Valutapåverkan på globala indexfonder?

Om sannolikheten för det du skriver är 100%, ja då borde du vänta. Problemet är väl att ingen vet.

Din fråga är bra och jätteaktuell. Globalfonder består ju till 75% av USA och handlas i dollar. Så man ligger tungt i USA och dollar.

Mitt recept är att månadsspara, sprida risken och minska min andel i globalfonder. Ta in mer Sverige, emergingmarkets mm. Frångå marknadsvikt men inte ta bort USA.

1 gillning

Är det inte mer så här:

Företag runt hela världen har ett ”värde” som är ett abstrakt förhållande som (i bästa) fall bestäms av vilka framtida vinster företaget anses kunna generera utifrån en mängd faktorer.

Detta värde ”översätts” till olika valutor.

Valutors inbördes värde bestäms även de av en mängd faktorer. Vissa hänger ihop, andra är oberoende från varandra.

I vår ”vanliga vardag” rör sig priser upp (oftast :frowning: ) och ner. Bakomliggande faktorer är många inklusive priser på insatsvaror i utländsk valuta.

Dessa tre nivåer är på ett sätt separata men samtidigt beroende av varandra.

Jag tänker mig nivåerna som stora ”nät”. När man drar lite i ena änden så påverkas hela nätet. Dessutom finns trådar mellan de olika nivåernas nät.

Det @Nightowl beskriver är den omedelbara effekten av valutakursförändringar. Bästa exemplet är dubbelnoterade aktier, där aktiepriset omedelbart följer förändringar i inbördes valutakurser.

När aktier noterade i USD har oförändrat värde mätt i USD, samtidigt som USD fallit mot SEK så betyder det att man får färre SEK för den aktien. Det det egentligen betyder är att företagets värdering sjunkit men eftersom USD samtidigt sjunker så ser aktievärdet ut att vara oförändrat om man mäter det i USD.

Tyvärr redovisas hur USA-börsen ”gått” mätt i USD. Det hade kanske varit bättre om media redovisat den i SEK.

Det som ytterligare ställer till det i diskussionen är att det man som svensk investerare ”ser” är att man plötsligt kanske får färre SEK före sina aktier som har oförändrat värde i sjunkande USD. Detta samtidigt som äggen i affären är lika dyra som tidigare.

Men alla de faktorer som styr hur företags intjäningsförmåga, valutakurser och priser i affären förändras hänger mer eller mindre ihop. Det finns däremot fördröjningar i dessa system. Hönsfoder, maskinbränsle mm påverkas också. En starkare krona leder till billigare import av vissa insatsvaror och således billigare ägg. Dina färre kronor (för aktien oförändrat USD-pris) kommer efterhand att kunna köpa lika många ägg.

Det enklaste sättet att slippa förvirringen är att alltid se priset på fonder/aktier som priset översatt till SEK, oavsett handelsvalutan.

5 gillningar

Jag tänker också att det som skapar lite förvirring i tråden är personliga strategier och tillhörande tidsaspekter…

1. Vid stark dollar (12 SEK): Du får färre USD för varje SEK du sätter in. Om dollarn senare försvagas får du negativ valutapåverkan.
  2. Vid svag dollar (8 SEK): Du får fler USD för varje SEK. Om dollarn sedan stärks får du positiv valutapåverkan.

Om man har Just Keep Buying som strategi

• Befintligt kapital: Om kronan stärks → värdet på dina redan ägda USD-tillgångar faller i SEK. Det känns ”tråkigt” i nuet.
  • Nya köp: Samtidigt blir det billigare att köpa fler andelar i globala fonder/aktier. Du får fler USD-aktier för varje insatt krona.

så som långsiktig sparare ska man faktiskt vara glad när kronan stärks/dollarn sjunker. Det gör att dina gamla innehav i globala fonder ser ut att tappa i SEK, men samtidigt får du fler andelar billigare vid varje nytt köp. På lång sikt, med månadssparande och Just Keep Buying, är det viktigare att kunna köpa billigt än att ha ett högt värde just nu.

2 gillningar

Jag tror även du har snurrat till det.

Äger man amerikanska aktier äger man inte USD!

Bara för att en aktie handlas i en viss valuta innebär inte detta exponering mot den valutan när man äger aktien.

Det gör att detta blir förvirrat:

Man får inte fler USD aktier för varje krona om USD går ner i realt värde. Däremot blir din lön mer värdefull (du får en real löneökning) om SEK stärks. Det är för att du har valutarisk i din anställning som betalar ut fix nominell lön. Inte för att USD handlade aktier ger dig valutarisk i USD.

1 gillning

Valutarisk mot vad? En korg av valutor, tex DXY? Håller med. Men om ett företag har sin rapporteringsvaluta i SEK så har man ingen valutarisk om tex alla tillgångar och skulder är i SEK. Men om man tänker att DXY är “basen” ja då har man valutarisk.

Ett försök till lite förklaringar nu när det börjat ploppa upp flertalet trådar kring valutaexponering i globalfonder.

