- Att skydda nybörjare från tveksamma råd på RT
- Att få nybörjare att följa bra råd
… är två olika saker, tänker jag.
Visst kan du skydda nybörjare från tveksamma råd här på RT. Till exempel genom att stänga trådar eller skapa forumregler. Leder det till att nybörjarna tar rätt beslut? Tveksamt säger jag.
Vi alla möter tveksamma råd var vi än rör oss. Det må vara på RT, fikabordet på jobbet eller släktmiddagen. Skillnaden är att här på RT är andelen bra råd ändå ganska hög jämfört med de andra källorna.
Att bemöta nybörjare på ett fyrkantigt och burdust sätt gör förmodligen att nybörjarna lämnar RT illa kvickt. Och då är de utlämnade till andra, mer tveksamma, källor. Du har skyddat RTs rykte, men samtidigt förlorat möjligheten till fortsatt dialog.
En del nybörjare lägger timmar på att lyssna på podden och reflektera över Jans erfarenheter innan de tar beslut. Andra ställer en fråga på forumet och vill ha en lösning serverad, utan att ha reflekterat själva först. Den senare gruppen faller förmodligen lättare för dåliga råd.
Det går inte att skydda alla människor mot att fatta dåliga beslut. Vill vi ens det? Man ska inte underskatta värdet av sina egna misstag. Vi är nog många här inne som saknade en vettig plan i början och tog dåliga beslut. Jag tror det är få nybörjare som tar helt rätt beslut från början och sen fortsätter med det livet ut. Om inte misstagen kommer i början så kommer de senare.
Summa sumarum: Visst tar jag mig för pannan när jag läser en del råd här på RT, men nybörjare kan inte skyddas från att ta dåliga beslut. På RT möts de redan idag av en hög procent vettiga råd. Sen är det upp till nybörjaren vilka av råden de vill följa. Väljer de fel väg lär många av dom komma tillbaka till forumet när de är några erfarenheter rikare, förutsatt att de bemöttes trevligt första gången.