"Var ska jag investera mina pengar / Jag har X kronor och ska investera - vad ska jag göra?"-trådar på forumet

Medhåll. Vill vi ha en välkomnande attityd mot nya så funkar inte låsning, speciellt inte om något först byggt upp mod och energi att posta och sedan filat på sin text en timme eller mer, för att få rätt ton och få med alla detaljer.

Jag tycker alla som postar avsnittslänkar ihop med ett ”välkommen” gör ett fint jobb där.

7 gillningar

Jag tycker att det är bra som det är idag. Det kan absolut bli mycket information att ta in men det är tydligt i alla trådar vad som är forumets officiella hållning.

Tips på dyra aktiva fonder och aktietips kan ju leda till inspiration för en potentiell lekhink för den som vill ha en sådan. Så jag skulle i sådana fall föreslå en Twitter-liknande approach. Att inlägg som föreslår för nya användare att gå all in på enskilda aktier helt enkelt beläggs med en informationstext.

Edit//
Eller att alla nyregistrerade användare får ett PM med vad som rekommenderas, inkl länkar till blogginlägg/avsnitt/tråd att fråga i etc… Eller får man det redan idag? :thinking:

1 gillning

Jag håller med.

Sjukt farligt att rekommendera enskilda aktier, men också förhållningssättet att man ska sitta och hålla koll på aktierna (gärna varje dag), och bara sälja om det går ner. Helt åt helvete att säga så till nybörjare (och även erfarna) IMO.

3 gillningar

Trådarna startas ofta utifrån att nya användare inte tror att de generella råden gäller just dennes unika situation. Utifrån detta tycker jag att alla likartade trådar skulle kunna slås samman till en. Den tråden kan ha en stor och rejäl första-post som hänvisar till avsnitt 99 och annat smått och gott.

I tråden kan alla som vill få beskriva sina unika förutsättningar för att sedan få personlig återkoppling där @Jacke77 beskriver att indexfonder även i detta fall skulle funka fint.

En stor tråd är lättare att hålla balans och ordning i och gör dessutom att nya sparare på ett enkelt sätt kan hitta tidigare svar på liknande frågor.

3 gillningar

Jag tror också att de flesta nya användare tror att just deras situation är unik. Med en gemensam tråd skulle de snabbt inse att de är ganska likvärdiga andras situationer och därmed gäller samma råd och tips för dessa också :slight_smile: Bra idé!

5 gillningar

Kan man göra detta med risk ännu tydligare och mer kärnfullt? Jag vet att det var det feltänket jag själv hade i början. Jag gjorde inte kopplingen mellan risk och vinst/förlust. Jag ville bara hitta vinstlotterna och bli rik, typ. Såg det som coolt med risker. Är det på den platsen man är när man frågar så kan ju globala indexfonder te sig som ett platt tips.

Ett alternativ är att man skriver in i forumreglerna att man bara får ge forskningsbaserade råd till nya användare, eller nåt sånt. Att ”oansvariga” råd som kräver mer kunskap inte är tillåtna annat än i trådar för de som varit på forumet ett tag.

1 gillning
  • Att skydda nybörjare från tveksamma råd på RT
  • Att få nybörjare att följa bra råd

… är två olika saker, tänker jag.

Visst kan du skydda nybörjare från tveksamma råd här på RT. Till exempel genom att stänga trådar eller skapa forumregler. Leder det till att nybörjarna tar rätt beslut? Tveksamt säger jag.

Vi alla möter tveksamma råd var vi än rör oss. Det må vara på RT, fikabordet på jobbet eller släktmiddagen. Skillnaden är att här på RT är andelen bra råd ändå ganska hög jämfört med de andra källorna.

Att bemöta nybörjare på ett fyrkantigt och burdust sätt gör förmodligen att nybörjarna lämnar RT illa kvickt. Och då är de utlämnade till andra, mer tveksamma, källor. Du har skyddat RTs rykte, men samtidigt förlorat möjligheten till fortsatt dialog.

En del nybörjare lägger timmar på att lyssna på podden och reflektera över Jans erfarenheter innan de tar beslut. Andra ställer en fråga på forumet och vill ha en lösning serverad, utan att ha reflekterat själva först. Den senare gruppen faller förmodligen lättare för dåliga råd.

Det går inte att skydda alla människor mot att fatta dåliga beslut. Vill vi ens det? Man ska inte underskatta värdet av sina egna misstag. Vi är nog många här inne som saknade en vettig plan i början och tog dåliga beslut. Jag tror det är få nybörjare som tar helt rätt beslut från början och sen fortsätter med det livet ut. Om inte misstagen kommer i början så kommer de senare.

Summa sumarum: Visst tar jag mig för pannan när jag läser en del råd här på RT, men nybörjare kan inte skyddas från att ta dåliga beslut. På RT möts de redan idag av en hög procent vettiga råd. Sen är det upp till nybörjaren vilka av råden de vill följa. Väljer de fel väg lär många av dom komma tillbaka till forumet när de är några erfarenheter rikare, förutsatt att de bemöttes trevligt första gången.

9 gillningar

Enig i problemställningen.

Många fångas nog dock upp av de med lite mer erfarenhet.

Men visst blir man mörkrädd när man ser någon pusha något som bör vara i lekhink, som något att dra in allt sitt sparande i, bums, för någon med nästan ingen investeringserfarenhet alls

Håller med andra i att det verkar som om många hittar forumet först, kanske genom googling. Där har jag märkt själv att RT kommer offra upp högt upp.

Kanske en annan vinkel som komplement till andra idéer

1. Lättare hitta genväg från forumet till webbsidor om ”börja här” mm. Kanske en knapp någonstans som alltid år synlig och lätt att se.

2. kunskapstest före man blir användare. Lite som på banker. Man ska ha klickat upp en del dokument och skrållat igenom, förhoppningsvis läst. Sedan några kontrollfrågor. Skulle säkert reta gallfeber på en del men det är ju inte orimligt att man ställer krav på kunskap om vad forskningen säger. Sen kan man ju som individ avvika från det om man vill, som jag gör tex i en del avseenden.

Inte så lätt lösning :slight_smile:

1 gillning

Som vissa redan skrivit i tidigare inlägg så tycker även jag att det blir väldigt märkligt att förbjuda vissa slags råd i ett forum. Jag tycker inte detta borde vara ett stort problem eftersom man i regel får flera svar och någon som rekommenderar aktier blir väl i princip alltid emotsagd av någon annan? Sedan måste det ju alltid vara upp till frågeställaren att tänka själv.

Det verkar konstigt om RT ska “stå för” vissa åsikter, det blir en låsning i flödet tycker jag. Även om vissa åsikter och råd (till mig själv eller andra) inte tilltalar mig vill jag ändå höra dem.

4 gillningar

Samtidigt står ju RT för vissa fakta om hur man bör spara.

Det finns en gräns i min värld. Om du har ett svampplocknings forum så tror jag inte de blivit så glada om det överöstes av Magic Mushroom tips :joy: när någon önskar tips om hur man kommer igång med svampplockning.

Knepigt ämne. Jag förstår @janbolmeson som helst vill ge nybörjare chansen att börja i rätt ända med sitt investerande. Det är ju hela syftet med varför han startade RT, tänker jag.

5 gillningar

Ja, jag förstår absolut den goda tanken och håller fullt ut med om att det vore skadligt om en nybörjare enbart fick ta del av dessa tips. Men jag tycker det borde kunna lösas på annat sätt än att blockera ut inlägg som uttrycker dessa åsikter. Exempelvis kunde kanske Jan och moderater ha ett standardsvar att lägga in i dessa trådar för att ge trådskaparen den information som behövs.

