Jag köper bara månadsvis automatisk månadssparandet. Så fort jag har extra pengar som ska in på börsen långsiktigt blir jag av med de så fort som möjligt. 100% fullinvesterad i global indexfonden. . 0% belöning på alla möjliga sätt.
33 st aktieinnehav är såklart mycket. Alldeles för mycket för att tro att man ska kunna ha någon form av edge. Men av dessa är 14 st en korg med bolag inom uransektorn, köpta i brist på vettig ETF.
Resten är i stor utsträckning investmentbolag och stabila bolag som inte kräver så mycket tanke från min sida. I toppen hittas Investor, Berkshire Hathaway, Svolder, Realty Income och min börsnoterade arbetsgivare.
Jag har ungefär 40% ”Sverige” i portföljen. Men här räknas t ex Saab som ”svenska” trots att det verkar på en global marknad. Det enda svenska med mina svenska innehav är vilken valuta de redovisar i och vilken börs de handlas på…
Jag har en ansenlig summa utanför börsen.
Jag känner inte att jag måste ha allt på börsen då jag redan uppnått en nivå som gör att jag skulle klara mig resten av livet utan att jobba. Kommer inte ha ett flott liv dock, men klarar mig.
Därav har jag torrt krut liggande.
Har man vunnit spelet som JB skrev så måste man inte ligga investerad i börsen 100%. “Har du vunnit ekonomiska spelet?”
Jag anser att det är mycket lättare att handla när börsen faller och framtida elände ska prisas in i kurserna. När börsen är euforisk (likt förra året) och mycket upplevs dyrt har jag svårare att köpa in mig. Jag har gått “all in” på mina företagskonton nu och då får man vända blicken till nytt kapital (dollar cost averaging).
Sålde många aktier i god tid, det som passade sämst i en långsiktig portfölj såldes först.
Snart dags att börja släppa in parkerade kontanter från väntrummet men köpen kommer att göras
väl disciplinerat månadsvis under ungefär 24 månader eftersom jag förmodligen är för tidig.
Kanske jag har helt fel men tänker så här:
Mycket är nog redan inprisat i aktiekurserna men inte allt.
Räntorna är på väg upp men när väl höjningarna bromsar in eller stannar av är det för sent att köpa.
Rysskriget kan ta slut precis när som helst, kanske om tre veckor eller möjligen tre år.
CCP kommer nog att säga sig ha vunnit kampen mot Covid inom överskådlig tid och trycka på
gasen igen. Talade med en kinesbekant i fredags och han sa att CCP:s Covid zero policy endast
beror på att sjukvården kommer att kollapsa totalt om endast en liten del av alla kineser behöver vård samtidigt.
Jag är alltid fullinvesterad, just nu i 90/10 portföljen.
Köper för lönen eller som nu när skatteåterbäringen kommer eller rebalanserar portföljen om det skulle svänga väldigt mycket.
Bufferten har jag endast för konsumtion och är obelånad i övrigt, funderar inte på att ta upp några lån för tillfället vilket kanske är dumt…
Jag tänker att det är inte sån panik att ta sig in på börsen att jag måste placera flera års månadssparande nu i förtid även om det säkert kan löna sig
Warren Buffet har använt en del krut nu. Berkshire har genomfört de största nettoköpen sedan finanskrisen -08. Kanske kan ge lite inspiration till någon som tvekar när analytikerna är ute och varnar.
En av anledningarna till att han / de köper nu är att WB har fått massor av kritik för att han inte köpt under hela uppgången 2019-2021. Han känner stor press och kan ha köpt på sig en del just pga det.