Fått feedback som jag inte riktigt förstår - vad anser ni?

Att prata diversifiering är min stora uppgift på forumet samt att ta contrarian åsikt i de flesta frågor… :joy:

Nänänä, det är inte den diversifieringen som jag tycker man ska ha, vi pratar olika tillgångsslag, aktiermarknaden, obligationer, råvaror, fastigheter, skog, osv… inte att köra både lysa och Opti:man_facepalming:

3 gillningar

Själv har jag inte råd att köpa skog eller fastigheter .
Därför håller jag mig till billiga indexfoner istället.
Obligationer och råvaror förstår jag mig inte på :person_tipping_hand:. :heart_eyes:

Samtidigt tror jag att aktier ger bäst avkastning långsiktigt :sunglasses:

osv :thinking: måste väl vara bitcoin och liknande vind oväder :grin::joy: ? Eller hur @Ola_Morin :wink:

Gissade det. Tror att vissa övertolkar.

Jag skriver ibland att indexfonder är bra för de som har låga kunskaper, inte vill lägga tid på investeringar, eller inte vill ta hög risk. Jag kan inte se något fel i detta uttalande.

Problemet är då när vissa vill övertolka detta till något helt annat som att indexfonder skulle BARA vara bra för den kategorin eller omvänt att val av indexfonder skulle vara ett tecken på låga kunskaper, låg riskvilja etc.

Man kan försöka läsa det folk skriver i ett positivt ljus istället för att leta efter den värsta möjliga tolkningen. Fråga gärna vad man menar etc. istället för att direkt sätta igång och anklaga baserat på en uppenbar nidbild av det någon skrev. När anklagandet väl har börjat är mottagligheten för ev. förklaringar och förtydliganden låg.

Känner igen det där. Jag skriver ofta om diversifiering, tankarna på detta snurrar konstant med de investeringsstrategier jag tillämpar. Man kan ha svårt att förstå detta om man bara ligger i indexfonder eller Lysa eftersom man har blivit itutad om att detta är ett väldigt säkert alternativ att “köpa hela marknaden”. Så är ju inte fallet riktigt, även indexfonder kan ju åka ner i källaren under en finanskris, lågkonjunktur, krig… Här dyker andra frågeställningar upp kring timing, buy and hold, “vara långsiktig” (med olika tolkningar) etc.

1 gillning

Det finns ju fonder eller ETF:er för det du räknar upp. Så man kan väl lika gärna resonera i marknader? Att sprida risken/möjigheten över flera marknder är väl OK även om man då bara gör det via ett tillgångsslag som fonder?

Men @Ola_Morin kompis jag som trodde du var på väg stoppa allt i en global indexfond :joy: !? Att vi var i samma 100% Global indexfond stjärn klubben :wink: ?

Jo det är ett steg på vägen, men det är som att säga till en silverapa att det går att köpa papperssilver - det är fortfarande samma typ av motpartsrisk - börsen och dess psykologi… Att äga ett kryptocert jämfört med kryptovalutan i sig? @janbolmeson, detta är också en sak du borde lägga till på agendan inför mötet med @AuAgEric

Kommer aldrig att hända @Jacke77, sorry!

Psykologin hänger ändå ihop. Jag tror man lurar sig själv om man tror att det blir en väsentligen bättre diversifiering om man blandar in olika tillgångsslag. Dessutom blir det krångligare och då kanske man riskerar att bli för passiv.

Tjaa, en del uttalanden går knappast att övertolka.
Jag syftade för övrigt inte på dig.

Poängen var mer att jag uppskattar att forumet (och bloggen/podden) tar fram andra aspekter av att investera i indexfonder än det som kanske vedertaget upplevs som något lite tråkigt och just för ointresserade.

1 gillning

avsnitt 99 är perfekt. Om man tänker på den börsresa som nu är gjord, så är det globalfond med bankkonto som gäller. Jag tycker att avsnitten är bra och roliga då herr och fru diskuterar och gör Youtubefilmerna värda att titta på.

2 gillningar

Du vet inte vad du missar @Ola_Morin :joy::partying_face:

1 gillning

Nä nä nä jag föreslog inte Lysa OCH Opti som diversifiering. Jag skrev att jag tycker att Lysa ELLER Opti eller en portfölj med indexfonder är en bra diversifiering för ett långsiktigt sparande.

2 gillningar

Lösningen är att lära sig, inte att avstå. Med kunskap kommer möjligheten att kunna välja.

För att inflika, kan jag berätta att just det blev jag utsatt för i en tråd i vintras.
Till och med gick det så långt att det skrevs rakt ut att forumet var för dom som investerade i fonder och vi andra kunde vara någon annan stans. Handlade om en handfull forumanvändare som var drivande och ansågs höga i rang verkade det som.

