Ett nytt försök. En småsparare köper fondandelar för 1000 kr i LF i Usa Index. Kurserna är oförändrade men dollarn stärks med 3 procent mot SEK. Värdet stiger till 1030 kr. Hur svårt kan det vara?
Det är irrelevant vilken valuta huset köptes i!
Det spelar ingen roll!
Det du snackar om är helt irrelevant. Ställ upp beräkning så är det extremt tydligt att handelsvalutan är helt totalt irrelevant.
Jag föreslår att du läser mitt inlägg, tittar på grafen som jag bifogade och tänker efter.
Nej det är inte vad TS frågar om!!! Handelvalutan påverkar inte!
Väldigt vad det var svårt att jämföra äpplen med äpplen.
Om LF USA index fanns som två fonder, en som handlas i USD och en som handlas i SEK. Vi kan kalla dem “USA index SEK” och “USA index USD”.
Dag ett köper Anders 1000 kr i USA index USD och Magda köper 1000 kr i USA index SEK.
Ett år senare säljer båda. Aktiekurserna i USD har stått still men USD har stärkts med 3% mot SEK.
Både Magda och Anders får 1030kr på sina konto. Det har exakt samma utveckling!
Spelar ju ingen roll i TS fråga,
Alt 1:
Man köper LF USA index enligt din text. Som gått upp med 3% vid försäljning.
Alt2:
Man växlar 1000 kr till USD köper en likadan indexfond i USD som går plus/minus noll. Man säljer fonden och växlar tillbaka till SEK och går då + 3% pga valutakurser.
Summerat har man samma summa i SEK om man frånser avgifter…
Ett bra exempel är fonden iShares Core S&P 500 UCITS ETF, den finns i flera varianter t.ex. SXR8 som noteras I Euro och CSPX som noteras i USD.
Som vi säger spelar det ingen roll vilken man köper, resultatet blir det samma om vi räknar det i t.ex. SEK.
Skillnaden är bara att om du köper SXR8 måste fonden växla dina Euro som du betalar med till USD för att köpa de amerikanska aktierna med USD.
Det är ju mer än en fråga i trådstarten.
Jag hade önskat lite mer ödmjukhet i vissa av svaren här!
Nu finns ju inte LF som två fonder. Det finns en (!) fond.
Mitt svar är inget teoretiskt resonemang, utan att vanligt folk skall fatta att valutautvecklingen i globala, europeiska och globalfonder spelar en oerhört stor roll för fondens utveckling.
Gemene man har inga valutakonton, eller globala investeringar där man kan skifta tillgångar. Man sparar i sin gloibala fond rakt upp och ner. Frågar man hur fonden påverkas av valutan, så måste man ge ett tydligt svar. Inte komma dragande med ett teoretiskt resonemang som gäller under vissa förutsättningar som inte berör den genomsnittliga spararen.
Jag har själv för många år sedan jobbat som privatrådgivare. Jag kan försäkra att det ursprungliga svaret som gavs skulle mer än 90 procent av alla kunder tolka som att valutan spelar ingen roll för värdeutvecklingen av ditt sparande. I verkligheten avspeglas ju valutakurserna i aktiekurserna som som visas på exempelvis Avanza varje dag. Jag upprepar varje dag.
Det är ju detta som kunderna vill ha reda på. Inte “det spelar ingen roll just nu” vad aktuellt värde är. Kunden ser ju på skärmen det aktuella värdet på sin investering.
Prova att räkna på ett konkret exempel så kommer du se att det blir samma resultat. Fonden iShares Core S&P 500 UCITS ETF finns i flera varianter, SXR8 som noteras i EUR och CSPX som noteras i USD.
Räkna på vad resultatet hade blivit om du 2023-01-01 hade växlat 1 miljon SEK till EUR och sedan sålt till senast betalt och växlat tillbaka det till SEK nu.
Gör sedan samma beräkning om du hade växlat 1 miljon SEK till USD och köpt CSPX 2023-01-01 och sedan sålt till senast betalt och växlat tillbaka det till SEK nu.
Resultatet blir detsamma.
Fattar inte den här diskussionen. Alla som svarat är ju uppenbarligen väl medvetna om att en fonds handelsvaluta tekniskt sett inte är vad som har betydelse, men att valutakursrörelser har stor betydelse, vilket är fullt rimligt att påpeka givet dels att TS är nybörjare, dels att det faktiskt var en av frågorna.
Jag vill påminna er om att hålla en respektfull och vänlig ton i våra diskussioner. Oavsett våra åsikter är det viktigt att kommunicera på ett konstruktivt sätt. Låt oss visa empati och förståelse gentemot varandra, skapa en positiv gemenskap och uppmuntra givande samtal.
Fortsätter tråden på samma sätt så kommer den att behövs stängas.
Läs gärna våra Regler och Riktlinjer
Även i det fallet blir det inte som de flesta tror. Valutor och dess betydelse leder tyvärr nästan alltid till stora missförstånd.
När man äger aktier så är man inte exponerad mot valutan de aktierna handlas i, man är exponerad mot företagets verksamhet.
Det är ju detta det handlar om. Dollarn har stärkts mot kronan, alla som har köpt en Usafond har fått se värdet gå upp med 30 spänn.
Vad jag ville förtydliga var att valutaförändringar spelar roll.
Väldigt många som läst svaret hade annars trott att så inte var fallet. Som tidigare privatrådgivare i bank kan jag försäkra dig om att kunskapsnivån i många fall är i det närmaste obefintlig. Man kan inte vara tydlig nog. Därför ansåg jag det vara min “plikt” stt förtydliga hur saker och ting fungerar i praktiken för det absolut största antalet läsare i detta forum.
Nu lämnar jag denna tråd, förhoppningsvis för gott.
Men påverkar inte valutan utvecklingen om du säg köper en global indexfond med sek där innehaven är i bla USD?
Det är bara att jämföra MSCI World vs DNB Global Indeks, så ser man skillnaden pga valutan.
Den skillnaden påverkar inte din utveckling oavsett vilken handelsvaluta fonden som följer indexet handlas i.
Det är bara att man har mätt utvecklingen i procent i olika valutor. Men din utveckling när du jämför olika fonder behöver du göra i samma valuta.
Alltså du får samma utveckling oavsett om du väljer en MSCI world fond som handlas i USD, SEK, Euro eller NOK! Du får samma ändå.
Man måste förstå att det är samma sak om en USA-fond noterad i SEK går upp 1% och en USA-fond i USD går ±0 samma dag, om SEK har tappat 1% mot USD den dagen.
Givetvis är det så.
Men vi pratar om en fond typ global index inte ett hus (i ett land som använder inte USD) och den kommer att ha massa i USD.
Om man har en global index i SEK så växlar man först när man köper och sen när man säljer och det kommer aldrig vara gratis.
Men det spelar ingen roll när vi tittar på handelvalutan för fonden! Enda skillnaden är om du eller fondförvaltaren växlar mellan valutorna.
Javisst påverkar valutaväxlingsavgifter, men det är vi flera som redan påpekat.
Tack Nestor för dina inlägg. Du har fattat exakt vad frågan var från början och det här är det korrekta och relevanta svaret.