Jag tänker nog att forum kan bli ganska skeva och inriktade nuförtiden, främst för nördar. Gemene man hänger inte på forum idag utan på sociala medier istället och den stora majoriteten är tyst för det mesta. Det är ungefär samma ton på t ex bygghemma.se, sweclockers, jagrullar etc.
Obs, bara en spaning från mitt håll.
Jag tror bloggen och podden är fullt tillräckligt för den som bara vill ha guldkornen. Typ konsumera avsnitt 99 och sedan går man vidare med livet. Vill man ha mer fördjupning och intresse av att engagera sig är forumet och Patreon bra.
Alltså det är ju egentligen du som vill begränsa yttrandefriheten genom att stipulera vad man får och inte får säga. Om en individ uppfattar det som konsensus att investera i indexfonder så får man väl utrycka det menar jag.
Du vet mycket väl att jag är en (som jag uppfattar det) minoritet som gärna håller på med både olika strategier (testat momentum ett bra tag men funkade inte för mig) och enskilda aktier (som utgör 15% av min totala portfölj) samt lite udda portföljer (tex Permanenta / RT portföljen) så jag är ingen ”indexfonder är det enda som gäller” snubbe
Tycker inte att du ska uttala dig om mina åsikter för de har du ingen aning om
Där jag tycker det är helt rimligt att påtala RTs rekommendationer och länka till ”Börja här” samt tala om vad som uppfattas som konsensus även på forumet är när det är uppenbara nybörjare som riskerar att börja sin investeingsresa på helt fel ställe. Den biten kanske vi är överens om?
Jag förstår över huvud taget inte att ett forum ska ha något slags “konsensus” för vad som är bäst. Ett forum är ju just till för att diskutera vad som är bäst. Och, tro det eller ej, i väldigt många fält, kanske också inom detta, så ändras synen på vad som är bäst över tid.
Med detta sagt, lägg inte för mycket energi på den enskilda kommentar som du började med att lägga upp, Jan… Tycker det som t ex Dunderklumpen beskriver är betydligt mer värt att lägga lite tid och energi på.
Jag är nog en rätt otypisk användare och svårt allergisk mot ingenjörstyper med excelark och grafer men trots detta uppskattar jag forumet! Det finns ju en stor bredd, vad jag iaf uppfattar som ett visst djup också mtp hur det snöas in på grejer. Jag har följt bloggen/podden länge och jag tycker att ni lyckas fortsätta producera relevant innehåll. Jag är också smått chockad över att det ändå är relativt trevligt i forumet då min erfarenhet tyvärr är att män i grupp är drygare än yes. Inlindat i lite förolämpningar är min poäng att både bloggen/podden och forumet är relevant, erbjuder både bredd och djup och håller hyfsad ton. Det är inte illa pinkat i dagens socmedklimat!
Alltså, det som fick mig intresserad av forumet var vanligt fölks, problem med ekonomiska situationer och/eller utmaningar.
Det verkar också finnas många likasinnade som gärna driver eget, åtminstone extraknäcker med sinaskills.
Häromdagen såg jag ett CV på forumet, tycker inte det hör hemma här alls, ibland blir det lite för mycket snack om LYSA, det ger mig Allravibbar varje gång
Jag har faktiskt aldrig lyssnat på podden då den är i fel tempo för min smak, inget att varken tillföra eller ta bort där.
Kortfattat, jag kan hålla med om att det förändrats, men helt kört är det ju inte, (än )
För min del har jag slutat konsumera podden då jag tycker det blivit alldeles för mycket personlig utveckling och företagande. Saknar tiden då det var mer handfasta tips på löpande band, typ bästa kreditkortet, gå igenom HSB bospar, PPM och samboavtal.
Sen förstår jag inte kritiken mot att det skulle vara en för homogen grupp på forumet, är väl lika naturligt att det är fler personer som bänkar 100kg på ett träningsforum som att det är fler miljonärer här än på exempelvis familjeliv
Jag kan också sakna modell portföljerna och bästa fonderna sen rekommendionen blev Lysa. Känns lite som att det inte alls är i fokus längre.
