@Dunderklumpen - tack för din superrelevanta feedback. Jag håller med dig i dina tre punkter och det är något som jag och moderatorteamet kämpar med på daglig basis.
Tack @Aktiegubben - lite som @dunderklumpen skriver ovan så upplever jag det som klurigt. Jag kör majoriteten i indexfonder - och handen på hjärtat har det ju varit en bättre lösning i år än för både Stockholmsindex och förmodligen majoriteten av spararna. Vi får se när Avanzas genomsnittsiffror kommer i slutet av året.
Men jag tycker det är klurigt för att jämförelserna kommer från väldigt olika förutsättningar, personliga preferenser och mål med sparandet som sällan syns. Jag kan ju säga att jag efter det här året är ÄN mer övertygad om att indexfonder är vägen framåt och håller på och avvecklar alla mina andra positioner. Jag vet att du @nhb, @Pellepennan och några till inte håller med.
Jag upplever också att ni har fått skriva ganska fritt i många trådar - trots att jag egentligen inte alls håller med er i era tankar. Det kanske vore roligt med någonslags modererad debatt där vi tre nästan hade fått byta ståndpunkter. Ni hade fått argumentera för indexfonder och jag för aktiv förvaltning… ![]()
Edit: lägger det som en egen tråd då jag tyckte det var en kul idé: