"Var ska jag investera mina pengar / Jag har X kronor och ska investera - vad ska jag göra?"-trådar på forumet

Hur tänker du att en global indexfond ska försvinna ? :thinking::+1:

Varför skulle det inte finnas indexfonder en vacker dag ? :ok_hand:

1 gillning

Detta är ett stort forum med många läsare och jag tror att det kan skada förtroendet om man favoriserar vissa inriktningar. Alla nya läsare är säkert inte nybörjare på börsen. Man kan i värsta fall misstänka att det finns en agenda i botten om inte alla varianter får plats.

Men jag fattar att det kan vara problematiskt att undvika dåliga råd men det enda trovärdiga sättet att motverka är genom argumentation. Blir det för mycket rundgång, vilket har hänt, får man väl stänga tråden, vilket också har hänt.

Problem försvinner inte bara för att de inte syns.

3 gillningar

Detta är ett dilemma. Jag tror att relativt många vill ha ett recept att följa blint, snarare än förstå varför och hur receptet fungerar. Bara en sån grundläggande sak som att förstå att man köper andelar som man behåller oavsett börsläge, inte att Lysa är någon sorts “pengar på kontot”, vilket jag ibland får intryck av att folk tror.

2 gillningar

Tråkigt om allt bara ska slussas vidare till t.ex. https://rikatillsammans.se/kom-igang/. Kommer döda många potentiellt intressanta trådar om portföljstruktur. Drastisk ändring för att nån enstaka medlem förespråkar aktier, och som alltid är minoritet i varje tråd.

1 gillning

När man försöker starta en tråd så visas en lista på liknande ämnen. Nu kanske vissa vill ha ett personligt svar eller har en lite annorlunda situation som de undrar över, om det eventuellt påverkar deras investeringsbeslut. Eller vill ha bekräftelse för att de gör rätt. Det har iallafall erbjudits många tillfällen att läsa på.

1 gillning

Man får mycket mört men aldrig någon finare fisk, man vågar aldrig fiska själv.

Jag tror inte att någon av dem försvinner. Min poäng är att man inte lär sig något att placera så och då har man heller inga förutsättningar att gå vidare och placera enligt egna idéer. Det är ju bra nog för många, men inte för alla.

Om du går i andras fotspår kan du aldrig komma först.

Jag tycker att i princip alla investeringsråd där investeraren inte förstår vad den gör är någorlunda svaga. Personligen tycker jag att lysa/indexfonder är det bästa rådet men utan förståelse för instrumentet gör folk samma fel som med det mesta på börsen.

Man köper dyrt och säljer billigt.

Det viktigaste för den som frågar är en förståelse för vad den gör. Jag tror det är bra att hänvisa till standardråd men det är inte säkert att läsaren förstår utan att också kunna ställa frågor.

Ju mer komplext råd desto sämre start tror jag för nya investerare, det är bättre att börja enkelt och sen ge sig ut på farligare vatten om man bedömer det som något man vill testa.

2 gillningar

Ännu bättre/viktigare kommer man inte sist som är mer vanligt om man väljer egen väg :+1:,eller hamnar man på snittet ändå kommer samtidigt :person_tipping_hand::+1: . Man går inte vilse om man följer andras fotspår. Det känns mycket tryggt i alla fall.

2 gillningar

Den tryggheten kan du känna för att andra har gått först och kommit på det här med indexfonder och fondrobotar.
All utvecking bygger på att göra sånt som avviker från vad alla andra gör. Har du tänkt på det?

1 gillning

Ja och det tackar jag så mycket alla aktiva spelare :+1: :heart_eyes:
Om det fanns inte indexfonder hade jag valt Investor,Industrivärden.Lundberg.Kinnevik och liknande :+1: . Ännu bättre AMF aktiva fonder :partying_face:

2 gillningar

Oddsen för det är nog väldigt låga :joy:

Det handlar om att börja i rätt ända. Enklast möjliga med bästa chans för marknadsutfall för nybörjare.

Därefter kan och kommer säkert en del att utvecklas om intresset finns.

4 gillningar

Så här.

Väldigt många är duktiga på detta men ni är också ganska så duktiga på att föreslå sådant som fungerar för er själv utan att fråga först vad frågeställaren (fs) vill åt. Vad har fs för erfarenhet och riskaptit. Egentligen så är väl fondrobots-frågor kanske en bra grej även för RT. Inte som facit men för att få igång en diskussion och tankespjärn (all rights reserved @tankespjarn) hos och med fs.

