@janbolmeson - Först och främst ska man ju alltid tänka positivt och leta “guldkorn”. De finns här också, men kanske utanför den egentliga texten. Du har redan fått flera bra inpass. Jag tänker så här:
“Tänker på pengar” - tja, det vore ju konstigt annars . Men jag kan gissa att länkarna till “asyl”, “aznava” etc får skribenten att reagera och tycka att det andas kommers.
“indexfonder i evighet” - låt det bara rinna av dig. Detta är inte kritik. Detta är en som vill höra mer om det just han söker online just nu. Som att kritisera en bilblogg för att bara skriva om bilar när man själv börjat med båtintresse istället.
“omstart” - Jag förstår inte alls. Men min teori är lite samma här. Kanske det handlar om att han som skriver själv önskar annat fokus och det får han inte från RT. Fair enough, det finns ju mer online. Ibland måste man som användare bara gå vidare.
“forumkvalitén” - Med växt kommer fler intryck och med bredd kommer ibland splittring. Det är inte konstigt, men en ryggdunkande tajt gemenskap är oftast mindre nyttig för någon än ett brett forum. Så detta är helt irrelevant som “feedback”.
“slutklämmen” - Björn har gått vidare. Hoppas han hittar ett sammanhang som bättre matchar hans syn och behov nu. Det är inget du behöver ta åt dig av.
Min egen reflektion: Tider förändras. Nya intressen och nya synsätt påverkar oss alla. Jag ser också att procenten som var “vrålfokuserade” på excelark och amerikanska Ted-talks och ekonomiföreläsningar sjunkit sedan mitt uppdykande för 1½ år sedan och att mer “enkla” funderingar kring lån, bostad, elräkningar etc fått ta mer plats. Så blir det på ett forum som får nya och fler användare i en tid då pandemi, krig, energikris, lågkonjunktur etc ramlat in som en tegelsten genom rutan. Det är klart att allt påverkar forumet.
Så guldkornen då? De handlar om att se att forumet växt, breddats och att vissa lämnar. Det är nyttig statistik. Det visar också på Björns förändrade syn. Den finns säkert hos fler och så fungerar vi människor. Du ska se att @carolinebolmeson och/eller @tankespjarn och andra som gillar att prata känslostyrt handlande och reaktioner gärna sätter sina analyständer i Björn och hans meddelande. Den här tråden kan nog växa och bli väldigt bra tack vare Björns meddelande.
De citaten gav inte mycket vägledning, men min gissning är att årets nedgång för både aktier och räntefonder ligger bakom.
Personerna kanske har trott att en 50/50-portfölj skulle vara skyddad i alla ekonomiska klimat.
Det kan också vara någon som har brännt sig på Storskogen.
Onyanserad och dåligt underbyggd kritik bör du försöka skaka av dig, men ingen människa är immun för kritik.
Finns inget som är så bra som inte kan göras bättre sa en gång Ingvar Kamprad. Så ja, allt kan bli bättre även här på RT men jag tycker inte feedbacken är konstruktivt på något sätt och jag hänger inte med på vad som personen menar.
Det enda konstruktivt som jag kan säga om forumet och som redan har sagts, är att det kan vara svårt för människor med andra förutsättningar att känna att dem passar in. Jag har lärt mig massor och utvecklas väldig mycket av att läsa forumet, men jag ska erkänna att det är för att jag tillhör “majoriteten”. Har en hög lön, bra ekonomi, fin kapital, disciplin att spara pengar, ett bra jobb…hade jag inte haft det så hade det nog varit lite svårare att känna mig inkluderat och få relevant input.
Tycker kritiken är för svepande för att det ska gå att dra några slutsatser. Flera typos talar för att personen inte lagt så mycket tid på meddelandet. Om det kommer från någon vars åsikter du verkligen värdesätter kan du kanske be personen utveckla? Om inte skulle jag släppa det.
Håller med. Det här är ju ett forum som fokuserar på indexfonder. Själv återkommer jag gång på gång för att det är givande att hänga bland folk som har en helt annan strategi. Upplever forumet som öppet och känner inte igen mig i beskrivningen att andra åsikter inte skulle vara välkomna.
Håller med flera i tråden om att forumet känns ganska homogent åt höginkomst/högutbildad-hållet, när det kanske vore just låginkomsttagare som skulle behöva råd mest. En blandning skulle alla lära sig mer av.
Det är svårt att öppna upp på så sätt, men ett steg på vägen kan ju vara mer nyanserade diskussioner än “byt jobb” och “skaffa en IT-utbildning”. Kanske ett tema för podden? Ta in en gäst med insikt i att hjälpa ekonomiskt utsatta, som vet hur folk har hamnat i fattigdom till att börja med, och varför dom inte lyckas ta sig ur?
Jag tror att podden är en rimligare inkörsport här än vad forumet är i de fallen. Forumhäng kräver mer av användaren på det språkliga planet och är tänkt att generera mer personligt engagemang (även om man kan nöja sig med att bara läsa). En podd kan man lyssna på överallt utan att behöva dela egna tankar.
Sedan har du såklart rätt. Det finns nog massor av ämnen som skulle bredda podden gentemot den gruppen.
