Ja, du har mindre innehav i SEK men eftersom SEK nu är ca 15% upp mot dollarn sedan dess så är 100k idag mer värt än 110k då trots inflationen. Globalt sett är det värt mer men visst, skall du ta ut dem för att köpa mjölk idag så får du färre liter mjölk.
Jag hade lite tur som investerade en större klumpsumma globalt när dollan stog i 8,40kr
Så jag ligger kvar och hoppas det jämnar ut sig med tiden.
Vill man spela djävulens advokat kan det väl ha betydelse att SEK är en liten skitvaluta och USD världens reservvaluta, och samma sak gäller svensk ekonomi kontra amerikansk.
Sverige kan göra lite vad som helst med sin finans- och penningpolitik och det får inte någon nämnvärd effekt på resten av världen. Gör USA detsamma påverkar det alla i stor utsträckning.
Dessutom har inte Kristersson, Löfven m.fl. aktivt kastat paj och hotat typ 90% av världens länder och infört handelskrig.
Jag är inte expert men det känns ändå som att USA:s och Sveriges förutsättningar skiljer sig åt en hel del.
Allt är ju möjligt, men för att bygga upp ett sådant argument så behöver man inte bara hävda att storleken spelar roll utan även hur och hur mycket.
Nu tar vi de lite lugnt…
Varför de skrivs så mkt om valutan USD är ju för att omvärlden är väldigt osäker med flera krig, amerikansk stads skuld samt tveksam kinesisk tillväxt och vid oroliga tider så brukar pengar strömma in till USA vilket de inte gör nu. Nu går delvis pengarna till Sverige, en väldans liten valuta men där landet är stabilt vilket gör att man säkrar sina pengar där istället för i USA.
Återstår att se vad som händer men fortsätter clownerna i politiken på andra sidan som de gjort så finns de väl risk att vi förlorar mer än 8%…oavsett börs.
Min tanke är att man får stå ut med svängningar mellan olika valutor om man vill investera i utlandet. Även med enklaste möjliga analys så ser vi att på 5 år har globalt index gått cirka +100% och svenskt index cirka +60% (båda i SEK). Nu kunde det ju ha varit tvärtom så klart, men det visar att det är förenat med stor risk att undvika utländska marknader.
Ad homini-utbrott som kallar olika personer för “clown” visar inte hur Sveriges valutapolitik skulle vara bra för Sverige – alla politiker som försöker kopiera den utomlands kallas ju “clown”. Det kanske var era egna politikeridoler som var de stora clownerna hela tiden? ![]()
![]()
![]()
![]()
Kom med ett argument istället som förklarar varför den försvagade kronan skulle vara så otroligt bra istället, när det är så dåligt för andra länder som genomför samma sak. Det skulle vara mycket mer övertygande.
Håller med i stort om medias påverkan i nyhetsflödet men hur menar du att statlig media skulle vara värre än andra? SVT/SR är väl långt ifrån ensamma om att vinkla saker åt ena eller andra hållet men absolut inte värre än t.ex Aftonbladet och annan skräpmedia.
Det är väl inte konstigare än att det finns något positivt eller negativt med det. Lägre valutakurs innebär bättre för ens exportindustri, men innebär högre inflation och minskat värde för ens investeringar. - och så vice versa. Så det kan vara bra för exporterande företag i USA, men skillnaden mot när vi gjorde devalveringar på 80-talet (vilket inte var så bra) är att dollarna är världsvalutan och amerikanska industrier är beroende på sina utländska underleverantörer.
Men teoretiskt så borde det vara bra för amerikanska digitaliserade tjänster-företag - åtminstone i dollar räknat
Okej. Det är kanske bara att jag inte är så van vid så stora svängningar i valutor, så att det syns så tydligt som nu. Men då finns inget att göra för att skydda sig före eller nu i efterhand. Jag är ju med på tåget om att det är globala indexfonder som gäller över lång tid enligt studier.
Det finns som flera redan skrivit ingenting att göra åt saken. Dollarn gör att våra globala indexfonder går trögt just nu (som jag har 70 procent av portföljen i). Det är bara att hänga i och fortsätta månadsspara. Som alltid.
Tack alla för informativa och perspektivvidgande svar
Förresten, det står på Avanza att LF Global är -7,35 % i år. Speglar dessa siffror då alltså även valutaförändringar? Och om USA-börsen ligger på plus i år, och ju utgör majoritet i fonden, betyder det att dessa minussiffror i stort handlar om dollarns förstärkning mot kronan? Den mindre europesika delen borde ju väga upp lite, med tanke på att Europa generellt gått bättre än USA hittills i år.
Jag tolkar det precis så. Anledningen till att våra fonder som handlar med SEK har gått ”dåligt” beror på att SEK stärkts kraftigt senaste halvåret. Handlar vi andelar i fonder idag får vi mer för samma pengar idag jämfört med för 6 månader sedan. Jag tror inte våra standardfonder i Sverige behöver växla till de olika valutorna i respektive land som ingår i fonden, men jag vet inte hur det fungerar…
LF Global handlas i SEK så den negativa avkastningen du ser de senaste 6 månaderna beror sannolikt på att SEK stärkts kraftigt under samma tid. Jag tror inte man behöver tänka så mycket på USD, Euro, NOK eller andra valutor som används i respektive land som ingår i fonden. Dock används ju ofta USD som jämförelse med SEK för att mäta värdet av SEK…
Ja, resultat för LF Global mäts oftast i SEK och de siffror du hittat för USA-börsen lär ha varit i USD.
Men dina svenska kronor har å andra sidan blivit mer värda! Märks när man åker utomlands. ![]()
Skämt åsido, om du tror att dollarn ska sjunka ytterligare (vilket många “pundits” tror av diverse anledningar) så kan det vara läge att diversifiera bort från USA. Annars är det bara att ligga still, fortsätta månadsspara, och ha decennie-perspektiv på sina investeringar. Lyssnar just nu på boken “How not to invest” av Barry Ritholtz. Kan rekommenderas.
Eller ta lite välbehövlig semester från portföljen och investeringarna. Tänk på annat och låt den ligga ett tag. Blir stressigt och/eller ångestfyllt att millimeteroptimera hit och dit.
Jag tror man helt enkelt får acceptera nuläget och tänka långsiktigt. Skadan som beror på dollarkursen är redan skedd. Det finns inget som gör att du kan ändra på det. Sen kan dollarn fortsätta nedåt, eller uppåt… Varför ska man ens fundera?
Men om det känns väldigt jobbigt, kan du köra mixen long Global Index / Short USD… Fast det vore nog en dum strategi ![]()
EDIT: Blev ett skumt svar, var tänkt till TS
Ändå finns det en tråd där det hävdas att valutakursen inte påverkar aktieinvesteringar och därför inte spelar någon roll… ![]()