För att ha som ”ständiga referenspunkter”. En hänvisning till olika podd-avsnitt på en timme där Jan eller någon annan påstår olika saker blir svår att ta till sig. En tes med en förklaring och källhänvisning är lättare att ta till sig och kan lättare ”ersätta” långa utläggningar för att övertyga personer som inte förstått RT:s inriktning.
Bogleheads har en wiki sida där allt skrivs ned, något liknande kanske skulle passa forumet. Domänexperter kan skriva där med.
Enkelt att referera till på forumet, och enklare att ta till sig som nybörjare tror jag (än poddavsnitt). Sen behöœer ju inte vissa referera till en sådan plats och bara svara som de gör nu. Men helt klart skulle det vara av värde att ha något liknande tror jag.
Så länge möjligheten finns tror jag folk kommer skriva. Men det måste nog vara en seriös satsning och inte ett par trådar i forumet som alla får redigera.
För att ta extremfallet - på senare tid har jag upptäckt att alla svar håller inte samma kvalitet och i vissa fall så har majoriteten av svaren tyvärr fel eller inte jättebra. Eller snarare att det är en salig blanding av tyckande och den som har kompetensen svarar inte eller drunknar i svaren.
Jag själv läser ibland en fråga, läser svaren och sedan - lite beroende på dagsform - så kan jag bli som “nä, jag orkar inte…”.
Sedan vet jag också ibland vem som döljer sig bakom det anonyma namnet. T.ex. nu vet vi alla att t.ex. @nestor har jobbat på bank i 40+ år innan han gick i pension. Men det finns liknande personer som t.ex. jobbar i finansbranschen och är grymma, som ibland försöker hinta saker eller putta i rätt riktning, men sedan blir lite överkörda med - (överdriver nu) - substanslöst tyckande. Vilket jag tycker är synd.
Det gör det också svårt för mig att ringa / kontakta en person och säga: “Du, vi har denna diskussionen, kan du inte hoppa in i den?”
Ja, precis. Jag inser det och inser också att det kommer falla på mig. Men det är ok, därför jag tänker också att man kunde sammanfattat det i en bok eller liknande. Då finns det en uppsida med att göra jobbet.
Jättebra initiativ Jan!
@Anonym  dina 12 budord
 dina 12 budord
Jag har själv tröttnat på att svara i trådar som gäller mina hjärtebarn, tjänstepension, aktier i lekhink, räntefonder mm.
Sen tror jag att en del av problemet är att det går väldigt snabbt för en del att springa på RT, skapa konto och slänga in en tråd.
Jag har sagt det förut, men säger det igen, jag tror att man skulle behöva ha ett godkännande för att starta trådar som ny på forumet. Moderatorer kan
- 
Peka personen till en samlings tråd att läsa först. Starta ny tråd först om personen inte finner svaret 
- 
Stoppa uppenbara ”nu ska jag tutta fjutt på forumet” trådar före ens stickan träffar plånet 
- 
Be trådskaparen förtydliga, förbättra frågan och då det behövs anpassa språket 
Kanske denna procedur krävs för de första 5 (?) trådarna eller kopplat till ”nivån”
Skulle förhoppningsvis göra moderationen mer proaktiv i fler fall än som nu att det är helt reaktiv när det väl blåser till.
Detta. 
Tack för att du kastar ljus på det här. 
Bryter ut resten av ditt inlägg till en separat tråd.
2 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Ska vi moderatorer godkänna nya trådstarter (från nya användare)?
En tråd för ”nybörjares snabba frågor” kanske vore något.
När man startar en tråd vore det bra om det kom upp förslag på liknande trådar, finns många forum som har denna funktion.
En lite mer rolig lösning hade varit att träna en chattbot på budorden. Jantron 
Jag tycker basen vi har nu är ok, det kommer alltid dyka upp nybörjarfrågor och trådar som berör ämnen som redan diskuteras i liknande trådar. För mig är det ok, även om jag håller mig ifrån vissa ämnen som jag inte förstår eller har intresse av.
Men en tanke, varför inte skapa en välkommen till forumet video?
Där RTs syfte med forumet lyfts, vad som kan vara bra att tänka på när man diskuterar med oliktänkande, hur man söker i forumet och ta upp plattformens grundregler.
Blir mer personligt och mer lättillgängligt för nya och även en chans för RT att skapa en presentation av forumet på Jan, Carolines och teamets villkor. 
