"Var ska jag investera mina pengar / Jag har X kronor och ska investera - vad ska jag göra?"-trådar på forumet

Jag tror inte att det är bra att låsa eller radera. Problem försvinner inte bara för att man inte talar om dem. TS kan ju få “dåliga” råd på annat håll.

De måste vara bättre att låta sig exponeras mot alla åsikter och lära sig hantera det. Så ser ju verkligheten ut.

5 gillningar

Bra poäng.

Sen det där med 4 hinkar, är det forskningsbaserat? Jag har respekt för att vissa behöver “mental bokföring” för att det ska fungera praktiskt, med 4 hinkar eller en massa kuvert för olika utgiftsposter etc. Men alla är ju olika. Personligen använder jag inte sådant. Om det INTE är forskningsbaserat borde man väl inte använda det om man ska gå på hur vissa resonerar kring behovet av forskningsstöd… Men hur som helst har jag aldrig haft behov mental bokföring heller, baserat på min egen “forskning” om hur jag fungerar med ekonomi m.m.

Nothing is more dangerous than an idea, when it’s the only one we have.

Émile Chartier

1 gillning

Om jag får citera dina väldigt kloka ord i en annan tråd:

Kanske lite väl hårddraget men har ju under semestern lurkat-runt lite mer aktivt och jag har också sett en hel del hårresande råd till nybörjare. KISS-metoden (som för mig numera stavas Lysa) är svår att argumentera mot. Den är uthållig på ett sätt som få andra sparmetoder är. Absolut kan man sätta upp liknande hos t.ex. Avanza och Nordnet, men där har du “fällan” att man lockas dra med i Stockpicking, krypto etc etc. Trots min relativt långa erfarenhet av investeringar (och att jag stundtals har lyckats extremt väl, som t.ex. med Tesla) så den ro jag har fått sedan jag sålde att och flytta till Lysa är för mig svår att sätta ett pris på.

Put your money to work for you… - YouTube

2 gillningar

Som utbildad psykolog tycker jag att låsa, radera, blockera, vara konfrontativ, negativ till någons kommentar är aldrig rätt väg. Det är lite av ett typiskt svenskt sätt att hantera någon man inte håller med om. Det är inte konstruktivt eller utvecklande.

Alla bör få komma till tals och de med mest kunskap bör då tydligt för den okunnige lysa igenom alla meddelanden med sin information, och lätt kunna övertyga denne. Detta gäller vilka frågor som helst.

7 gillningar

Intressant! Kan du utveckla det? :slight_smile:

Min bild av oss svenskar (efter många år utomlands) är att vi är rätt mjäkiga och konflikträdda. MEN jag kan ju såklart ha helt fel. Därför hade det varit intressant att höra ditt perspektiv som proffs :slight_smile:

3 gillningar

Ja, men inte när vi är anonyma bakom en skärm, för att inte tala om bakom en ratt :sweat_smile:. Då kommer nog allt som oftast en annan sida fram.

2 gillningar

En utmaning är att de med “mest kunskap” kanske tappar lusten att förklara och försvara sin ståndpunkt när den 100e tråden i samma ämne dyker upp. Då ligger det nära till hands att vilja stänga tråden och hänvisa till en stående artikel.

Personligen tror jag inte på att länka till långa artiklar. De som vill ha en lösning serverad här och nu orkar inte alltid öppna länkar och läsa en låååång artikel eller lyssna på timmar av podd.

Den bästa lösningen tror jag är att Jan och moderatorerna skriver ihop en kortare text som tydliggör “RTs officiella rekommendation” och som moderatorerna kan klippa in som ett svar direkt i forumtrådarna. Texten får gärna innehålla länkar till längre artiklar för den som är nyfiken att veta mer. Då tydliggörs vad som är den förnuftiga standardlösningen samtidigt som övriga åsikter också får framföras i tråden.

