Fått feedback som jag inte riktigt förstår - vad anser ni?

Jag förstår vad du menar, men om man är för luddig i sin feedback kan mottagaren inte göra nåt åt den. Man måste ju förstå vad dom vill säga! Jag kräver inte skärmdumpar, men nåt mer konkret än “tjäna pengar”. Är det sponsorlänkarna? Är det innehållet i podden? Någon funktion som försvunnit? Omöjligt att veta utan mer koncis formulering.

2 gillningar

Jag är inte inne i forumet lika ofta som tidigare. Toleransen mot oliktänkare och andra ideer än indexfonder är ganska låg från vissa forumanvändare. Skapar tråkig stämning och hämmar diskussioner. Folk som borde bannas fortsätter med sitt beteende.

Jag uppskattar verkligen avsnitten. Tycker de är bra gjorda och man brukar lära sig något, i annat fall är de underhållande när Caroline och Jan pratar hemekonomi problem.

Ekonomi är inte lätt att hantera psykiskt när börsen går ner. Man har stort egenansvar och det är inte lätt att hantera oro. Jag tror att folk som ser sina portföljer gå ner gärna vill hitta någon syndabock. Jag tycker Jan gjort ett bra jobb att förklara olika slags portföljer, fördelningar, och risk nivå. Problemet är nog att man valt fel risknivå och att man har för låg självkännedom, och har för låg erfarenhet av börsnedgångar. Jag har varit med ett tag, men jag har själv fått justera risknivån lite. Ibland är det svårt att ta in hur fort det kan rasa ibland.

2 gillningar

Jag lyssnar varje vecka. Det jag skulle vilja ha mer av är:

• Koncentrerade avsnitt. Tre timmar om rich dad, poor dad är för långt. Håll det inom ett avsnitt.

• Råd för nästa steg. När allt det basala är på plats, jobb, fru, hus, indexsparande. Hur tar man sig vidare till nästa nivå. Känns lite för basic ofta.

• Specifika teman. Typ så maxar du föräldraledigheten, så får du en lyxig semester för bra pris, vilka abonnemang bör man prenumerera på, bör man vara med i facket etc

Tillägg: jag har aldrig sett på youtube-avsnitten men lyssnat med endast ljud på 200+ st

Jag tror den sista punkten är anledningen till att forumet blir lite rörigt. Vi är många som hellre diskuterar ’vanliga’ karriär/familj/planerings-ämnen. Ekonomi spelar in i allt, och hur man ska investera är bara en del av kakan.

Patreon-innehållet kan vi ta i en annan tråd.

Tillägg 2:

Om jag skulle ge ett business-råd till Jan o co skulle det vara att försöka rikta sig mer mot det mindre ekonomiskt kunniga segmentet. 90% av Sveriges befolkning är på en helt annan intresse och kunskapsnivå än rika tillsammans. Här har du en stor underservad marknad.

6 gillningar

Bara jag som skrattade till när jag läste ”feedbacken”? :grin: Är ju någon som driver med dig, alternativt uttrycker sig väldigt humoristiskt i textform.

Mer av sånt här, med konkreta tips som man kanske inte tänkt på tidigare. Det kan lätt flummas iväg och bli lite väl abstrakt ibland. Som avsnittet om buffert… väldigt mycket ”det beror på”, räkna på sociala förmåner som man förhoppningsvis får inom några månder etc. Sen avslutades det med tipset att man inte ens behöver en buffert eftersom det är mer fördelaktigt att låna om behovet uppstår - skaffa ett kreditkort med hyfsat hög limit och somna om. Perfekt.

2 gillningar

Mycket bra fångat. Men jag tycker ändå att trenden är positiv att det blir mindre och mindre av de trista yttringarna du nämner.

1 gillning

Jag älskar dock långa avsnitt, eller ett ämne som är delad i olika avsnitt, bokrecensionerna ni gör tycker jag är helt fantastiska och har inspirerat mig otroligt mycket. Jag lyssnar på podden varje lördag under min långpromenad på morgonen och det blir lite som en cliffhänger att behöva vänta tills nästa vecka för att kunna höra mer. Tiden mellan avsnitt använder jag till reflektion.

Jag hade också satsat på att få in “nya kunder”, finns många som har en bra ekonomi, bra förutsättningar, lever inte en Lyxfällan liv men saknar ekonomikunskap helt.

1 gillning

Jag håller med tidigare talare om att denna feedback tyvärr inte är konstruktiv. Lägg inte ner alltför mycket tid att försöka tyda den eftersom den är så generell att den kan innefatta vad som helst.