Tyvärr är det ju inte allt sparande man kan styra dit man vill, tjänstepensioner, sparande som ska va på en viss bank pga lån etc. För många är det väldigt mycket pengar.
Tänker att modellportföljernas kunde uppdateras mht fördelningar. Tex ska småbolag vara kvar, ska TM vara kvar mht politisk risk (Kina tex) betänkande det som hänt med Ryssland, Sverige andel mht homebias i nuläget osv.
Tänker också att man skulle kunna uppdatera bästa fonderna men göra det bredare. En som är bäst men också en lista per kategori (global, Sverige, etc) på alternativ för olika storbanker (uppdatering av tråden som någon gjorde)
Vidare tankar kring hur göra med räntor. Fortfarande sparkonto istället för ISK/KF portfölj inklusive korträntefonder (för tex nybörjar portföljen) och dess beroende på skattens förändring. Fortfarande undvika långräntor trots att räntenivån gått upp. I så fall när blir det läge att addera obligationer.
Guldets vara och inte vara. Det försvann lite ut i periferin med Lysa rekommendationen.
RT portföljens vara och inte vara (en portfölj jag har och gillar trots ett dåligt 2022, men inte så illa ändå)
Gällande feedbacken tycker jag nästan att du kan bortse från den. Det kan säkert finnas underliggande saker som kan vara värda att ta tag i, men dessa framkommer inte tillräckligt tydligt i feedbacken. Det jag vänder mig främst emot är sättet som feedbacken framfördes; icke-konstruktivt och i en ganska tråkig ton.
Men vissa saker gällande forumet har jag faktiskt noterat. Och jag kan förstå om det resulterar i att lättkränkta individer blir just kränkta och skriver sådan feedback i affekt.
En sak jag noterat är att forumet blivit väldigt stort och populärt i jämförelse med hur det var när jag upptäckte det för flera år sedan. Och med detta kommer mer innehåll, och det leder till att folk med kort attention span inte orkar kolla om det som de tänkte fråga eller undrar över redan är sagt. Vilket leder till ännu mer innehåll vilket leder till att det blir ännu mer svåröverblickat (trots alla kategorier och indelningar). Sedan vet jag inte om det nödvändigtvis är forumets “fel”; för det är lika mycket personerna som inte orkar sökas fel och dessutom ett problem som per automatik ökar just eftersom forumet blir mer populärt. Hur som helst så tänker jag att det är möjligt att se alla dessa upprepade vanliga frågor som någon form av kvalitetssänkning av forumets innehåll för någon som hänger här ofta och/eller jämför med tidigare.
En annan sak som jag noterat, är hur flaggning/moderering går till. Det är inte en ifrågasättning av om moderering krävs eller ej - för det gör det. Dessutom kanske mer nu än tidigare när det inte bara är ett gäng ekonomiintresserade som hänger här utan en bredare publik med allt vad det innebär. Jag är också medveten om att modereringen (väl?) är gjord ideellt av ett gäng hängivna personer på sin fritid, och att man därmed kanske inte kan kräva så mycket egentligen. Hursomhelst, så har jag vid flertalet tillfällen noterat (till och med någon enstaka gång råkat ut för det själv):
Person A startar en tråd med ämnet X. Det diskuteras ett tag och håller sig hyfsat on-topic. Sedan kommer person B med något som i bästa fall, extremt avlägset, handlar om ämnet och resterande del inte bidrar med något alls eller till och med är missvisande. Då kommer person C in och kommenterar det person B skrivit och påtalar bristerna i det (vilket ju i sin tur då absolut inte handlar om ämnet X som egentligen diskuteras i tråden). Då blir person B (eller någon annan som kanske delar person B’s ofta politiska åsikt) kränkt eftersom dessa inte gillar det person C skriver. Följaktligen flaggar 1-2 personer inlägget som person C skrev med motiveringen “irrelevant” (vilket ju i princip är korrekt, det handlar inte om ämnet X). Och så kommer en moderator, går igenom flaggningen, konstaterar att det person C skrev inte rör ämnet, och att flaggningen “irrelevant” således är korrekt. Och så tas inlägget bort helt. Däremot händer absolut inget med det som person B skrev, eftersom det inte flaggats. TL;DR det som ursprungligen inte handlade om ämnet får stå kvar, men dess svar ansågs vara irrelevanta och plockades bort. En lättkränkt individ (exemplifierat som person C ovan) hade då kunnat tröttna på att andras irrelevanta kommentarer står kvar medan ens egen tillrättavisning av sådan kommentar modereras bort och i affekt drar iväg en sådant meddelande.