Framför allt det sociala planet, skulle jag säga. Tänker att om man lyssnar på podden och vill engagera sig sen är det bra om man känner att forumet välkomnar en.
Detta är en fin åsikt, men… har man nån gång läst på mer breda forum och kanaler så blir man kallsvettig av de situationer en del har försatt sig i och de råd de får. Själv undviker jag dessa forum för det kostar för mycket energi att hela tiden konfronteras med hur folk trasslat till det för sig. Kanske får man utgå från att ett enskilt forum inte kan vara allt och ha ett tilltal som passar precis alla.
Det här är ändå en ganska så intressant aspekt. Finns väl t.ex. Lyxfällan som lyfter upp några denna frågeställning med vanligt folk som har trasslig ekonomi, dock tyvärr alldeles för ytligt och utan något direkt djup.
Frågan är bara, hur får man människor som skulle behöva ekonomisk vägledning att hitta till RT? Följdfrågan blir då också, blir dessa personer “skrämda” bort från bloggen/forumet p.g.a. att det just verkar vara en homogen grupp av övre medelklass med ordnad ekonomi som hänger på forumet?
När jag läser forumet får jag uppfattningen om att personerna här är mer ute efter att optimera sin ekonomi snarare än att rädda den.
I övrigt uppskattar jag RT, jag förstår att det inte är för alla. Men det är klart vad strategin är (långsiktighet, indexfonder) samt stöd i forskning.
I övrigt tycker jag ändå att forumet försöker att hålla en god ton. Respekterar den feedback du fått från forumanvändaren, kan dock inte se att jag håller med.
Jag håller med. Men mellan hög utbildande/hög inkomst och Lyxfällan finns ändå en bred publik av vettiga människor som kanske inte har höga löner just idag men har potential och viljan att utvecklas. Ibland saknar dessa människor verktyg, stöd och råd från en bred perspektiv som är empatisk och inkluderande.
Inget som är fel med RT, som sagt, vi pratar ändå petitesser och om det är något som skulle kunna bli lite bättre så är för mig att få dem “framtida kunder av RT” att känna sig välkomna och inkluderade.
Ibland är det nog så enkelt som så att det faktiskt inte finns något av värde i feedback.
Mer än möjligen ‘det finns folk som tycker än det ena, än det andra, och vissa av dem går från att gilla det jag gör till att inte alls uppskatta det längre’ och det är ju ok det med.
OM jag hade responderat med nyfikenhet (vilket är ett val det med, inte ett måste), så är det enda jag bett hen om är att bli konkret i vad det är hen menar med ‘tricks’ eller ‘penningfokuserade’ osv.
Ett tankespjärn som satte sig i mig är något jag hörde Tara Sophia Mohr säga för 5 år sen:
of this:
Feedback tells me nothing of me, and everything about the person giving it.
Säger inte att jag håller med henne, inte minst ser jag det inte svartvitt så där, men nog säger feedback mycket om den som yttrar det. Sen KAN det finnas guldkorn i det, men det är upp till mitt personliga omdöme att fundera över.
Ja, jo, det kan ofta finnas guldkorn i en tunna med skit (som det brukar sägas) men det innebär ju inte att alla tunnor innehåller något mer än just skit.
Det enda positiva jag kan se i detta är att ni uppenbarligen berört individen i fråga och skickat iväg honom på en upptäcktsresa inom det finansiella.
Man blir aldrig älskad av alla. Bara att köpa läget tyvärr. Jag skulle t.o.m. säga att ju mer framgångsrik man är desto oftare får man skit från en del.
Fast det är ju ett sätt att ogiltigförklara kritik för de som inte vill höra den. Det är ofta omöjligt att hänvisa till konkreta exempel om man inte gör det till ett jobb att ta skärmdumpar och göra anteckningar hela tiden. Klassisk härskarteknik?
On another note : Tycker Jan gör helt rätt i sitt hanterande av ett klagomål som det här, det tyder på en ödmjukhet och vilja att förbättra, även om kritiken kanske är i stort grundlös.
Det är inte så svårt att reflektera lite över feedbacken innan man ska ge den. Om jag tycker att RT har blivit tråkigt, till exempel, kan jag fundera lite på varför jag tycker det, vad är det jag saknar jämfört med tidigare, vad som har blivit sämre och vad skulle jag vilja att det fanns. Man behöver inte anteckna meningar eller göra skärmdumpar utan man behöver reflektera lite kring vad som inte känns rätt och formulera det på ett konstruktivt sätt.
Det är väldig lätt och bekväm att säga till någon att hen gör ett dåligt jobb men om du förväntar dig att personen ska ändra sitt beteende ska du vara beredd att säga lite mer än att personen gör ett dåligt jobb.
Den där feedbacken var så icke-konkret och svepande så det går inte att göra något av. Jag hoppas att du inte fortsätter grubbla över detta Jan. Allt passar inte alla, så är det bara. Helt ärligt så låter det som en person som retar sig på er pga insert valfri anledning och passar på att klaga lite allmänt.
För egen del finns det några punkter som gör att jag inte känner mig helt bekväm med att “diskutera loss” i forumet, haha, och det är ff a en viss elitism (även om merparten av trådarna hålls sakliga och bra), jag läser dock mycket med glädje!