Jag tycker faktiskt att det finns en säkerhetsaspekt i att tillåta olika åsikter att få höras för det kan också finnas risker med det som allmänt och vanligen förmedlas här på RT (missförstå inte- det förmedlas jättemycket bra saker här). Exempelvis tycker jag nog inte det är så mycket bättre att hänvisa en nybörjare till att slänga in allt på en gång när vi stod på vad som visade sig vara förra ATH och värderingarna var helt galna, utan att samtidigt förmedla att den förväntade vinsten framåt är låg.

Magic mushrooms är hälsovådliga och illegala, och det är inte aktier vad jag kan förstå, men det var en kul liknelse iaf :sweat_smile:

1 gillning

Jag anser att man måste låta TS få chansen att läsa olika svar och göra en egen bedömning. Inte att man ska gå in och radera eller låsa. Av ibland oförklarliga anledningar är jag kvar i forumet trots tendenser just kring likriktning och att trådar låses för att det blir “fel svar”. Jag känner flera personer som har lämnat forumet just pga detta.

Jag tror mer på en öppen diskussion och så länge man inte bryter mot uppenbara regler och skriver kränkande kommentarer eller liknande så bör man tåla att folk helt enkelt tänker olika och inte utgå från perspektivet att nybörjare kan bli lurade. Då är det bättre att inlägg där folk skriver om att man ska gå in i riskabla investeringar bemöts med resonemang kring risker och tips på investeringar med lägre risk, kanske med referens till andra trådar. Och, faktiskt, låta TS och andra läsare väga ihop olika åsikter själva.

3 gillningar

Helt enig! Samtidigt bör ju RT filosofin komma fram.

Det är väl att säkra att det varken blir det ena eller det andra. Jag tror det är detta som Jan är ute efter.

Jag tror det viktiga är att svara enligt TS frågor. Om någon säger ”jag är mega nybörjare och vill ha ett säkert vettigt sparande” så kanske svaret inte ska vara att kasta sig in och köpa enskilda aktier, krypto mm.

Snarare att börja med fondrobot, eller enklare global portföljer med billiga fonder om man vill lägga lite tid på sina investeringar. Långt ifrån alla vill ju det. Sen när man går vidare och skaffar sig mer erfarenhet så kommer man ju till ”lekhinken” med riktiga högrisk tillgångar.

Alltså att börja i rätt ända. Det är väl det som syftet är med denna diskussionen.

Ha ha, jo, MM liknelsen var i extremen men blir roligare att dra det i extremen för att landa en poäng :joy:

2 gillningar

Helt rätt. Sedan är det aldrig för sent börja ”spela” med rena aktier / dyra aktiva fonder och förlåra pengar jämfört mot billig trygg index :joy::joy::joy::partying_face::+1: . Det är det majoriteten gör när de blir lite mer börserfarna och vågar ta mycket högre risk :person_tipping_hand: . Men det finns några % guldkorn som slår snittet så klart :+1: .

1 gillning

Jo, men det vore nog heller inte så bra att på förra ATH ge nybörjaren rådet att slänga in allt direkt och hänvisa till sådant som stödjer ett sådant agerande (vilket faktiskt ÄR något som RT står för och ofta förmedlar men som enligt mig kan vara skadligt i vissa lägen). Därför tycker jag att det blir farligt om man börjar begränsa vilka åsikter som får uttryckas och stänger trådar- man behöver också vara ödmjuk inför att det också kan finnas fallgropar i sådant som stora delar av RT står för och vill förmedla. Frihet att uttrycka olika åsikter- viktigt här precis som det hade varit i Kina.

2 gillningar

Forumet är väl mer än RT-filsofin? Det är i alla fall min förhoppning. Tänker att om man vill hänvisa till RT-filosofin så finns det ju ohemult många avsnitt och trådar redan man kan peka på. Det intressanta som jag ser det är när man får olika perspektiv på hur man kan tänka och göra, och så väljer man själv.

