Hur gör ni för att köpa mer

Det är så man ska göra efter regelboken följa index till 100%. :+1::grin:. Då slipper man anstränga sig “tänka” i framtiden. Jag tar det bara som det är just nu. :grin:. Sedan kan man göra precis som man vill. :+1:

1 gillning

Han känner sig stressad för att placera långsiktigt :joy::+1:. Gubben har tufft med månadssparandet :joy::+1:

2 gillningar

Misstänker att WB är så gammal i gemet att han knappast bryr sig.

2 gillningar

Vad för globalfond investerar du i?

Man kan ju nalla lite från sparbufferten…:grin:

LF Global indexnära 100% :grin:. Men det finns andra som är lika bra. :+1:. 0.20-0,30% i avg.

Hej, jag sparar inte torrt krut då jag inte tror att det lönar sig långsiktigt att tajma marknaden. Däremot har jag bestämt att börja använda upp till 5% gratis hävstång via avanza i både upp och nedgång. Kommer öka upp successivt och sen amortera om marknaden går ner o belåningsgrad ökar.

Jag har gjort en sammanställning av min ekonomi . Fastigheten ej inräknad. Förmögenheten hade ökar med drygt 400 000 kr förra året. I år ligger jag 100 000 back. Pengar är inte allt. Jag och frugan har bokat en utlandsresa för 50 000 spänn istället. Man lever bara en gång…

3 gillningar

Men då har du ju hävstången som torrt krut :slight_smile: Jag har också en bit belåning, men den ligger fullt inne hela tiden.

Detta är en dålig idé rent matematiskt. Då har du en hävstång i förlusten och sedan saknar du hävstång när marknaden går upp. Marknadstajming av den värsta sorten! Det är bättre att du bara lånar på en nivå som du känner att du kan hålla genom en nedgång i många år.

1 gillning

Hej, var nog inte så tydlig. Planen är att ligga med konstant 5 % belåning vilket gör att vid en 50 % nedgång kommer den öka till 10 %. Överstiger belåningsgraden 5% amorterar jag. Annars köper jag mer. Tror det kommer ge lite extra avkastning och tror man tjänar mer generellt på att vara belönad i uppgång än att vänta på nedgång och då köpa. Svårt att veta när man ska köpa då :slight_smile:

Om du lånar 5% och amorterar när belåningsgraden överstiger 5% så betyder det att du säljer av efter nedgångar. Det är just att ligga med konstant belåningsgrad som gör att du kommer köpa efter uppgångar och sälja efter nedgångar.

Jag lånar 15% och är beredd på att den i perioder kan vara över 30% utan att jag ska få kalla fötter och sälja. Alltså har jag planerat min belåningsgrad just nu utifrån hur hög den kan tänkas bli efter en kraftig nedgång på aktiemarknaden. Målet är att inte tvingas amortera utan istället rida ut nedgången. Hypotesen är att aktiemarknaden på lång sikt går upp.

2 gillningar

Säljer ju inga andelar men köper inga nya utan blir amortering men förstår nu vad du menar. Har ändå tänkt att upp till 10 % belåningsgrad vid 50 % nedgång bör inte vara något problem mentalt och betalar då heller ingen ränta så ett alternativ för att få lite extra skjuts vore då att ha ett intervall och acceptera upp till 10 % och istället för att amortera köpa mera? Tack för bra input. Har inte börjat med detta ännu utan nyttjar bara det tidigare gratislånet om 50000.

Resonerar och agerar på samma sätt som @emilv men med något försiktigare belåning. Dvs sätter inte i system att sitta på extra pengar att skjuta till vid en godtycklig tidpunkt. Kan inte se att det går att motivera om man samtidigt hävdar att man inte sysslar med marknadstiming. Bättre att alla pengar som är inom risktoleransen får jobba hela tiden.

Med hjälp av belåning som verktyg kan ju dock varje tillfälle av nyinvestering automatiskt även bli ett tillfälle för att “köpa mer”, enligt ett tidigare inlägg från mig själv. (@Jaktenpaegetkapital)

1 gillning

Jobbigt när totala värdet i portföljen står stilla eller går ner dagligen trots att man köper på sig mer hela tiden.

En vanlig syn senaste tiden är mycket rött som topplistan idag till exempel:

2 gillningar

Det ser lite ut så som du @AimHigher avviker ganska bra i från index :thinking::wink:. Det finns hopp att slå index fast åt andra hållet :joy:. Det brukar bli så långsiktigt

Ja, just nu är det så. Blir värre för varje dag då globala index får hjälp av att kronan sjunker, medan aktierna i SEK sjunker som stenar :person_facepalming: :sweat_smile:

1 gillning

Men du köpper billigare varje dag. Själv har jag inget i Sve index men känner på mig att det är inget fel gå in tungt i bred Sveriges indexfond just nu om man är långsiktig. :+1:. Då tänker jag 50% :grin:. Men när man tänker efter brukar det bli bra långsiktigt vad än man köper idag :grin:. Själv köper jag bara månadsvis. Har inte råd köpa varje dag

Har börjat köpa för 10k per dag.

Liknande för mig. 170k senaste 11 dagarna

Finns få saker som ödmjukar mig så mycket som att hänga på detta forumet.

:joy: :joy: :joy: :joy:

3 gillningar