Kan du hjälpa mig också med en fråga där valuta är inblandat. Jag funderar på att köpa en bostad på Mallorca med sparande som jag växlar till EUR. Jag kommer växla min SEK till kurs 11,00 idag. Jag kommer sälja min bostad igen om 5 år. Spelar valutakursen någon roll när jag summerar affären om 5 år och har växlat tillbaka likviden till SEK? Man kan ju säga att bostaden likväl som en aktie i EUR båda är tillgångar. Hur resonerar du när tillgången råkar vara en fastighet i stället för en aktie, är det någon skillnad?
Är inte säker jag förstår frågan, men det är rätt att valutakursen påverkar skatten på eventuell vinst.
DVS om du köper för säg 200 000 EUR för med kurs 11 sek (2 200 000), och säljer för 190 000 EUR med kurs 13 sek (2 470 000) anser skatteverket att du har gjort en vinst på bostadsförsäljningen.
Min fråga var väl mer om EUR/SEK kursen idag jämfört när jag säljer kommer påverka eventuell vinst/förlust. Har jag en valutarisk eller inte? Skall jag ta mina SEK besparingar och växla till EUR eller skall jag i stället låna EUR för att minimera min risk. Lånar jag EUR så spelar det ju ingen roll vart Euro kursen tar vägen under resans gång.
Givetvis har du valuta risk om du växlar tillbaka till sek efter försäljning.
Om du köper för 100,000 EUR med kurs 11 sek och
säljer för 100,000 EUR med kurs 9 sek kommer du ju att ha 200,000 sek mindre efter 5 år.
Sen kommer ju bostaden värdeförändring också att påverka, så du har ju både ‘risk’ eller möjlighet att förlora/vinna pengar med avsende på valuta kurs och pris på bostaden