Jo absolut! Jag håller med att det var en hel del ”vräk in det” på börsen i höstas strax före toppen. Jag var väl en av dem som förordade att stega in i potter i en del trådar jg såg. Sen är det ju inte säkert att det var fel om man slängde in allt på toppen. Sitter man kvar länge så behöver det inte ha varit fel. Det får framtiden utvisa.

Men till Jans, och andras försvar, så tycker jag att det ofta poängteras att man ska ha rätt risknivå samt att det finns både statistiska sanningar och vad som är rätt emotionellt.

1 gillning

Jag håller absolut med om att råda någon som är nybörjare till att investera i enskilda aktier, är direkt olämpligt.
Däremot har jag nog aldrig sett exempel på trådar där dessa råd blivit oemotsagda.
Det man kanske skulle kunna bli bättre på är att med ytterligare inlägg påvisa att det är den rådande allmänna uppfattningen att fonder lämpar sig bättre för nybörjare (och oftast erfarna med för den delen). Ibland avstår man ju detta eftersom åsikten redan framkommit.

Att börja låsa trådar tror jag inte är någon bra idé. Jag hade inte känt mig välkomnad om jag fått min första tråd på ett forum låst! Att vi får många liknade trådar tycker jag är helt okej. Även om råden mellan någon som skall investera 10 000 kr eller 1 miljon inte skiljer tror jag heller inte på att bunta ihop alla trådar till en. Detta eftersom det blir mer rörigt, och det är enklare att sortera ut råden till varje enskild medlem med en egen tråd. Råden kan ju ändå skilja sig beroende på sparhorisont osv.

4 gillningar

Ja absolut. Vi måste försöka hålla oss från extremerna - bara RT filosofi men inte heller allt annat än RT filosofi.

Nu drar du det i den ena extremen. Att du befarar att det bara skulle vara RT filosofin. Det har jag inte sagt.

Det är en balans. Och denna tråden handlar om hur vi kan ge folk det vettigaste råden utifrån TS perspektiv.

1 gillning

Håller med om att det vore bra om nybörjare får det på det klara att grundtipset är “investera i global indexfond” och att investera i enskilda aktier är extremt riskabelt, men…

Jag håller dock inte riktigt med om att detta grundtipset skulle vara fullt så “forskningsbaserat” som det ibland utges för att vara. Finns ju gott om forskning som visar att det finns bättre sätt att investera på än 100% marknadsviktat aktieindex (både sett till absolutavkastning och riskjusterad avkastning).

Jag kan som mest gå med på att 100% marknadsviktat aktieindex är “tillräckligt bra” för någon utan vidare kunskap eller intresse, men att det skulle vara “det enda rätta” kan jag inte hålla med om.

Det finns flera forskningsrapporter som visar att magic mushrooms är mindre hälsovådliga än både alkohol och nikotin.

I Kalifornien så planerar man nu att avkriminalisera magic mushrooms och man forskar även nu på att använda magic mushrooms inom psykoterapi.

Native American Church har speciellt tillstånd från amerikanska staten att använda psykedelisk peyotekaktus i sina religösa cermonier och rastafari ser såklart cannabis som ett heligt sakrament.

I Sverige är t.ex cannabis olagligt, men i många andra länder är cannabis inte bara lagligt utan används som medicin.
I Sverige är alkohol inte bara lagligt utan det skålas med alkohol på fina fester, medans i muslimska länder så ses alkohol som satans otyg.

Poängen: Det finns alltid olika perspektiv och oftast är det bäst att låta folk testa sig fram och se för sig själva, både när det gäller investering och psykedeliska trippar.
Fundamentalism och totalitarism leder sällan till något kreativt.
Man kan peka ut potentiella risker för folk, men sedan är oftast “frihet under ansvar” en bra tumregel i livet. Ett barn måste få ramla för att lära sig att springa.

6 gillningar