Förövrigt har jag lagt det bakom mej, och trivs riktigt bra på forumet och upplever att det blivit betydligt tolerantare mot oliktänkande. Vad det beror på låter jag vara osagt, och är min högst personliga uppfattning.

3 gillningar

Den enda feedbacken jag kan se någon substans i är ovanstående för de mer känslomässiga avsnitten, där jag upplever att fokusen på att tjäna pengar är något för hög jämfört med övriga värden och jag upplever själv att de avsnitten inte har något värde för mig. Eventuellt beroende på att mina åsikter glider isär ganska kraftigt från dessa avsnitt eller att jag inte har de problemen som avsnitten är till för att lösa.

Den resterande feedbacken är helt enkelt en avvikande åsikt och tyder på att personen ifråga inte gillar indexfonder helt enkelt. Vill man inte investera i indexfonder så kommer man inte heller gilla forumet då denna community är starkt biased för att investera i indexfonder.

Jag har nog som många andra svårt att se guldkornen i det du delar som hen skrivit. Men jag känner att jag vill dela vad jag anser om RikaTillsammans.
Kan förstå om man upplever att det inte ger det tydliga resultatet som det gjorde i början då det hade stor påverkan för min del ekonomiskt med investeringar. Nu rullar den mest på och är lite tråkig och allt runt planeringen är same same så jag utvecklas eller får inte mycket mer ut från den delen. Jag har istället fokuserat mer på de mjuka värdena och levla upp och ändra mitt mindset. Flera gånger tackat er för det ni betytt för mig ekonomiskt men vill även tacka för att ni hjälpt mig att utvecklas i det mjuka och hur jag tänker runt ekonomin vilket varit en stor fördel i att jag har ett så bra förhållande (min fru har varit mest drivande men ni har kommit med avsnitt på de saker vi diskuterat). Så tack för även det!
Tillbaka till det ekonomiska så har diskussioner runt företagande, böcker och sättet att tänka gällande affärer betytt mycket för mig.

Det är med andra ord variationen och inte bara fokusera på hur tjänar jag mer pengar som gör att jag gillar RikaTillsammans. Älskat värdet jag fått ut från er och varit med i Patreon sedan tidigt och tänker inte sluta då jag anser att det ni gör är viktigt även om alla avsnitt och ämne inte intresserar mig.

5 gillningar

Mr RikaTillsammans investerar ju själv i enskilda innehav och har en lekhink i sin rekommenderade allokering med spekulativa innehav. Så att RT enbart står för indexfonder har jag svårt att hålla med om. Däremot så blir det svårt att driva tesen att majoriteten av sparandet ska ske i aktiva branschfonder utifrån marknadsläget, det strider mot filosofin som podden och många forumiter propagerar.

1 gillning

Har satt upp mina fonder, fixat billiga prenumerationer och har ordning på ekonomin. Efter det tappade jag intresset för de avsnitten :stuck_out_tongue:

Jag gillar frågor & svar-grejer, men det kanske också blir lite samma sak efter några avsnitt… (fast Plånboken lyckas ju köra på! :slight_smile: ) Behövs någon form av breddning i allmänhet?

Har inte lyssnat på Rich dad-avsnitten än. Läser boken och stör mig på att han ser staten som fienden som tar alla pengar. x)

Jag skulle gilla fler tekniska/djupare vetenskapliga avsnitt.

Idé! Jan styr upp någons ekonomi. Fast lyxfällen finns ju redan. Men livsöden är ju intressanta.

Uppdatering: Blir också lite trött på forumet för att trådar får så fruktansvärt många svar. xP

2 gillningar

Vill bara säga ett STORT TACK. Jag har läst vartenda kommentar i tråden och tagit med mig många guldkorn.

Jag kan läcka lite att jag och @carolinebolmeson är inne i något som vi har döpt till “Välja om-projektet 2022”. Det handlar i stora drag om att titta på alla delarna i livet och sedan välja om de saker vi vill ha kvar. Vi gör detta tillsammans med en god vän @Aridos som jag hoppas kunna presentera mer senare.

Men ni kastar ljus på väldigt många saker som har kommit upp för mig i den processen. Det känns som att det är dags för att på något sätt ta nästa steg för RikaTillsammans. Väldigt många saker har liksom växt fram, vissa saker har blivit jättebra, andra har blivit väldigt spretiga och skulle må bra av gallras bort. Jag tänker att det kommer vara något som vi här i forumet får bestämma tillsammans. Det är liksom inte längre upp till mig själv att bestämma.

Jag kommer starta några trådar på det här de kommande dagarna / veckorna. Men det finns några dikotomier / målkonflikter som jag tycker är svåra och några självklarheter. Men vi får ta dessa efterhand. Så än en gång; tack för feedback och jag fortsätter följa tråden, jag återkommer och det kommer inte ske några alexanderhugg i närtid.

17 gillningar