Jag kan ta mig själv som exempel. Nybliven farsa, nytt jobb i höst och på husjakt. Momentum, aktier, tekniska analyser med mera är skitkul men jag varken kan eller vill lägga tid på det. Dessutom var jag inte jättebra på det. :joy: Men likväl var det jätteskoj och slukade en del tid. Idag är det dock så att allt sparande som jag måste titta till regelbundet kan dra åt h-e. :joy:

3 gillningar

Ett standardsvar jag fnulat på en tid:

Välkommen till forumet xxx

Till dig som söker investeringsråd kan jag bara säga Grattis! Grattis till att du hittat en blogg/forum sprängfyllt av kunskap för småspararen och med forumdeltagare som gärna delar med sig av sina tips och sin syn på ett bra sparande.

Du måste dock vara medveten om att forumet består av anonyma individer som inte är utbildade finansiella rådgivare. Å andra sidan är de inte heller säljare av finansiella produkter. Professionell finansiell rådgivning styrs av lagar som ger ett visst skydd åt individen. Det skyddet har du inte här. På forumet kommer du antagligen att få både bra och mindre bra förslag. Det kan vara svårt att skilja dem åt.

Det går inte heller att ge vettiga tips enbart på informationen ”Jag har XXX kr - hur ska jag investera dem?”

Vad som är ”rätt” investering beror på väldigt många fler faktorer än så. Bara som ett litet urplock så har man nytta av att veta: sparsumma, engångs-/flergångsinsättning, sparhorisont, syfte med sparandet, hur viktiga pengarna är, risktolerans, ekonomi i övrigt inkl lån, sparande, hus, familj, ålder mm.

Ju mer heltäckande bakgrundsinformation du ger desto bättre svar får du. Och genom att ordentligt ha tänkt igenom din situation, desto bättre kan du värdera svaren.

Sen vill jag mycket starkt rekommendera att läsa/lyssna igenom åtminstone bloggavsnitten 99 och 238. De kommer att ge dig massor av kunskap och kanske du hittar svaret på din fråga redan där. Om inte, så kommer du att kunna formulera en mycket bra fråga efter att ha läst dem. Bli inte rädd/matt, det tar inte väldigt lång tid att ta sig igenom avsnitten.

Lite fritt tolkat: ”Om du ger en människa en fisk blir hen mätt en dag. Om du lär en människa att fiska har hen mat hela livet”.

På forumet finns det massor av medlemmar som gärna guidar dig pengafiskets ädla konst. Det kommer att ge dig många fina laxar.”

14 gillningar

Glöm inte det finstilta. :slightly_smiling_face:

• En torsk innebär att du kan förlora hela eller delar av ditt innehav.
5 gillningar

Vilket underbart ‘standardmeddelande’ du fnulat fram @T-bear - störtgillar. Inspirerande va @janbolmeson, eller?! :wink:

Sen älskar jag verkligen den humor som dyker upp med jämna mellanrum som får mig att brista ut i ömsom småfnitter som asgarv. Som detta:

Och slutligen:

jag är så ofantligt glad åt att #tankespjärn som begrepp sprids i världen, så keep it up! :muscle:

3 gillningar

100 :heart: på den! ::blush::+1::+1:

1 gillning

Investera i dig själv. Livet är kort.
Vad vill du göra?.
Lägga pengar på börsen där ägarna handlar med robotar? Avgifter och kostnader trots att det går minus.
Banker som tar ut räntor på luftpengar!. Nej tack
Finansmarknaden ger jag inte mycket för

Investera i dig själv så får du fin avkastning på det personliga planet.
Satsa på din relation.

Alltså, jag är inte bekväm med alla dessa monetära uttryck på själva livet. Det har gått inflation i detta. Jag uppfattar det som en nedvärdering av den ynnest det är att få leva ett liv.

Vi kan lägga till ett Jan citat i våra svar, från avsnitt #262.

”Det finns en tid för att spara och det finns en tid för att dansa och njuta!”

@janbolmeson drog den slutsatsen från sagan om myrorna och gräshoppan. Tyckte det var fint och klokt, så skrev ner det. :blush:

Bara för att man sparar så behöver man inte låta bli att njuta och dansa.

Det är som med det mesta i livet, vi behöver en balans mellan livets olika delar för att må bra!

3 gillningar