Forumet borde inte tillåta anonyma flaggningar

Du tycker inte det är rimligt att tänka på hur man väljer att uttrycka sig när man diskuterar ett sådant laddat ämne?

Hade jag fritt pratat om kostnaden för MENA-invandring på min arbetsplats hade jag säkerligen fått en rejäl varning av VD innan arbetsdagens slut. Att ett “påstående är korrekt” hjälper föga när man diskuterar nåt väldigt laddat.

Om RT:s mål är att uppnå ett “positivt bidrag i människors liv” hade jag varit försiktig hur jag uttryckt mig här också. Vill man uttrycka sig helt utan gränser finns ju alltid Flashback. Jag är inte moderator, men så tycker jag iaf.

4 gillningar

Finns ingen anledning att radera detta inlägg oberoende av vems inlägg som besvarades. Det är endast en åsikt som läggs fram som ett tips och det är upp till mottagaren att bedöma. Allt behöver inte handla om LYSA, Globala indexfonder och sparkonton.

Blir ens inlägg borttaget tycker jag absolut det är lämpligt att användaren får veta vilken forumregel som bröts(svårt att göra annorlunda i framtiden annars), kanske till och med möjlighet till överklagan, som på vissa andra forum.
Men att kräva att varje modererat inlägg ska redas ut mellan den anmälde, den som flaggade och moderatorn - det är inte rimligt. Jag tror inte moderatorerna jobbar heltid med detta.

RT-forumet har vissa regler. Moderatorerna gör en bedömning på om dessa bryts eller inte. Vem som flaggat är helt irrelevant i sammanhanget. Antingen bröt du mot reglerna eller inte(vilket moderatorerna avgör).
Om personen i fråga trots detta fortfarande känner sig kränkt. Sätt dig och meditera 15 minuter eller slå på en film. I värsta fall finns det ju andra forum att hänga på som kanske har regler som passar bättre.
Att vistas i detta forum och därmed dess regelverk är ju trots allt valfritt.

1 gillning

Nej, det är inte rimligt men jag hoppas att moderatorerna tar del av denna tråd så att de förstår att inte trycka på nödstopp för tidigt. Vi vill inte heller att forumet endast vinklas åt LYSA hållet. Det finns faktiskt andra investeringar.

Jag har inte gett någon något råd över huvudtaget, jag har gett ett tips om att köpa Investor om man vill få bättre förväntad avkastning på sin investering än en global indexfond till en lägre kostnad. Kan inte förstå vad jag brutit mot för ”regel”. Dessutom står detta i forumets regler, vilket jag förutsätter att alla har läst och förstår:

Grunden är troligtvis Jans post i denna tråden:

Jan uttrycker en önskan om att inte ge farliga förslag till nybörjare i den typen av tråd du postade i.

1 gillning

Att investera 50000kr i Investor (som var fallet i tråden) är inte ett ”farligt förslag” det kan t.o.m. var mindre ”farligt” än en global indexfond, det är inte Krypto vi pratar om…

1 gillning

Du behöver inte ta detta som något pinsamt/allvarligt. Forumansvariga ville inte ha den typen av förslag i den tråden och tog bort det. Du visste inte detta men vet det nu. Ingen biggie och säkert inget som kommer drabba dig i framtiden.

Läs Jans post igen så förstår du säkert hur han tänker.

Läs även detta för bakgrundsinfo som troligtvis ligger bakom forumansvarigas ställningstagande:

Du bygger upp en halmgubbe av teorier hur jag känner och hur eventuellt någon moderator tänkt när dom raderat inlägget. Tråkig inställning.

Blev precis flaggad igen men vet inte varför. Kanske för att jag nämnde hur annorlunda tankar och uttryck kunde vara då jag växte upp på 60-talet jämfört med nu och varför det därför är viktigt att hålla sig uppdaterad för att kunna hänga med i samhällsdebatten.

En av flaggningarna kallas “Det är irrelevant”. Fick den en gång och inlägget raderades när någon frågade en fråga i stil med “Hur tar man bäst självmord” och jag svarade i stil med “De flesta som tar självmord ångrar sig, pröva detta istället…”

Irrelevant? Ja, eftersom det var inte svar på deras fråga :flushed:

Nu var det inte självmord utan daytrading och indexfonder. Så absolut inget provocerande. Inget skäl till radering iaf, dölja kanske, men radera? Lite komiskt tyckte jag. Behövs det flera, eller räcker en flaggning?

1 gillning

Det finns en gammal post från en moderator som beskriver det här lite närmare, men kan inte hitta den nu. Summa summarum av posten var iirc att det finns info i Disqus hjälpsidor som förklarar förtroendenivåer och hur det påverkar flaggning m.m., så sök där och se.

Varje liten mening behöver väl inte vara relevant, det kommer bara att resultera i ett supernördigt LYSA forum utan minsta avvikelse som kan lätta eller tynga stämningen och skapa lite debatt.

Varför fortsätter du hänga här när du tycker forumet, reglerna moderatorerna är så värdelösa?
Finns ju fler forum än detta.

Han kanske gillar forumet, men ser (i sina ögon) brister och möjligheter till förbättringar och jobbar för att driva forumet i den riktningen?

9 gillningar

Antikens vise sa att man skulle tala först när orden man tänkte säga hade passerat tre portar.
Vid första porten ställdes frågan:" Är orden sanna"?
Var de sanna gick man vidare till andra porten där följande fråga ställdes: “Är de här orden nödvändiga”?
Uppfyllde orden även detta kriterium gick man vidare till den tredje och sista porten där frågan som ställdes var:" Är de här orden goda"?.
Uppfylldes av detta tredje kriterium fick orden yttras och skickas ut i världen.

Håller vi oss till denna regel har vi kommit rätt långt.

8 gillningar

Två av tre kanske räcker (och det här är ett exempel på tillämpning av den typen av regler):

Efter lite mer sökande hittade jag posten:

1 gillning

Med fokus på ekonomi och framförallt vardagsekonomi. Vill man diskutera annat kan man göra det också inom de underforum som är skapade. Däremot kan jag starkt rekommendera andra forum om man vill diskutera politik eller annat än just min och din ekonomi.

Några har varit inne på en förklaring till varför vi tar bort inlägg som bryter mot de principer som finns kring investeringar också. När en nybörjare som aldrig investerat i en fond eller öppnat ett ISK-konto frågor om råd, är det definitivt fel sak att föreslå certifikat och warranter. Vi vill hjälpa människor och är kunskapsnivån på en avancerad nivå, då kommer också inläggen vara anpassade till den nivån.

Kom också ihåg att det är väldigt många som läser forumen passivt, både som medlem och icke-medlem, vilket gör det viktigt hur de allmänna råden och tipsen levereras. Vill man ha något annat än grundportföljerna och AP7 SåFa i PPM är detta kanske inte det viktigaste forumet för den sortens ekonomiska investeringar man vill göra.

2 gillningar

Tack, bug och bock för ditt inlägg. Det kan inte vara så svårt att fundera över hur man uttrycker sig.

Jag gillade RT för att det inte var som Flashback, men i vissa trådar har jag ju verkligen börjat undra. Nu har jag inte flaggat något inlägg alls, men det borde inte vara så svårt att uttrycka sig för att minska polemiken härinne. Det heter ju RikaTILLSAMMANS av en anledning.

3 gillningar