Öka Sverige-delen när kronan är historiskt svag / öka globaldelen när kronan är stark?

Det är ändå inget bry sig om så mycket på 15 årssikt :grin:.

“I’ve found that when the market’s going down and you buy funds wisely, at some point in the future you will be happy. You won’t get there by reading ‘Now is the time to buy.’”

“Don’t bottom fish.”

1 gillning

Har inte nästan alla marknader gått sämre än USA nu under 2022? Därav kanske rimligt att t.ex. öka på inte bara Sverige utan hela Europa, och om man tror på det även Emerging markets? Åtminstone hela Norden? Då diversifierar man bort från en enda marknad och handelsplats.

Så länge kronan är handelsbar kan du ju växla till vilken valuta du vill när du säljer dina fonder.
Om kronan skulle vara “Venezuelasvag” får du jättemånga kronor för dina fondandelar och kan då omedelbart växla dem till önskad valuta.

Svenska kronan har nu stärkts från runt 12 kr mot euron till under 11,30. Det är fortfarande en låg kurs men förändringen är ändå markant. Som jag förstått det från experthåll skulle en normal kurs (exklusive SBB, överbelåning etc) ligga på 10,30-10,50 ungefär. Sedan kan ju kursen fluktuera på grund av andra faktorer (utanför svenskt politiskt inflytande) men det kan ju ge en fingervisning.

1 gillning

Vilken expert var det som angav den kursen, och hade de någon motivering?

1 gillning

Det var något som stod i tidningen. Det var inte en namngiven expert utan en grupp som kommit fram till det. Det kan ha varit från SEB som bedömningen kom.

Nu finns ju historiska data och kurvor att falla tillbaka på så att avfärda detta som ”en gissning” framstår som överdrivet. Däremot finns ju ingen garanti för att kronan skulle gå mot just den här kursen, även om den teoretiska modellen i sig är vettig.

Ja det gäller att passa på att sälja SEK när det går. Nu är rätt ok läge tror jag. Iaf bättre än på ca 6 månader.

Vid 12.00 började RB sälja Euro och dollar vilket fick en rätt ok effekt. Den snurrade runt på 11.50 eller så ett tag.

Senaste effekten tror jag är Eurons försvagning i relation till kommande förväntade räntesänkningar (ECB förväntas bli först, vilket är ovanligt). Dvs SEK stärks mot just den valutan.

Tyvärr ser inget ut att vända när det gäller SEK försvagning på längre sikt dock.

Hej! Det hela startade med att Jan frågade “åt en kompis”… :wink: Och sen dog tråden december 2023. Hur tänker ni nu kring er ökade Sverige-andel (om någon nu gjorde slag i saken). Sålt? Säljer snart? Behåller? (Gärna med resonemang kring när och varför.)

1 gillning

Såhär har det gått sedan tråden startade:

Det stärker min tes om att folk som blandar ihop valutakurser och börskurser mest är förvirrade.

1 gillning

Du kan inte utvärdera ett beslut på ett utfall som påverkas av slump och dessutom inte på så kort tid som två år. Övervikten mot Sverige var ju på en 10-års horisont.

2 gillningar

I samband med en flytt av ISK för en drygt månad sedan, där det mesta låg i globalfonder (som såldes av när SEK/USD var 10.75) valde jag att köpa en svensk indexfond så nu ligger jag väldigt tungt i Sverige. Om kronan fortsätter stärkas under hösten är tanken att börja köpa globalfonder igen lite pö om pö. Ligger nu 70% i Sverige, 20% i USA och resten övriga världen.

Det var inte bara valutan som gjorde att jag valde bort globalfonder. Jag tycker det är lite mycket att 20% av globalfonder ligger i sex bolag (Microsoft, Apple, Nvidia, Amazon, Meta, Alphabet) som har kastat sig på AI-tåget.

Jag är helt införstådd med att jag kan ha övertänkt det här och kan ha kostat mig pengar men jag väljer att luta mig mot de institutioner som anser att kronan är rejält undervärderad.

4 gillningar

Erfarenhet / statistik säger tvärt om, att SEK långsiktigt tappar i värde trend mässigt och inte “hämtar sig” (på lång sikt).

Finns väl en del olika tankar i frågan tänker jag. :heart:

Precis, därför är det ju bäst att kolla fakta istället för de olika tankarna som individer har.

Real effective exchange rate index (2010 = 100) - United States, Sweden | Data (worldbank.org)

När någon dyker upp med en “egen” graf på något som är officiellt och allmänt tillgänglig information så blir jag alltid misstänksam.

Hen är inte ensam om dom tankarna. Jag bettar sedan en tid tillbaka på stärkt krona och att det går bra för Svenska företag framöver. Har dragit upp Sverige i “hinken” pengar jag mixtrar med. Dragit ner USA till bara ca 25% USA nu och en hel del mer Sverige och lite mer Europa än vanligt.
Tyvärr går det inte jättebra än så länge.
Som nåt en vis man sa kanske slår in.
“If you bet against USA in the long run you will loose”.

1 gillning

Nu är jag inte helt uppdaterad på historian, men USA’s invadering av Irak för att stoppa massförstörelsevapen kom ganska lägligt i samma veva som Irak började sälja olja i euro istället för dollar (ej helt faktakollat). Så passa dig! :wink:

1 gillning

Exakt. Om man bettar på att SEK ska stärkas så ska man hålla SEK som valuta. Aktiekurser korrelerar inte på något enkelt sätt med den valuta de handlas i.

2 gillningar

100% Sverige här (småbolag)
Sålde allt innehav när det dippade 2022 och köpte in mig juli-november 2023.

Utvärderar några år in i nästa högkonjunktur.

2 gillningar

Vi tycks dock vara rätt ensamma här om den ståndpunkten. Men jag har inte sett några argument för motsatsen, utan det synes bara vara ett antagande som folk gör.

1 gillning