1. Vad du faktiskt äger

När du köper en global indexfond äger du bolag, inte valutor. Att en aktie prissätts i USD betyder inte att du äger dollar. Prislappen är bara i dollar, men det du äger är en del av företaget.

2. Var valutaexponeringen egentligen finns

Exponeringen kommer från var bolagen tjänar och spenderar pengar. Ett amerikanskt bolag som säljer det mesta i Europa är i praktiken mer beroende av euron än av dollarn. Många bolag har dessutom verksamhet spridd över flera länder, vilket gör att en globalfond automatiskt ger en mix av olika valutor.

3. När kronan rör sig, vad händer för dig som sparare?

För oss förändras bara prislappen i kronor. Om Apple kostar 100 USD så är det samma aktie oavsett om dollarn står i 8,50 eller 9,50. Ibland betalar du fler kronor för samma andel, ibland färre. Men din ägarandel i bolaget är alltid densamma.

Företagen själva hanterar valutaförändringar på flera sätt. De har intäkter och kostnader i olika valutor och många använder valutasäkringar. Därför slår växelkurserna inte rakt av på vinsten. Det gör att valutarisken i globalfonder i praktiken blir brus snarare än något man måste försöka styra bort.

4. Varför valutasäkring inte hjälper långsiktigt

Valutasäkrade globalfonder dämpar svängningar i kronor på kort sikt, men de höjer inte avkastningen. Tvärtom kostar det pengar att säkra. Över lång tid har osäkrade globalfonder gett lika bra eller bättre utfall eftersom valutasvängningarna jämnar ut sig.

Slutsats

Valutarisken i globalfonder är inget extra problem som du behöver hantera. Den påverkar hur avkastningen ser ut i kronor från år till år, men den förändrar inte logiken i att månadsspara långsiktigt i en billig global indexfond.

6 gillningar

Ja men hur mycket sekintäkter och kostnader har ett bolag i en globalfond? Nästan noll. Så då har du ju xxx/sek risk där xxx är en korg av största valutorna i världen?

Jo men vad har det för betydelse i praktiken. När man säljer så får man betalt i dollar som sedan växlas till kronor. Ens besparingar kommer att variera i värde. Men jag förstår hur ni menar.

Fast de varierar exakt lika mycket oavsett vilken valuta man får betalt i när man säljer aktierna.

2 gillningar

Men herregud :grinning_face: för en svensk som TS. Jag räknar mina besparingar i kronor. Så jag har en risk i t ex. en amerikansk aktie och en till när jag ska växla.

Visst, värdet i SEK svänger när USD/SEK rör sig. Men man måste komma ihåg att det inte är hela bilden. Om kronan stärks mot dollarn ser ditt fondvärde lägre ut i SEK, men samtidigt kan du köpa mer för dina kronor i allt som prissätts i dollar.

Det är därför valutarisken i globalfonder inte är en ”extra risk” att försöka undvika. Den är redan en del av vår vardagliga ekonomi. Tittar man bara på värdet i SEK missar man halva mekanismen.

3 gillningar

Säg att du köper en Ericssonaktie. Menar du att risken är olika beroende på om du sedan säljer den för USD eller för SEK?

Säg så här, om du och bankerna är så säkra på hur framtida valutakurser ser ut kan ni skippa att investera i aktieindexfonder överhuvudtaget och istället bara handla med valutorna direkt.

Jag skulle inte vänta med att köpa indexfonder då det är lika sannolikt att SEK försvagas som att den stärks, vi har ingen aning.

Dessutom är det väldigt kortsiktig spekulation, valutarörelser är bara brus på lång sikt.

Så smart av dig att ta en aktie som finns på båda börserna. :slightly_smiling_face:

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Bostadsköp och valutakurs ens påverkan

Även om jag inte fick något svar på min första fråga så blir jag så nyfiken så jag ställer en till: Menar du alltså att ett bolags eller dess akties valutarisk förändras när bolaget börjar handlas på en ny handelsplats?

1 gillning

Köpkraft! Ingen valuta är bra mått på värde på lång sikt!

Vilket är ett jättemisstag till att börja med.

Det har du inte ändå, bara för att ett bolag handlas i USD innebär inte det att USD är en lämplig värdemätare på samma aktie.

Mät aktiens värde i SEK om det är SEK bryr dig om, då finns ingen fiktiv valutarisk.

Tänk på dubbelnoterade aktier, du får ingen annan utveckling eller valutarisk för att du handlar den dubbelnoterade aktien på en viss börs.

Så fort man behöver växla till en annan valuta finns det en valutarisk.

@Martin84 du växlar bort valutan i princip direkt når du köper en aktie för den.

Jag får ingen valutarisk mot USD om jag växlar till USD från SEK och direkt växlar mina USD mot Euro.

Du får bara valutarisk medans du äger en valuta/tillgång med valutaexponering. Aktier har i sig ingen valutaexponering i den valuta de handlas i.