Svårt att hålla mig till min strategi (nu när börsen går ner)

1. Investera inte mer än du pallar förlora.
  2. Har du en bra investeringsstrategi, en bra båt som @janbolmeson brukar säga så kan du sitta still och glöma din portfölj. Att automatisera sparandet och investerandet innebär att du sällan behöver logga in på kontot. En fondrobot gör det ännu enklare.
  3. Kommer en superkrasch som riskerar utplåna börsen är börsen nog ditt sista problem.

Själv fortsätter jag köpa.

2 gillningar

Ibland går det upp och ibland ned. Kika på den historiska avkastningen över tid så ser du att på lång sikt går det upp. På börsen får man ha lång tidshorisont. Stoppa inte in pengar du kommer att behöva inom kort och investera i tråkiga gubbaktier eller … en global indexfond.

Jag tycker att det är bra med lite exponering mot ädelmetaller också. Ibland är de lite kontracykliska vilket kan jämna ut den totala portföljens rörelser en del.

Du ska fortsätta köpa varje månad kontinuerligt resten av ditt liv. Då kommer din portfölj :briefcase: växa och du tjänar pengar. Det visar all data och statistik. Håll ut och gläds åt att du kan köpa bra bolag billigt nu. :euro:

5 gillningar

Men då har du ju gått från noll till att ha indexfonder och buffert!

Om du inte köper det argumentet utan tänker “Men det var ju värt si och så mycket när jag tog över!” så kan du ju istället titta hur kapitalet utvecklats sedan det investerades från första början av den personen du ärvde av.
Nu klipper du ju bara ut en kort negativ period som gör att det ser deppigt ut.

4 gillningar

Trist att en tillgång som aktier är ska leda till grubblerier och dåligt mående. Om du är ointresserad av börsen är det väl bara att sälja aktierna och ha pengarna på ett sparkonton.

Vad är tråkiga gubbaktier? Svensk verkstadsindustri eller?

1 gillning

Ja, om man letar svenska aktier så blir det väl det samt de gamla svenska investmentbolagen. Går man utomlands så finns det fler sektorer att välja på. Dagligvaror, personhygien och kolsyrade drycker kanske? Telekom och industrivaror. Det finns mycket bra gamla tråkiga bolag att välja på.

Alltså, när folk säger “tråkiga” aktier så menar man aktier som går upp rätt stadigt men sällan överraskar? Sådana aktier tycker jag iaf är “kul”. :grinning:

Jovisst, men tänk lite tivoli: vissa grejer kör man innan ungarna käkat, andra efter maten. Ibland är det kul med pirr i magen, ibland inte. Det behövs lite av varje.

1 gillning

För egen del behövs det inget pirr i magen när det gäller pengar.
Men alla är olika.

Ok, hur skall man tolka det? Bara indexfonder? :grinning:

Det är en allmän reflektion. Jag sparar/investerar inte som underhållning eftersom jag märkt att då blir det lätt fel med investeringarna.

2 gillningar

Börsen = TINA. Fortfarande. :grin:

Hej

Hade själv panik under Corona nedgången. Läxan jag lärde mig då var att inte ha 100% investerat.
Har nu en buffert som frigör mig från hur börsen går de närmaste åren.
Sover nu mera rätt gott om natten.

2 gillningar