Hur göra med tapp pga försvagad dollar?

Valutakursen har ändrats. Alltså värdet av respektive valuta har blivit annorlunda.

Det håller jag med om. Jag har med andra ord fått en sämre utveckling i sek på mina amerikanska aktier jämfört med min vän som bor i usa.

Om vi i januari behövde sälja 1 aktie för att betala hyran så behöver min amerikanske vän sälja lite mindre än en aktie idag samtidigt som jag behöver sälja lite mer än en aktie.

Here we go again :slight_smile: valutan spelar ingen roll på lång sikt @Nightowl har förklarat det här i flera trådar. Varor som prissätts i USD blir billigare i Sverige eftersom importören betalar färre kronor för samma vara. Det betyder att de säljs för 90kr istället för 100kr. Plötsligt har dina SEK blivit mer värda och det blir plus minus noll.

2 gillningar

Det är för att du i hyran har valutarisk/chans eftersom den är avtalad i nominellt pris över längre tid än valutakursen rör sig på.

Din amerikanska vän som betalar hyra i SEK hade behövt sälja lika mycket som du.

2 gillningar

Sett från ett ”neutralt” perspektiv kan man alltså säga att din väns hyra har gått ned, eftersom den kostar lika många dollar, men dollarn är mindre värd. Din hyra har istället gått upp, eftersom den kostar lika många kronor, men kronan är värd mer.

3 gillningar

Du kan säga vad du vill i teorin. Men jag tycker det är ganska tydligt på ISK-kontot att jag hade fått mer kronor i januari än nu vid försäljning pga den starkare dollarn. Vad jag gör med de kronorna och hur de räcker är en annan fråga.

Det handlar också totalt om så väldigt mycket pengar. Och mina SEK, både de jag har kontant och de färre jag skulle få vid en försäljning nu, räcker mindre till nu änd de hade gjort i januari. Köper jag euro och spenderar dem i Spanien får jag naturligtvis lite mer euro nu än förut för mina SEK.

Men vi pratar ju egentligen enbart om den första delen nu. Värdet är mindre nu än förut. Och jag får mindre än förut för pengarna.

1 gillning

Du får tro vad du vill. Men SEK har varit skvalpvaluta länge. Låt det gå några år till så ska du se att du tycker att SEK är dåligt och varför höll du i SEK när en USD kostar 12 kr :wink:

Bara man är konsekvent när man jämför så man jämför äpplen (avkastning för fond mätt i SEK) med äpplen (avkastning för index mätt i SEK).

1 gillning

Detta är inkonsekvent. Du kan inte både samtidigt säga att USD och SEK är statiskt i värde.

Har du fått fler SEK på ditt ISK är det endast för att tillgången som du har på ISK har ökat i pris i SEK. Det har ingenting med USD/SEK kursen att göra.

10% i USD är inte det samma som 10% i SEK.

2 gillningar

Tja om vi kollar på tex min portfölj som är runt 80% i usa.

Usa börsen har tagit igen det den förlorat. Även gått plus.

Samtidigt har dollar sjunkit från 10kr dollar till 9,40 kr dollarn igår.

Resultat är då minus 8-10% på en usa fond pga skillnaden på sek och dollar. Plus uppgång

1 gillning

Säger bara att värdet på min isk var högre i januari än nu. Själva USA börsen har återhämtat sig och utgör 70 % av värdet Så då är ju resten av skillnaden mer eller mindre den svagare dollarn. Säljer jag allt nu får jag färre kronor än jag hade fått i januari.

1 gillning

Det är exakt det jag menar. Tittar man bara nominellt så stämmer det att du får fler SEK om du växlade 100 usd kontant till sek i januari jämfört med 100 usd till sek idag. Det är vanligt matte. Det här är inte likadant som som att har underliggande tillgångar i 100 usd, som en andel i en globalfond.

Till @Martin08 så vill jag fråga vad är SEK? Är det pappret som beloppet står på eller är det vad du kan köpa för? Även svensk producerat vetemjöl köper gödning från utlandet som prissätts i USD. Det spelar således ingen roll på långsikt vad underliggande valuta på tillgången är. Det jämnar ut sig.

Ett tips. Det finns redan 2 trådar om vaulta påverkan på börsen. Typ tusen meddelande om folk som bråkar om vem som har rätt.

Råder dig att googla om valutans påverkan istället för att be om information här.

Sist slutade det med att 2 sidor skrek

JAG HAR RÄTT.

Till och med böja med förolämpningar.

2 gillningar

Min amerikanska vän betalar hyra i USD. Jag betalar i SEK. I januari kunde vi bägge sälja en styck aktie för att betala vår respektive hyra medan nu får jag sälja drygt en aktie medan min vän klarar sig med en knapp aktie. Detta har inget med att det skulle vara en valutarisk inbakad i hyran. Däremot tar jag en valutarisk genom att ta mina SEK och investera i aktier noterade i USD. Vi pratar inte om aktier som är noterade både i New York och Stockholm.

Jag kan så klart ha missuppfattat detta totalt och är tacksam för allt jag kan lära mig.

För min vän som bor i USA och har intäkter och utgifter i dollar så skulle jag hävda att hyran ligger still. Min hyra ligger också still men om jag skall betala hyran med dollar så går det åt fler dollar nu i juli än vad det gjorde i januari.

Det är för att hyran är statiskt nominellt sett. Det är också det som är på kort sikt. Samma exempel som att du växlade 100 usd sedel till sek i januari och nu är det får du färre SEK om du växlar 100 usd idag.

Nej! Det har den inte mätt i SEK. Vilket är hela poängen.

Du “mäter” i USD när du påstår att USA har återhämtat sig. Det är inte sant när du mäter i SEK. Därför att procent i USD inte är samma som procent i SEK.

Nej enligt ovan så har inte USA återhämtat sig mätt i SEK.

3 gillningar

Det är exakt vad det har. Eftersom valutakursen har ändrats och båda hyrorna stått still i respektive valuta så måste något ändrats, det är att en hyra har ändrats relativt den andra när du mäter i en konsekvent valuta.

Den skillnaden är valutarisken i hyran.

Jag skulle inte rekommendera att försöka googla fram detta svar då vi i förra tråden såg att många drog fel slutsatser av vad de läste i googlade svar.

Istället skulle jag rekommendera att ställa upp specifika räkneexempel där folk sedan kan peka ut var man tänker rätt eller fel.

Det vi i de där trådarna såg var dock att personerna som mest ville hävda att valutarisk existerade var de som var mest ovilliga att ställa upp räkneexempel för att bevisa det.

1 gillning

Börsen har gått ner i år mätt i SEK. Krångla inte till det mer än så.
Bättre lycka nästa år.