Med det sagt kan jag lika väl bidra med lite egen feedback:

• Som ny på RT tyckte jag att det var superintressant att lyssna på avsnitten om grunderna i privatekonomi (hinkarna, indexfonder, pension, amortera eller investera etc). Det jag gärna skulle vilja se mer av är uppdateringar av gamla avsnitt, precis som ni gjorde med avsnitt 99. T.ex. skulle jag älska ett avsnitt om allt som har med pension att göra samt ett annat avsnitt om hur man kan gå mot ekonomisk frihet. Jag är fullt medveten om att sådana avsnitt redan finns men ibland kan det vara värt att uppdatera dem
  • Som lyssnare kan det vara svårt att i förväg veta vilka avsnitt som är för just mig. Om jag är nybörjare kanske vissa avsnitt är intressanta men om jag närmar mig FIRE är helt andra avsnitt intressanta. Kan man på något sätt kategorisera dem eller förklara i början av avsnittet vilka förutsättningar man bör ha? T.ex. ”detta avsnitt är för dig som ska börja ta ut din pension inom fem år”
  • Jag kollar alltid på YouTube men ibland känns det som att du Jan missar att förklara för lyssnarna vad du pratar om. Här brukar Caroline vara duktig på att säga ”nu står det XYZ på skärmen” men kan tänka mig att det stundtals kan vara förvirrande för de som bara lyssnar på ljudspåret. Ta er gärna mer tid att förklara vad ni själva ser. Ni var mycket bättre på detta förr
  • Gällande forumet är jag överlag väldigt nöjd med diskussionerna och brukar endast engagera mig i de trådar som jag är intresserad av. Det enda förbättringsförslaget jag har är att man/alla försöker hålla sig till ämnet; diskussionerna har ibland en tendens att skena iväg om något helt annat. Där tycker jag att det är bra när ni bryter loss inläggen till en separat tråd. Mer sådant!
3 gillningar

Tycker att jag är missförstådd här. Jag har INGET ALLS emot indexfonder. Men jag tror mig kunna lyckas bättre på annat sätt. Det passar inte alla, kanske bara en liten minoritet, men man bör välkomna olika tankesätt och val av investeringsstrategier istället för att likrikta. Jag tvingar ingen att investera i momentumstrategier, jag skulle inte komma på tanken. Jag säger heller inte att det är den bästa strategin. Kommer jag på / hittar jag något bättre så byter jag direkt. Sen får man tänka på en investeringsstrategi som att man väljer ett slags verktyg som man trivs med och “förstår”. Kanske i kombination med att man tycker att det är roligt, utmanande, inspirerande. Andra hatar att hålla på och pilla med köp/sälj. Köp och glöm. Indexfonder, Lysa. Vi är alla olika, vi måste kunna respektera detta.

När du säger att indexfonder är vägen framåt, lägg gärna till “för mig”. Försök undvika att generalisera och försöka likrikta.

Angående citatet.

Jag håller med dig så tillvida att indexfonder nog är vägen framåt för dig. Men du kanske ändå kan vara öppen för att det inte är vägen för alla och att vissa faktiskt kan lyckas bättre med helt andra metoder.

3 gillningar

Kom på en sak till förutom det du nämnt

4. Konsensus på forumet är, “vi här på RT tycker att”

Den har jag svårt för. Vi är alla individer, vi kan stå för våra egna tankar, åsikter och val. Nej till konsensus. Ja till förståelse för olika behov. Men även denna yttring har minskat på sistone. Bra.

1 gillning

Jag kan hålla med om det, periodvis. Men så är det ju. Lyssnar på ett 20 tal poddar men det är ju ingen där jag gillar alla avsnitt.

Men om man tänker vidare kring ”problemet” så kanske man behöver dela in RT i olika livssituationer. Eftersom intressena skiljer sig rätt mycket åt. Föräldraledig är ju rätt nischat för en viss del av livet.

Jag tänker typ

• RT för nybörjare
  • RT för singlar & dinkies
  • RT för barnfamiljer
  • RT för blivande / nuvarande pensionärer och FIRE

Nackdelen med det är att man inte lär sig något nytt utanför sin egen livsomgivning. Tex häromdagen när jag fick den Uber-bisarra kunskapen om att barn till föräldrar som satt av över 400 kkr och inte i en KF riskerar att hamna i klorna på ens kommuns överförmyndare. Nu hade jag kanske varit lyckligare utan den kunskapen men ändå, jag lärde mig något nytt som jag aldrig lärt mig annars eftersom lagningen hade hängt i RT för barnfamiljer :joy:

2 gillningar

Den som skrivit meddelandet häver ur sig sina upplevelser som om de vore en objektiv sanning och kanske är det det som gör att du undrar om du borde ta åt dig. Det handlar endast om en persons subjektiva uppfattning som hen förstås har rätt till, men det är rätt så primitivt att häva ur sig missnöje utan att ens redogöra för vad man mer exakt är missnöjd med. Så nej- jag tycker inte du behöver ta åt dig av kritiken.

