Om du vill gå i pension vid 50 är tjänstepension lite dumt 

Lugn, har privat pensionssparande också som ska täcka dom fem första åren ![]()
Och med handen på hjärtat kommer jag antagligen inte vilja gå vid 50 heller när jag väl är där, men vill ha möjligheten.
Min tjänstepension i Tyskland får man ta ut vid statlig pension (67 i dagsläget) troligen 70 innan det är färdigt
. Så lägger väldigt lite där, mest bara för att få arbetsgivardelen.
på avanza har jag
70% Avanza Global
10% LF Tillväxt
10% HB Gl Småbolag
10% PLUS allabolag sverige index.
sen har jag köpt en del Extra PLUS allabolag sverige(6000kr, vilket är 120% extra utifrån min månadsparande)
Kanske idé att byta plats på PLUS och Avanza Global? jag kör redan Lysa samma mängd, båda är 5000kr
eller tänker ni någon annan sverige fond som är mer “större bolag”?
Skillnaden på PLUS allabolag(0.22%) , Spiltan(0.26%) , Avanza Zero (0.00%)
svårt att se att den svenska marknaden och valutan inte blir starkare i längden, tror också på att Nato gör oss. “säkrare”
Ser jättefint ut. Håll detta tills du får grått hår och du kommer vara rik som ett troll.
Jag hade definitivt inte bytt ut Plus AllaBolag mot Spiltan Aktiefond Investmentbolag eller Avanza Zero.
Var mer om man skulle öka % Plus alla bolag sverige index till kanske 40% och Avanza Global 40% medans marknaden i sverige är som de är.
fattar inte Avanza Zero haha. ser udda ut.
Plus och Avanza följer olika index. Alla företag på Stockholmsbörsen i Plus. De 30 största i Avanza. Spiltan innehåller investmentbolag som investerar i sin tur i andra bolag. Inget för dig om du inte känner till investmentbolag.
Behåll plus och sov gott. ![]()
Bill du öka kan det vara rätt. Kommer själv att göra det (växla euro till sek med bra kurs och köpa billig svensk fond)
Men marknaden kanske ser ut som den gör av en anledning? Eller tvärtom, vilken analys har du gjort att marknaden har fel nu? Vill inte låta negativ, bara att man kan vara lite förbehållsam innan man bottenfiskar.
Om jag förstår rätt att du har hälften på Avanza och hälften på Lysa har du redan 15% Sverige, det är redan 14% mer än marknadsvikt i nuvarande portfölj och för varje månadsspar.
Jo precis så va väldigt nöjd, sen köpte jag lite extra sverige PLUS alllabolag nu i veckan när sverige index va nere på 25% gått upp lite nu.
OMX Stockholm PI har iår gått ner 21,74% (14maj)
DJ USA har iår gått ner 16.68% (14maj)
båda dessa visar väl att sverige har gått ner mer än än t.ex USA?
sen om det faktiskt finns en poäng med valutan också så låter det mer vettigt.
men det kanske är bättre att ha det som det är och så köper jag extra ifall det faller en 10% i år igen.
Är inne på samma med min tjp på AMF. Att allokera mer mot småbolag som ett bet. Gått ner 31% hittills. Svårt å veta när man ska gå in bara ![]()
Har det? Min handelsbanken småbolag är ner halva det i år…
Villen handelsbanken småbolag ? Är det den @Jbl ?
Ah, jag glömde bort min var global och ESG. Päron och äpplen, eller snarare blåbär och meloner.
Jag har funderat på samma sak. Jag har inte ökat Sverige-andelen så extremt som vissa här i tråden, men vanligtvis brukar jag ha 10% på Avanza. Har ökat den till 20% för ett tag sedan. Tänker att man kan kompensera med att ha 0-5% sen om kronan blir väldigt stark mot USD/EUR.
Kronan är historiskt svag just nu. Men man vet ju inte hur det kmr se ut framgent. Kanske är kronan just nu den starkaste kronan vi kommer se de kommande 20 åren (kallad “historiskt stark” om 20 år). Så man gör ju ett antagande/siande när man tänker att USDSEK kommer gå ner från 10 till 8 igen (även om det känns some ett rimligt antagande).
Svag krona. Låt oss spekulera den blir typ Venezuelasvag. Skulle man kunna tänka dig ett scenario där man kan sälja sin Länsförsäkringar Global Index nära och få euro eller dollar för det? Jag gissar på att det krävs ändringar för förvaltaren, men är det ens möjligt?
Vanguard släppte 2019 studien “Global equity investing: The benefits of diversification and sizing your allocation”. Studien bekräftar att investeringar globalt minskar volatiliteten i en portfölj, vilket är bra. Studien undersöker dock hur mycket “home bias” en portfölj tål utan att det nämnvärt påverkar portföljens volatilitet. Resultatet blev att 50% home bias är helt ok, men att volatiliteten börjar bli allt mer påtaglig efter 60% på de flesta utav de undersökta markaderna. 60% Sverige borde således inte vara några problem.
Studien tittar även på valutarisken med home bias, och konstaterar att den är väldigt liten på de undersökta marknaderna. Jag menar att den kan försummas.
Det ser ut som morningstar har höjt p/e tal på Sveriges indexfonder
. Nu ser det ut så här Plus Allabolag Sverige index. Vad säger ni @janbolmeson @Andre_Granstrom ? Det ligger på samma som global indexfond just nu. Inte lika billigt längre 

Stämmer, dock kommer det från senaste rapporterade siffror i kvartalsrapporterna, där vi nu har ett läge där vi sett en del nedskrivningar av vinsten
Detta blir extra tydligt om du kikar ned ett par steg under “Kurs/kassaflöde”, vilket skulle kunna kallas för P/FCF (Price-to-Free Cash Flow)