6 gillningar

Jag tror ärligt talat att det tar död på forumet. Då får moderatorerna även en roll att skriva vad som är “sant” och “riktigt”. Det tror jag fel väg att gå. Då blir det ett slags tankeförbud kring andra sätt att investera på och tänka på. Har f.ö. aldrig gillat det där snacket om “vi på RT rekommenderar”, “konsensus i forumet är”. Alla har väl sin tolkning och gör sina val tänker jag. Att hänvisa till avsnitt är väl en sak men att skriva folk på näsan om vad som anses vara den rätta läran är inte någon bra väg att gå. Då kan väl JB skriva en bok om detta istället och lägga ner forumet. “Allt om indexfonder, Lysa och fyra hinkar - Rikatillsammansmetoden för att komma igång med sparandet” är tips på titel.

1 gillning

Jag är nog mer pessimisst än andra och tänker att det ibland även finns en viss del lathet inblandat när dessa trådar startas. Istället för att läsa på själv så frågar man en direkt och kort fråga, för då får man oftast ett direkt kort svar, vilket är mer välkommet än en guide som tar 30-40 minuter att läsa igenom och förstå. Jag har träffat på många som fungerar såhär i verkligheten.

Att varje gång behöva övertyga trådskaparen om att de helt sjuka förslagen är dåliga och vad som beskrivs i kom-igång-guiden med största sannolikhet är bättre tar inte bara tid och energi från andra användare, det kan även i värsta fall bränna trådskaparen ordentligt - motsatsen mot vad idén med RT är.

Jag tycker inte alls det är en dålig idé av dig Jan att öppna för att vidta årgärder för att få bukt med dessa riskabla trådar, även om det finns många här som tycker annorlunda avseende att stänga trådar eller dyl. Även Flashback med “Yttrandefrihet på riktigt!” som slogan stänger trådar stup i kvarten om de inte uppnår en viss kvalitet eller följer de reglerna som finns i respektive forumdel.

Syftet är ju tvärt om att hitta en lösning som fortsatt tillåter alla röster komma till tals i forumet, men samtidigt vara extra tydlig när just en nybörjare ställer sin första fråga. Det går ju att formulera på ett diplomatiskt sätt.

1 gillning

Skulle säga att svara på en sån tråd genom att säga.
Köp 100 global index eller lysa
Eller rekomendera en korg med aktier
Är lika skadligt.
för den frågande personen går och köper en produkt man inte har en blekaste aning om vad det är eller hur det funkar av rekommendation från främlingar på internet.
Vilka skatter effekter det får vad för avgifter det är och kommer inte fatta varför sin trygga investering från experterna går ner 10% på en vecka.

Även det enklaste rekommendation köp lysa är inte så enkel om man faktiskt ska förstå vad man köper och hur det funkar samt vilka effekter det har på sin ekonomi.
Det är inget som går att lära sig på 5min läsning i en forum tråd.

4 gillningar

När jag började hade jag självinsikt nog att jag visste att skulle fatta dåliga beslut i början, men jag visste också att ett långsiktigt intresse för investeringar skulle gynna mig och att en indexfond var för tråkigt för att skapa intresset.

Så jag började med snabba köp och sälj i free 2 move och något annat litet okänt bolag för att göra snabba cash, tyckte det var skitkul med en tusenlapp på kontot. Glad att jag lyckades göra bra avslut med, fick upp självförtroendet och tänkte att detta var något jag var bra på. Dagen efter drogs courtaget på typ 300kr totalt. Så bra var jag, minus 20% första dagen typ :smiley:

Fortsatte med lite olika dåliga strategier och efter 3 år av upp och ner med mest förluster från coola bolag jag köpte och sålde på kort sikt hade jag landat i att köpa lönsamma kvalitetsbolag från smallcap. Hade lärt mig så mycket från böcker och experter och nyhetsbrev att jag kunde effektivt välja ut rätt bolag där för att överavkasta rejält under ett år eller två.

Under den tiden hittade jag hit och har mer och mer minskat den portföljen till att ni bara vara en liten lekhink, och huvudsakligen har jag istället globala index plus home bias och guld.

Så, en strategi kan ju faktiskt vara att aktivt uppmuntra folk till att försöka teknisk analys, köpa på känsla, swing trading och Kavastus trender mm givet att summan som Investeras är så liten att man snabbt bygger upp det igen med månadssparande. För det är väldigt värdefullt att få gå igenom alla misstag så tidigt som möjligt, annars är risken att man får för sig det 10 år in när man har en miljon eller två i portföljen.