Det jag däremot funderar lite över är hur etiskt försvarbart det är att lägga upp det någon skrivit i ett privat meddelande i en forumtråd. Jag skulle nog inte ha gjort så i alla fall.

Kanske inte världens bästa exempel jag kom på. Håller med om att det kan bli spretigt om flödet blandas med alla möjliga olika teman.

Några till som kunde funkat:

• Så tar du dig in på bostadsmarknaden
  • Så skaffar du dig ett jobb
  • Så ska du tänka när du blir sambo
  • Så ger du rätt veckopeng
  • Så blir du affärsängel
  • Så flyttar du utomlands
5 gillningar

Du menar podden?

Forumet tycker jag är betydligt vidare än så. Det är bra.

Personligen tar jag sällan del av podden, kanske att jag skummar igenom transkriptionen. Jag tycker oftast att det är “gammal skåpmat” och landar i att forumet är behållningen för mig.

Vad skulle man skriva då för att beskriva att det faktiskt är den Bolmesonska konsensusen (som de landat i) och även många på forumet? :thinking:

Det gäller såklart inte alla, och det är kanske t.o.m. bra för att konstant utmana som du gör.

@janbolmeson kanske dax för en poll om detta? Så vi alla vet lite mer vet om vilka inriktingar som finns på forumet. Typ

1. Jag investerar så gott som allt i indexfonder / passiva fondrobotar
  2. Jag investerar majoriteten av mina pengar i indexfonder / passiva fondrobotar men gör vissa egna grejer i lekhink
  3. Jag investerar inget i indexfonder eller passiva fondrobotar så länge jag kan undvika det

Så skulle vi få lite data på hur landet ligger :slight_smile:

Jag tänker att man gör flera parallella forum. Trådar inom respektive livssituation eller hur man nu definierar bästa indelningen

@janbolmeson svettas nog av bara tanken att moderera flera forum dock :joy:

1 gillning

Man skriver helt enkelt vad man själv tycker och rekommenderar, motiverar varför etc. Man står för sin egen åsikt.

1 gillning

Javisst ska man göra det men det är väl ändå inte orimligt att man också ger uttryck för en konsensus som råder. Om den nu råder också på forumet, därav förslaget på en poll.

Jag tänker att om man hänger på ICAs forum men gillar att handla på Lidl så får man kanske stå ut med att folk på ICAs forum ger uttryck för att de helst handlar på just ICA tänker jag.

Det är ju @janbolmeson och @carolinebolmeson RikaTillsammans forum trots allt.

2 gillningar

Jag tycker att detta är en riktigt dålig idé. Även om det finns vissa åsikter som dominerar så innebär detta knappast konsensus. Konsensus om vadå? Att ha en åsikt om vad som kan vara att rekommendera för rena nybörjare är en sak, då är jag inte emot indexfonder och AP7, det är tvärtom ett bra utgångsläge om man har låga kunskaper och vill hålla risken och arbetsinsatsen nere. Men det är något annat än att prata om konsensus i forumet. Faktum är att jag tror att du är en av de få kvarvarande forummedlemmarna som vill bibehålla konsensus / likriktning.

Får man fråga om VARFÖR? Du är väl tämligen fast i dina åsikter så att du inte skulle påverkas av en avsaknad av konsensus och att folk tycker olika och står för det själva? Det utgör inget hot mot någon vad jag kan se. Tvärtom öppnar det upp till mer intressanta och mindre låsta diskussioner och det är främst därför jag är starkt emot konsensusresonemanget.

1 gillning

Ett inlägg där nån mästrar och bestämmer värdet på en annan insändares post, vi har inte alla gåt i skolan, behöver inte betyda att vi är tonåringar.
Tror de var just såna kommentarer dunderklumpen menade

1 gillning

Nej, men om man ska leverera svidande och i stor mån ogrundad och onyanserad kritik kan man nog få räkna med att folk undrar vad det är för gök som står bakom. För övrigt var det väl inte jag som fällde den ”mästrande värdebestämmande” kommentaren om ursprungsinlägget.