gillningar

Investeringen i guld i en ETF kommer att påverkas av utvecklingen av guld i USD och av kursen mellan USD och valutan du ska använda pengarna i efter försäljning. Men det finns ju hedgat guld till vissa valutor (tex Euro) om man inte vill ha den USD exponering som kommer med guld. Det kostar dock lite extra.

Tex denna ETF kan användas för att undvika USD exponering i guld cert (för Euro)

https://etf.dws.com/en/etc/DE000A1EK0G3-xtrackers-physical-gold-eur-hedged-etc/

4 gillningar

Nej det kommee den inte. Det är en supervanlig missuppfattning.

Ställ upp ett enkelt räkneexempel så ser de att det spelar ingen roll hur valutorna rör sig. Du får samma mängd resultat osvsett om valutakursen går upp eller ner inom din investerade period.

Jag vet inte riktigt om “samma mängd resultat” kvalar in som sakligt :nerd_face: hänger inte med på hur du menar.

Men, det som jag menar är att en Euro Hedgad Guld ETF och en icke hedgad kommer att leverera olika avkastning över tid. Jag menar också att detta har betydelse tex om du har ett bostadslån i Euro som du betalar på när du sålt ditt guld.

Ja det kommer den, men det är för att en Eurohedgad guld-ETF ger dig som svensk exponering mot Euro-SEK kursen och guld. En icke euro-hedgad kommer ge dig exponering bara mot guld.

Så detta du skrev stämmer inte:

En investering i en icke hedgad guld etf ger endast exponering mot guldpriset helt oberoende av valutakurser.

Om du är svensk och lever i SEK och köper en guld-etf noterad i USD eller i Euro spelar ingen roll. Du får samma mängd SEK i slutändan oavsett hur USD-SEK, Euro-USD eller Euro-SEK kursen rör sig.

Jag nämnde inget om att bo i Sverige eller handla i SEK. Jag nämnde ett exempel där jag säljer guld (hedgat mot Euro och ohedgat) och betalar bostadslån i Euro. Jag påstod att det har betydelse vilken fond jag väljer. Dvs om jag väljer ohedgat guld kommer USD exponering göra att jag kan betala mer eller mindre på mitt lån i Euro, jämfört med den hedgade varianten.

Eftersom det påverkar mitt bostadslån (om jag hade ett då :nerd_face:) skulle jag inte säga att det ger “samma mängd resultat”

Är det någon mer än jag som tycker samtalsklimatet på RT börjar bli mer och otrevligt? Nästan aggressivt :nerd_face:

2 gillningar

Jag håller med. Det är ett par personer som bidrar starkt till detta tyvärr.

2 gillningar

Det blir väl valutaexponering mot den som används för att beräkna avkastning för guld, inte EUR/SEK? Det vill säga troligen EUR/GBP eller EUR/USD.

1 gillning

Utvecklingen påverkas av valutarörelsen, om du köper den med en annan valuta, vilket en ohedgad fond gör. Då sätts valutan vid varje köp/sällj. Det påverkar kursen.

Jämför tex Avanza Global vs MSCI World. Där valutaeffekten SEK/USD överlappar.

Jag och många andra förstår inte vad @Nightowl försöker hävda.

Det jag tolkade som att de hävdar är att företag (aktier, aktiefonder) och guld inte kan ge valuta exponering. Så jag försöker förklara att det är fel :nerd_face:

Fast det är det omvända. Köper du den Euro hedgade så kommer du få exponering mot Euro-USD kursen och guld.
Köper du ohedgade så får du ingen exponering mot valutakursen USD-Euro utan bara guld.

Sätr upp räkneexemplet så ser du der supertydligt.

Hedgad eller ohedgad ger olika resultat. Men det ger samma resultat om du köper en ohedgad guld etf noterad i USD eller ohedgad i noterad i Euro. Då får du samma resultat i Euro.

1 gillning

Ja och du har rätt. Det är själva definitionen av valutaexponering. Att köpa en vara i USD är som att köpa USD i det ögonblicket för en viss värdering av valutan. Om den värderingen av valutan ändras därefter, så ändras också hur mycket du får när du säljer den (även om varan har ett oförändrat värde).

1 gillning