Det får man såklart, men jag tror det är bra att förtydliga att “jag uppfattar som att de flesta här på forument anser”, till skillnad från “vi på RT anser”. Det senare är missvisande och försöker framställa det som att det finns en specifik åsikt som de som hänger på RT ska ha. Fördelen med ett forum är att få många olika perspektiv, det är något jag tycker RT ska försöka bevara.
Det är invektiv och svepande kritik. Jag har lite svårt att ta ställning till det. Det är som att läsa en kaffesump. Kan ju betyda vad som helst utifrån vad betraktaren ser. Jag tycker du ska be om mer feedback som är lite mer specifik. Kanske personen mjuknar lite om ni byter kanal, typ videochatt eller telefon. Annars skulle jag trycka på delete.
Absolut, men jag har inte själv sett någon som skriver “vi på RT anser”. Testade att söka på det men hittade inget den frasen. Finns säkert men jag upplever det inte som ett stort problem. Så det känns lite som en storm i ett vattenglas
Om däremot en uppenbar nybörjare börjar få råd/tips på att plöja ner kapital i “heta” aktier/fonder, krypto, etc. högrisk investeringar så tycker jag fortfarande det är helt rimligt att hänvisa till “Börja här” och upprepa det @janbolmeson rekommenderar och står för, när man själv också gör det, tillsammans med många här.
Jag är själv ingen renodlad indexsparare utan avviker själv en hel del, tex. genom den s.k. lekhinken (även det ett begrepp som kritiseras av en del) med enskilda aktier i mitt fall samt att jag kryddar en del portföljer med “dyra” fonder för att jag vill twista mitt fondinnehav i en viss riktning. Så jag har en viss förståelse för att det kan kännas jobbigt ibland.
Håller med, men om det blir “kneejerk reaction” direkt någon frågar råd om något som inte är en global indexfond eller Lysa att ifrågasätta anledningen till att inte investera i något av dessa, så kan även det bli lite tröttsamt.
Däremot tycker jag att det är bra när forumet blir en motpol mot att “indexfonder är bra för de som inte kan eller orkar sätta sig in i något annat”.
Du och din familj har det bra, jag tycker inte det är för mycket på fokus på att ni ska tjäna pengar. Det känns mer som ni är nöjda med tillvaron och egentligen behöver ni inte jaga intäkter utan har förstått när man uppnått en viss levnadsstandard ger inte mer pengar mer lycka.
Forumet är nog det bästa och mest “seriösa” som jag är medlem på, om en jämför med diverse FB grupper.
Samtidigt är det min uppfattning att en hel del ”nya” hittat forumet (googling typ) men aldrig riktigt sett RT hemsidan med alla avsnitten. Så att hänvisa kan ju vara att göra någon en tjänst. Såklart med kommentar ”om du inte redan sett” osv som friskrivningsklausul så ingen flippar ut på en
Såklart handlar allt om en balans. Personligen skulle jag dock inte hänga på ett forum där jag i stort och smått inte alls gillar det som ägare till forumet står för eller rekommenderar. Det hade jag bara tyckt vara självdestruktivt, och då har jag bättre grejer för mig
Men i den mån att det finns folk som "inte kan eller orkar sätta sig in i något annat” så är väl indexfonder bra? Eller tycker du att indexfonder är dåliga för den kategorin?