Det blir ju mer ett teoretisk synsätt. Helt irrelevant för mig eller en som lever i Sverige. Jag resonerar så att när jag köper en aktie/fond som handlas i USD så växlas mina sek till USD. När jag sedan säljer så kommer jag växla tillbaka. Att aktien i sig inte är en valuta utan en aktie har liksom ingen betydelse.
Men det är helt felaktigt. Så fort du köper aktien så växlar du dina USD mot aktien. Då har du inte längre USD och din valutaexponering mot USD försvinner mer eller mindre direkt. Det är enstaka sekunder som du har valutaexponering som mest när du handlar amerkanska aktier.
Det är helt uppenbart att handelsvalutan (ovan USD) är helt irrelevant om du tittar på dubbelnoterade aktier.
Det är ju liksom inte så att jag kan välja vilken valuta jag vill sälja för. Därmed är jag ju i praktiken exponerad mot USD hela tiden.
Nej det är du inte! Räkna på det så ser du att effekten av handelsvalutan tas ut och blir noll.
Jag får det inte till noll. Om jag vid köpet växlar från sek till usd. Säg att jag köpte för 11kr och säljer idag för 9.32 eller vad det kan vara. Så har jag förlorat på valutan.
Aktien får nytt pris hela tiden, baserat på allt som är känt för tillfället. En sak som är känt är valutapriserna, så de vägs in i prissättningen och tas ut direkt. Dvs om USD går ner så går aktiepriset i USD upp motsvarande, går USD upp så går aktiepriset i USD ner motsvarande. Eftersom det händer massa saker hela tiden så ser du inte detta tydligt, men det innebär inte att det inte händer.
Nej för du missar att det du äger (när du inte äger valutan) rör sig exakt motsatt valutan.
Låtsas att jag köper USD genom att först växla till Euro och sen till USD. Sen har jag dessa Euro 1 år och säljer på samma sätt via USD.
Du köper Euro direkt och säljer direkt vid samma tillfällen och samma antal SEK som mig.
Vi båda kommer får exakt samma antal SEK om 1 år. Enligt ditt resonemang skulle inte så vara fallet. Gör matten får du se att vi får lika många SEK.
Ditt exempel begriper jag mig inte på. Men det kan mycket väl vara så att USA börsen går upp när dollarn faller. Frågan är ju hur tydligt det sambandet är för SEK. Kanske stämmer bättre för världsvalutor.
I år ligger ju en svensk back på en USA fond. Pga. Valutan. Även om börsen gått upp så har USA fonden sjunkit mer.
Nej! Det är för att USA börsen gått ner!
Den har ju inte gått upp. Den bara ser ut att ha gått upp i USD. Men du har ju valt att mäta värde i SEK. Så då kan du inte mäta USA börsen i USD.
Vad är oklart? Kan du ställa upp matten?
I princip allihop. Jag behöver inte bevisa dina påståenden. Det här känns inte relevant för mig och mitt sparande. Jag har försökt förstå iallafall.
Detta har skrivits spaltmeter om på forumet. Jag är 100% procent säker på att jag har rätt. Det spelar ingen roll om jag visar matten för dig för du kommer inte tro mig.
Gör du matten själv ser du uppenbart att du inte får någon valutarisk för att du köper aktierna i USD. Det är helt enkelt inte relevant vilken valuta du köper dem för.
Amerikanen är också back köpkraft i år. Börsen har gått upp 12% (mätt i USD) och USD har gått ned 15% relativt till SEK.
Säg att amerikanen i början av året höll en fondandel värd $100 och dollarn stod i 10 kr. Amerikanen ville beställa något från Sverige som kostade 1000 kr, så han säljer en andel och växlar till kr.
Väntade han tills nu är fondandelen uppe i $112 och dollarn ned 15%: 112 dollar * 8.5 kr / dollar = 952 kr.
En fondandel räcker inte nu för att beställa grejen från Sverige som fortfarande kostar 1000 kr.
Det här var ju iallafall ett begripligt exempel🙂 men jag drar slutsatsen att amerikanen förlorat på valutan. Precis så som jag menar att det fungerar. Här hävdas det ju att det inte finns någon valutarisk.
Amerikanen har förlorat på att fondandelarna har förlorat köpkraft. Helt oberoende av valutarörelserna.
Om det underlättar kan du tänka dig att fondandelarna är en valuta i sig, backad av företag.
Jag tänker att börsen gått upp 12% i sek. Valutan usd/sek har gått ner 15%. Dvs. Fondandelen har gått upp och valutan ner. På totalen har fondspararen förlorat och orsaken till det är att valutan har gått ned.
Men det är alltså fel…. ![]()
Tack. Mvh, Magnus
Fondandelan kan gå upp i en valuta, ner i en annan samtidigt. Realt ytterligare en annan rörelse. För dig är egentligen det enda relevanta real/köpkraft utveckling. Antalet kronor eller dollar spelar ingen roll. Utan bara vad du kan köpa för andelen.
Om en valutas köpkraft ändras (valutakurs i någon mening) så ändras aktiernas pris i den valutan direkt för att kompensera. Detta resulterar i att när du tittar på pris för något i två olika valutor så kommer samma värdeutveckling vara olika många procent i respektive valuta. 10% upp i USD är exakt lika stor uppgång som -5% i SEK (vid en specifik valutarörelse). Procent är inte oberoende av vilken valuta det mäts i (när valutornas kurs ändras).
Man ser allra tydligast att en och samma utveckling är olika många procent i olika valutor på dubbelnoterade aktier. Samma aktie har ibland en uppgång på ena börsen och nergång på andra. För att respektive börs mäter i olika valutor. Men det spelar ingen som helst roll för din avkastning vilken börs du köper/säljer aktien på, du får samma ändå (oavsett vilken valuta du mäter i).
Nightowl, gäller samma resonemang om jag köper en US T-bill med 6 månaders löptid?
Nej! För då äger du en valuta! Samma sak med alla räntepapper eller bankkonto/kontanter.
Äger du valutan/valutakopplat instrument så får du valutarisk.
Däremot spelar det även i det fallet ingen roll vilken valuta man använder vid handeln, utan den enda exponeringen man har är mot USD, oavsett handelsvaluta.