Kan avslöja att det arbetet är igång och experimenteras med… Just nu är utmaningen att få den att låta som RT och inte som snittet på nätet…
En annan grej kunde ju vara att utsätta nya medlemmar för ett frågeformulär innan man får bli aktiv i forumet. Blir en tröskel men kanske en bra sådan. Jag tänker på t ex Stackoverflow där det höjer nivån att man ställer frågor rätt.
Ett tips, budord eller mantra som jag inte såg nu när jag ögnade igenom tråden men som jag har för mig var vanligt förekommande i tidiga RT-avsnitt och som jag själv har försökt anamma är “ge till dig själv först”.
Ursprungligen syftade det väl, förenklat, till att månadsspara direkt när man fått löningen och inte i slutet av månaden, när man kanske inte har så mycket kvar på kontot. Men jag försöker att även tillämpa det på energibalansen i livet, att prioritera det man själv vill eller känner att man måste göra innan man gör vad andra förväntar sig av en.
Rent praktiskt har jag tillämpat det på löpträningen och jag springer därför alltid innan jobbet, när jag upplever att jag har som mest energi istället för att försöka springa på kvällen när man känner sig slut efter att ha gett allt på jobbet. Det är kanske ett banalt exempel och det underlättar väl om man har flextider men det har hjälpt mig att hålla igång med löpningen längre i år än vad jag lyckats med på många år innan jag började tänka i de termerna.
Uppdelningen och titeln “bortom pengar” är bra. Dock måste allt förklaras. Att bara ha färdiga meningar utan sammanhang blir lite fattigt.
Självklart! Det kommer förklaras, få en video, referenser etc. Med jag tänker att man får börja i en inventering. 
Jag har skapat trådar med första-inlägg från mig, med saker jag ofta argumenterar för. Då kan jag helt enkelt länka till den tråden inkl hela följddiskussionen där, när behovet dyker upp igen. Jag har tråd om MonteCarlo-simuleringar, Nettoförmögenhet, och annat.
Dock tycker jag svaret på de här trådarna nästan alltid är att länka till ”Börja här”, för det är ofta tydligt att den som frågar kommit rakt in i forumet utan att inse att det finns masa bra material på sajten, eller ens en pod. Jag tycker vi helt enkelt mer får hjälpas åt att pastea in ”Börja här” direkt när den behövs. Ser vi att massa användare snurrar runt med grundläggande råd som täcks av den länken—in med den bara! Önskar nästan att det fanns en knapp man kunde trycka på som postade den länken utan att man behövde göra mer än trycka på knappen. En ”Posta Börja Här”-knapp bredvid svara-knappen, typ. Eller kanske i toolbaren på svara-rutan.
Följer tråden med intresse.
Tycker det låter klokt med en samling trådar/budord man kan länka till och inte alltid behöva länka till “börja här”.
Även om det kan bli väldigt repetativt med samma frågor om och om igen om hur man kommer igång och vilken globalfond som är bäst så finns det nog ändå ett visst värde för dessa nybörjare att få komma igång och fråga och ventilera. Oftast har de kanske ingen i sin närhet att diskutera dessa saker med.
Jag hjälper gärna till med det lilla jag kan i dessa trådar när jag ser dem och om jag  känner att jag kanske kan bidra med något vettigt 
Jag tycker dessa diskussioner om forumets utveckling är bra och nyttiga  Det är lätt att bli hemmablind och fastna i det man är van vid eller själv tycker fungerar.
 Det är lätt att bli hemmablind och fastna i det man är van vid eller själv tycker fungerar.
Just “vilken globalfond som är bäst” är färskvaruinformation. Det är lätt att uppfatta alltför mycket fokus på enstaka fonder som att RT potentiellt skulle innehålla en massa dolda reklamsamarbeten. Den som är ny tittar inte så noga på det finstilta. Logiken är snarare att förklara varför globalfonder är förstahandsval och hur man kan avgöra vilken globalfond som är “bäst just nu”.
Det kan också vara vettigt att lägga in referenser till poddavsnitt där “tesen” i fråga avhandlas mer på detaljnivå.
@janbolmeson Kan man inte använda denna ytan lite bättre än för en villkorsfriskrivning? T ex kort grundläggande information om RT-principen och en fet länk till ”Börja här”. Bulken av villkoren skulle kunna relegeras till en länk.