Spännande. Men beror ju på var man ska använda pengarna i framtiden, kanske flyttar man till USA
Över lång tid är det svårare att spekulera i vilka valutor som kommer gå bra, desto lättare att satsa på världens bästa bolag.
Så, egentligen borde man väl inte bry sig om hur valutakurser rör sig på kort sikt, är det detta man kanske syftar på?
Vi alla kan väl vara överens om att om 1 USD rasar till 1 SEK inatt, och du gör ett uttag, så kommer du få ut betydligt mindre än om du hade tagit ut pengarna igår (?)
USA väljer helt plötsligt att lägga till en nolla på alla konton och sedlar, så penningmängden ökar med 10x.
Då kommer USD/SEK att sjunka till 1, men samtidigt kommer priserna på amerikanska aktier (och allting annat) snabbt stiga med 10x, så det tar ut varandra. Du får ut lika mycket i SEK.
Då har alltså en svensk investerare som köpte en global indexfond för ett halvår sedan och säljer idag inte förlorat någonting alls på valutakursförändringarna de senaste månaderna? Och kan casha hem bra en vinst iom att t.ex USA-börserna ligger på plus i år?
Det håller jag inte med om att det visar. Jag säger inte att du har fel i att det är en ”stor risk” att undvika utländska marknader, men ditt exempel visar det inte, tycker jag. Även om vi använder ”risk” i en mer folklig betydelse där endast negativa rörelser innebär risk så finns det ju inget som säger att global investering måste vara utgångspunkten. Man kan ju titta på ett lägre tidsspann, under vilket svenska börsen gått bättre, och mena att det innebär en stor risk att inte sätta allt i hemmamarknaden. Eller för den delen titta på bitcoin och mena att det är en stor risk att undvika kryptovalutor.
Ska man säga att det är mer riskfyllt att undvika utländska aktier än att investera globalt så räcker det inte att visa att det gått bättre. Nu sade du att det var en enkel analys och att det hade kunnat gå åt andra hållet, men jag tyckte att det var värt att lyfta.
Amerikanska börsen har “egentligen” gått ner, det är bara det att det döljs av USDs försvagning.
Man kan bortse från valutorna om man inte äger valutor (eller löfte om valutor, som räntepapper), och inte äger tillgångar som påverkas mycket av valutan.
USA-aktier är inte USD-valuta—man äger ett företag som består av folk, inventarier, kassa, kontrakt, osv. En del av dessa saker påverkas av valutan, men företaget värde är inte rakt av styrt av valutakursen. Företagen kan dessutom handla, skriva kontrakt, låna, osv, i många olika valutor, så var företaget är noterat styr inte nödvändigtvis hur det påverkas av noteringsvalutan.
Vi har diskuterat det tidigare, t ex här:
Man kan i praktiken inte säga att amerikanska börsen “egentligen” gått ner heller, för det finns ingen fast punkt att jämföra med. Alla tillgångar och valutor rör sig upp och ner, och man kan jämföra ett par med varandra, men eftersom ingen av dem står still så blir man lätt lurad. Om ens hemvaluta t ex är Turkisk Lira (som försvagats väldigt mycket de senaste åren), så ser det nog ut som om typ allt har gått upp jättemycket, och man kan lätt känna sig jättenöjd om man inte förstår det här. Men egentligen är det ju valutan man tittar i som har sugits ner i toaletten. Samma effekt (men med mindre magnitud) blir det för amerikanarna när de tittar på sin egen börs.
Vilket inte kan förkorta bort växelkursen om den är olika vid start och slut tid. Bara i specialfallet att valutakursen inte ändras så kan man förkorta bort den. Så procenten blir olika för samma tillgång beroende på valuta man mäter.
Fast borde inte AVanza visa det faktiska värdet för hur det har utvecklats för mig som svensk, mätt i SEK och vad det är värt om jag säljer, dvs. i SEK. Om Avanza visar avkastning i USD, bara för att det är en globalfond, så blir det ju helt fel. DÅ kan jag ju inte lita på att den avkastning som står på deras sida om fonden är korrekt, och inte heller vad jag skulle få om jag säljer. Och då går det ju inte att planera någonting eller jämföra mot andra fonder, t.ex. en Asien-fond, om den också mäts i en annan valuta, eller en Europa-fond, om den mäts i euro. Oavsett global, Europa eller Asien, så ingår ju länder som inte använder vare sig dollar eller euro.
Det som visas på Avanza om fondens utveckling och min utveckling måste ju vara i SEK, och då kompenserat för såväl reell utveckling som valutaförändring. Något annat vore ju konstigt.
INte alls, jag funderade mest lite över detta året. Att hämta in den stora nedgången var bara det exceptionellt. Att börsen då skulle överträffa sig själva ännu mer och värderas högre så att vi i Sverige även hämtar resultatet av den svaga dollarn, tror jag inte på. Men jag har ingen spåkula, så allt är möjigt. Dollarn kan ju även stärkas mycket igen, så att vi tar igen det den vägen.
Min ursprunglig fråga var om jag hade missat något man kan göra i sådana här lägen när en valuta tappar så mycket att min avkastning minskar rejält i värde. Eller om det bara är att vänta på att börsen ger mer avkastning eller valutan stärks igen.
Det är väl rimligt att priset/värdet på dubbelnoterade aktier är samma, annars så är det ett gyllene läge för arbitrageaffärer.
För aktier som bara är noterade i USD eller SEK så är det inte lika enkelt tycker jag. Tittar jag på mina aktier i Realty Income (O) så kostade de 52.6 USD (581 SEK) 2 jan och igår så låg de på 57.75 USD (550 SEK). Kursen har med andra ord gått upp 8.13% i år men i SEK så har värdet minskat med runt 5%.
Jag kan tycka att jag har förlorat genom att dollarn har försvagats gentemot SEK.
Det är väl redan konstaterat att jag har. I början av året hade jag fått fler kronor vid försäljning än vad jag skulle få nu. Värdet var större då. Min portfölj består till 90 % av globala fonder.
USA-börsen ligger ju på plus sedan årsskiftet,
så hur förklarar du ca -7 % på min totala avkastning?
Genuint nyfiken och vill verkligen förstå.
Var kommer min negativa utveckling från, om inte från starkare dollar? Jag har alla fall inte lika mycket pengar på isk-konto från mina globala indexfonder som jag hade i början av året.