Jobbigt nu, -150k

Även om alla vet att börsen kan gå upp och ner så tycker de flesta att det svider det när den går ner.

Min personliga lösning är att jag aldrig loggar in och tittar när den går ner (har bara varit inne på transaktionskonton de senaste 14 dagarna - man kan kalla det för att stoppa huvudet i sanden men även att sitta lugnt i båten eller ha is i magen - välj det som passar dig bäst :wink:

3 gillningar

-11% är inte så värst dåligt faktiskt. Enskilda år har historiskt gått mycket sämre än så.

Mår du för dåligt av -11% så har du helt enkelt för hög risk i portföljen.

Rekommenderar att du skaffar t.ex. Lysa och kör t.ex. 75% aktier 25% räntor istället.

Det kommer ge mindre totalavkastning i det långa loppet. Men du slipper må jävligt dåligt ibland…

1 gillning

Vad du än gör SÄLJ inte!! Låt det vara, om har möjlighet att fortsätta sätta in pengar både på börsen och sparkonto så gör det

9 gillningar

Problemet som kan uppstå för vissa är om man har varit med om en riktig smäll och den varar i par, tre år så kan man bli helt uppgiven och tappa tron på börsen. Svårt att riktigt förklara om man inte har varit i det och se pengarna bara rinna bort…

2 gillningar

Med hyftsad diversifering och home bias så kommer det ordna sig.

Sälj inte dina fonder nu.
Vi köpte ett radhus 1992 för 850000 kr. Ett år senare hade det tappat 150000 kr i värde och belåningsgraden var över 100%.
Tack och lov sålde vi inte.

3 gillningar
  1. Vänd på steken och var tacksam över att du överhuvudtaget hade en miljon att investera.

2. Beroende på ålder kommer du förmodligen uppleva sjusiffriga nedgångar i livet, då kommer denna sexsiffriga kännas obetydlig.

Historiskt sett kommer det bara att bli ett litet hack i kurvan. Läxan är kanske att hålla sig till en bred global index och inte övervikta länder och branscher.

5 gillningar

-6,8% här sedan sista januari. Jag föredrar att se det i procent och tacka för att min relativt tunga home bias gjort nytta.

Livet går vidare. Vi har nästan tio månader kvar på det här året och nästa år kommer det fler månader, veckor, dagar och timmar, som det kan gå både upp och ned.

:chart_with_upwards_trend: :chart_with_downwards_trend: :partying_face:

7 gillningar

Just. Keep. Buying.

Tänk långsiktigt. Gör ngt annat än att titta på kontot varje dag. Träna. Läs en bok. Baka en kaka. :sweat_smile:

Själv har jag sålt lite Sverige-fonder och köpt mer Global-fonder. :money_mouth_face:

6 gillningar

Skit i alla konspirationsteoretiker här inne som tror att USA kommer bli nya Afghanistan, bara för att de har en halvtokig president som försöker sätta sitt eget folk före andra. Jag är övertygad att USA kommer fortsätta dominera i flera decennier framåt. Möjligtvis att marknadsvikten kommer skiftas om lite med tiden men som sagt, USA kommer vara fortsatt starkt framöver.

Varför? USA har en unika kombination av geografiska fördelar, en stark innovationskultur och världens mest utvecklade finansiella system. Landets företagsvänliga regleringar, djupa kapitalmarknader och entreprenöriella anda skapar en oöverträffad miljö för tillväxt, vilket gör amerikanska bolag till de mest framgångsrika och attraktiva för investerare globalt.

Vi ser en mindre börskorrigering just nu och en svagare dollar. Kanske kommer vi se en björnmarknad framöver. Ingen vet dock!

Investerar du kommande 7-12 åren kommer du klara dig fint, är min övertygelse. Sälj inget och investera marknadsviktat från och med nu, förutsatt att du har en ekonomisk kudde på plats.

3 gillningar

Att övervintra en period då börsen går dåligt är något man måste lära sig att göra. Någon gång har jag sålt av innan en nedgång, men då har jag stått inför problemet att man inte vet vad man ska investera i på längre sikt. Jag vet inte om det har varit bättre än att bara hålla sig kvar i de investeringar man redan har.

Självklart känns det inte kul när allt tappar i värde, men ställ det i relation till de perioder då allt ökar i värde. Om du ska gå plus under en period då börsen går ner måste du sälja av innan börsen tappar allt för mycket, och hitta det som går uppåt i en nedgång. Det är inte helt lätt.

5 gillningar

Mitt förslag är att inte logga in och kolla hur det går.
Titta inte på börsen överhuvudtaget utan låt fonderna jobba för dig genom att vara passiv.

Jag fortsätter att månadsspara när lönen kommer.

3 gillningar

Det är SEN (om x antal år) börsen ska ha gått upp så att du tjänat pengar. Inte NU.

Om det var en vän till dig som uttryckte de du nu uttrycker; Oro och att också känna sig ensam i det hela, vad hade du gett din vän för råd i stunden?

1 gillning

Innan du sålt av fonderna igen har du varken vunnit eller förlorat någonting. Börsen går upp och ner - allt som spelar roll är var den står när du säljer av. Detta kommer inte vara förrän om 7-12 år enligt dig själv. Mycket kan hända innan dess.

3 gillningar

Det är riktigt tufft när det backar. Ingen bör ge tips om vad man ska göra här och framför allt inte tipsa om att ligga kvar för att det återhämtat sig förr, utan att vara finansrådgivare

Detta är S&P 500, USA börsen i bild senaste 40 åren, kan ju givetvis tåga på men…

Illa vald skala, om du frågar mig. 10% förändring bör illustreras som ett lika stort hack över hela skalan för att bli rättvisande i sammanhanget.

3 gillningar
3 gillningar

Jag gick också in på börsen i januari efter två års uppehåll men bara med 53000kr. Ligger back nu 11%. Har lyckats spara ihop 5,4 miljoner på sparkonto och har resterande pengar på låsta sparkonton hos sex institut med 4-4,3% ränta. Som många skriver här så ligger jag garanterat på plus om 20år och har nog investerat mer under tiden också om nu inte räntorna stiger mycket till nästa år efter alla stora investeringar i krigsindustrin som borde skapa enorm inflation. Är 53år och har snuskigt låga utgifter så klarar mig på pengarna jag har på sparkonto resten av livet. Är arbetslös och dåligt med jobb i min branch så tänkte ta ut tjänstepension när jag fyller 55 på fem år om jag inte jobbar då. Tålamod är viktigast när man satsar på börsen. Att drabbas av panik är det värsta som kan hända.

3 gillningar

En viktig aspekt är också att tänka på kronan! Någon gång ska du ju använda dina pengar oavsett om det är en miljon eller 850 000 kr och med en stark krona får du ju mer för pengarna ändå

3 gillningar