TLDR; rekommendera nybörjare med lågt kapital stt leka bort sina första pengar på börsen så de lär sig sina läxor tidigt. Så klart också med en brasklapp om att det kommer gå dåligt, och när de tröttnat ska se de viktiga avsnitten här igen.

2 gillningar

Tveksamt råd då du kallar det att leka, det är alltså inte seriöst? Hur mycket jobb lägger man på att välja investeringar om man ser det som en lek och inte är rädd för att förlora pengar? Och om det går dåligt, vilket upplägget har god chans/risk att leda till, hur vet man då att man inte skulle kunna lyckas riktigt bra om man var lite mer seriös, har bättre riskhantering och framför allt lär sig av misstagen och lär sig ett hantverk? Man behöver oftast regelbunden träning för att bli riktigt bra på något. Här ser det mer ut att handla om att gå in med det med föreställningen att man kommer att misslyckas och vill få detta bevisat innan man parkerar sig i indexfonder till döddagar.

Lek/hobby skulle jag kalla det om man lägger någon strötimme då och då och mest stirrar på kurserna till de få innehav man har för att man är rädd att de går åt fel håll utan strategi för hur man ska agera framåt. Och så tror jag väldigt många nybörjare beteer sig.

All heder till de som läser 10-20 böcker, formaliserar strategi och lägger 30h+ i veckan på det innan man går in med pengar. Men det är nog en försvinnande liten minoritet som beteer sig så seriöst från början. De flesta leker och misslyckas. Gör man det med mycket pengar är det dåligt, gör man det med lite pengar så är det bra.

2 gillningar

Enig! Det är nog en del lättja.

Frågan är om man ska ge folk fisk, eller lära dem att fiska. Jag tycker det senare dvs man behöver gå in i ”kom igång” guiden typ.

De som får fisk har ju inte lärt sig något annat än att ta någons råd. Nästa gång kan det vara katastrofalt dåligt.

De som lär sig fiska bygger upp den kunskap man faktiskt behöver lite av för att lyckas. Det krävs inte så mycket (LYSA + bara spara på i sin enklaste form)

De som får chansen att lära sig att fiska men inte tar den för att det tar en timme eller så av hens liv. Ja, det är ju synd men alla har ett personligt ansvar för sin privatekonomi.

På vilket sätt tar det död på forumet bara för att man säkrar att @janbolmeson RT rekommendation faktiskt kommer fram på han eget privatägda forum?

Det handlar inte om att ta bort andra åsikter men att se till att den linjen som de flesta håller på RT (ja, det är faktiskt så varesig du gillar det eller ej :slight_smile: ) faktisk kommer fram.

På vilket sätt dödar det forumet?

Riskerar motsatsen inte att döda forumet?
Tex om många noobs får urusla råd som kraschar deras besparingar nästan innan de kommer igång. Då kan RT ju få riktigt dåligt rykte tänker jag.

5 gillningar

Och RT har en annan ide kring detta och anser att man inte behöver förlora pengar i riskabla investeringar innan man lär sig om risk, balansering, sparhorisont osv.

Detta som tas upp i guiderna när det pratas om lekhinken.

Jag tycker att RTs filisofi är jättebra och önskar att fler följer den, min poäng är bara att det för vissa kan vara svårt att gå från 0 kunskap och intresse till att sätta upp lysa eller någon av referensportföljerna utan att senare frångå det när polarens pappa hittar en superbra öresaktie på NGM.

Bäst tror jag är om man orkar lyssna på åtminstone 5-10 avsnitt innan man investerar, eller om man helt enkelt är en av de få som direkt går med på rådet att gå all in på lysa och aldrig ta ut det för att göra dåliga investeringar. Men jag tror inte att det fungerar för alla.

3 gillningar

Att använda Lysa eller indexfonder är som att få fisk. Det är bra så länge som det levereras resultat men man lär sig inget. Det är kanske en bra nog kompromiss.
Men försvinner Lysa och indexfonder en dag står man där handfallen.

Liknelsen är rätt träffande.

2 gillningar