Låt oss samskapa avsnittet: viktigaste sakerna att få rätt på | Best-of-privatekonomi eller big wins

Fast nu tycker jag faktiskt att du har fel i båda punkterna :wink:

Jan har listat 10 punkter om pension i trådstarten. Då tycker jag att det finns utrymme att bara kort men med emfas lägga till en bisats om att “Och om man är egenföretagare är det jätteviktigt att man faktiskt tar ut lön, även om det känns som att pengarna behövs till något annat i stunden. Det får jättestor påverkan på möjligheterna att gå i pension, så är du egenföretagare lyssna gärna på avsnitt 318 som är inriktat just kring pension för dig som företagare”.

Och med månadssparandet så gäller Parkinsons lag, för man över 500 kr i månaden precis när man fått lönen så kommer man inte att märka att man saknar dem i slutet av månaden (om man inte har en väldigt ansträngd ekonomi) men om man väntar och se hur mycket som finns kvar på kontot innan man sparar så kommer man att upptäcka att det är tomt där. Även om många som skriver här kanske har bättre ekonomisk självdisciplin än så så tror jag det är ett knep som många som inte är så intresserade av ekonomi skulle vara hjälpta av att börja använda. Jag skulle behövt höra det när jag var 20. Och det är där budordet “ge till dig själv först” är så bra.

2 gillningar