Påverkar vilken valuta man äger en globalfond i, hur index går?

Om den svenska kronan skulle krascha av någon anledning, hur påverkar det mina globala indexfonder som ju främst är USA-aktier.

Vi leker att jag äger Avanza Global och LF Aktiefond Global som jag köpt på Avanza med mina svenska pengar. Jag köper 1 andel för 100kr.
Svenska kronan tappar värde med 20%, en 100 lapp är alltså värd 80kr.

Kan jag då sälja min andel för 100 kr eller för 80 kr(om innehavet i fonderna ligger på 0% rörlighet sedan köp)?

En annan fråga, om aktierna i fonderna handlas i dollar, och dollarn går upp 20%, kommer då index mot mina SEK, och mina fondandelar att stiga 20%?

Hur tänker ni kring valuta och värdet på era globala fonder? Eller är jag helt ute och cyklar, och detta är en ickefråga?

Trevlig helg!

1 gillning

Det är till stor del en ickefråga.

Om du äger en amerikansk aktie (via en fond) så kan de öka i värde i dollar samtidigt som de minskar i kronor. Du har fortfarande en av samma aktie.

Valutan är i princip bara linjalen du mäter längden på objekten på. Det luriga är att längden på graderingen på olika linjaler varierar hela tiden.

2 gillningar

Jag håller inte helt med @Nightowl om att det är en icke-fråga, vilket vi diskuterat i en annan tråd, men jag förstår hans perspektiv. Det är en icke-fråga ur perspektivet att en aktie alltid är en aktie oavsett vilken valuta du mäter värdet i, men ur perspektivet som svensk medborgare tycker jag ändå att utvecklingen i just valutan SEK spelar roll.

För att svara på din fråga: Om vi för enkelhetens skull förutsätter att Avanza Global skulle äga 100% amerikanska aktier i USD, du investerar 100 kr i den, och att USD/SEK går +20% (“svenska kronan tappar i värde”), så skulle värdet på Avanza Global stiga till 120 SEK, allt annat lika.

Din andra fråga: “om dollarn går upp 20%” är samma sak som exemplet ovan. Om däremot svenska kronan skulle stärkas i värde (USD/SEK går -20%), så skulle Avanza Global sjunka till 80 SEK, allt annat lika.

Här är ett tydligt exempel på ovanstående som jag skrev i tråden: Skillnad i utveckling mellan LF Global Indexnära och EUNL - Nr 9 av Zino

Sammanfattning

Värdet mätt i valutan SEK ja! Men inte värdet mätt i valutan USD.

Okej varför spelar det liten roll då?
Jo för om valutan SEK tappar 20% i förhållande till USD kommer det över tid även förändra den relativa prissättningen på varor och tjänster i valutan SEK vs i valutan USD.

Men inte ens det är relevant i TS frågeställningen när det kommer till vilken valuta en fond handlas i:

För växlingen mellan USD och SEK sker vid både sälj och köp, där förändringen tiden emellan helt enkelt kompenseras bort.

Vad gäller den första frågan:

Eftersom kronan tappar i värde så får man mer kronor för samma antal dollar vilket var den linjal du valde att mäta företagens utveckling i.

Därmed kommer du får 125 kr när du säljer.

1 gillning

Absolut, om USD/SEK skulle gå +20% så hade på sikt priset på varor i SEK också stigit. Förstår helt ditt perspektiv här. Men för mig handlade frågan om den kortsiktiga fondutvecklingen, som de facto hade stigit +20% (i SEK).

Förstår inte riktigt vad du menar här, vill du förtydliga? Växling sker både vid köp och sälj, därmed kommer TS ha tjänat 20% på att ha växlat sina SEK till USD under tiden TS äger fonden?

Javisst mätt i SEK. Men den har stått still i USD.

Ja det är korrekt, men det spelar ingen roll om fonden handlas i USD, SEK eller Euro.

TS hade haft 20% upp i SEK oavsett vilken valuta fonden handlas i.

1 gillning

Aha, ja absolut! Det som spelar roll är vilken valuta de underliggande aktierna är noterade i. Jag tolkade att TS egentligen syftade på detta med sin fråga.

6 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT-inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet