Trump har bara varit president i några månader. Absolut, det har gått ned mycket sen dess. Men Trump är mer affärsman än president och börsen är väldigt viktig för honom. Det kommer att vända. Någon sa att han medvetet gjort så att börsen gått ned så att hans rika vänner kan köpa in sig billigt, det är kanske bara konspirationsteorier men de som köper nu kommer ha gjort bra affärer sen när det gått upp igen.
Någon är en stabil källa! Undra vem som sa det av alla de 8,2 miljarder människor som bor på jorden
Hur skulle man ha en källa till det menar du? Vi alla spekulerar. Ingen vet vad som väntar i framtiden. Men som han säger så kommer även detta passera och börsen återhämta sig.
Jag tror att “någon” i sammanhanget var i betydelsen “en medlem på RT”, för jag har också sett det här. I detta fallet är källan ointressant eftersom det bara är en teori, men en teori som om den stämmer, är synnerligen relevant för den fortsatta diskussionen.
På samma sätt skrev “någon” att om Musk lämnar Tesla kommer aktien förmodligen återhämta sig. Det är också en teori som inte gör det mindre intressant att diskutera.
Hur mycket har börsen gått upp de senaste 15 åren? ![]()
Nu gällde detta ju en person som gick in på börsen i november. Jag förstår att nedgången känns tuffare när man inte haft turen att vara med på den uppgången du nämner
Poängen är att det kommer fler perioder där börsen går grymt bra.
Jag bytte ut min dotters enda fond som var en sverigefond till en global indexfond. Hon är sur på mig ![]()
Ett sätt är att lura sig själv/omvärdera lite med att räkna om nergången/uppgången sen årskiftet i USD (ner 8.4% mot SEK) och Euro (ner 4.65% mot SEK). Med MSCI ACWI globalfonden Handelsbanken Global Index criteria (ner 7.32%) blir det en uppgång på 8.4-7.32=1.08% i USD och en nedgång på 7.32-4.65=2.67% i Euro.
Då känns det genast bättre!
Pillar in länk till detta avsnitt.
du är inte ensam.
jag köpte länsförsäkringar global i slutet av januari för 400k.
precis innan nedgången.
jag ligger -43k där nu
Skulle du egentligen svara trådskaparen?
Det går upp, det går ner, det går upp… och så vidare.
Att titta på börskurserna stressar dig bara. Koppla av! Se det for var det är, en längre sikt investering.
En god sak med nedgångarna, det är en vink att du kanske ska placera lite mer pengar. Aktierna är på rea och du får mer för pengarna.
Och vad du än gör, försök inte tajma marknaden. Risken är stor att du missar dagarna då marknaden plötsligt skjuter iväg.
Som Charlie Söderberg sa:
Om du kommer till jobbet och säger att du lånade 600.000 på huset och köpte Volvo-aktier så säger kollegorna “Är du galen? Dom kan ju gå ner!”
Men om du kommer till jobbet och säger att du lånade 600.000 på huset och köpte en Volvo så säger kollegorna “Kul! Vilken färg?”
Haha det behöver du väl inte göra?![]()
Time in market beats timing the market!
Du har många år kvar så det kommer att rätta till sig och det är rea nu, så fortsätt investera ![]()
Var väl inget dumt. Jag trodde din post avsåg att svara TS bara. Själva innehållet var det inget fel på. Fortsätt skriv istället ![]()
Som många andra här så ligger jag ordentligt på minus nu men jag försöker påminna mig själv om den bifogade bilden (kommer nog att skriva ut den och rama in den på kontoret).
Marknaden kommer att återhämta sig, det kanske tar några månader eller i värsta fall några år men den kommer att återhämta sig.
Frågan är nu bara om man ska dra ut hela eller delar av innehavet, avvakta 2-3 månader ska lägga in de igen?
Vi vet med stor sannolikhet att tullar mot EU kommer, troligen i April. Då kommer en ordentlig dipp och kanske ett bra tillfälle att gå in igen. Men det är svårt att tajma kanske.
Välkommen till forumet! ![]()
Det många missar är att det var ganska kraftig deflation under 30-talet, direkt efter den stora kraschen. Så, det var inte så jäkligt som det kan se ut i grafen.
Kanske det finns deflationsjusterade grafer ![]()