RikaTillsammans-regler / principer / budord / metoder eller motsvarande | Botemedel mot evig september

Absolut! :+1:

@janbolmeson Du skulle också kunna injecta lite egna annonser i annonsnätverket till dina egna pod-avsnitt artiklar. :sweat_smile: Baserat på keywords i sidan kunde du ju annonsera för investmentbolag-avsnitten när folk pratar om investmentbolag, t ex. Arv-avsnittet har också ett gäng tydliga keywords.

Dessutom återstår ju möjligheten med autosvar via chatgpt-integration, som vi diskuterade.

4 gillningar

Har egentligen ingen stark åsikt i denna fråga, men klurar på ett par saker.
Dels; underskatta inte vikten av ett personligt svar just gällande nybörjarfrågor. Man kan googla sig till det mesta numera, men man söker sig till ett forum för att fylla behovet “ja men hur funkar det i MIN sits, med MINA förutsättning?”. Tillfredsställelsen i svaret kommer till stor del från att man känner sig sedd och har fått fråga helt enligt egna premisser. Det är den typen av kvalitativt svar (snarare än aggregerat eller allmänt) som leder till ökat intresse och ökad motivation att lära sig mer. I många trådar tycker jag att man till en början tänker att det är samma fråga, men det finns ofta olika personliga aspekter hos personen som också är viktiga att adressera. Det är ju lika mycket konkreta problem och åtgärder som det är insikter och personlig utveckling.

Jan, har du klurat på frågan åt andra hållet? Finns det “pedagog”-moderatorer du kan ta hjälp av som kan ägna sig åt den typen av trådar lite extra? Finns det yta som tydligare kan märkas upp för mer avancerade användare istället, om man vill komma bort från basicfrågorna? Som diskussionen går nu känns det som att inriktningen är satt, lägger ingen värdering i det alls, bara erbjuder att tänka på om du är nöjd med problemformuleringen som sådan.

7 gillningar

Det är absolut viktigt att kunna få svar “utifrån sina förutsättningar”. Det borde inte ändras på, iallafall inte som jag tänker. Däremot vore det bra att kunna hänvisa till tes fyra i RT-manifestet som förklarar allting väldigt snyggt. Sedan kan man ju ändå undra om det där stämmer, inte förstå riktigt osv. Det är ändå mycket vunnet att inte behöva lägga krut på att skriva den där underbyggda och snygga texten gång på gång om samma frågor, särskilt när TS grundidé verkar vara att RT:s teser är felaktiga.

Jag funderar också på det där med nivåer som nämndes innan. Idag ser man ju att en viss användare är helt ny och skriver sitt första inlägg. Däremot ser man inte lika lätt om man läser ett annat inlägg att användaren är “relativt ny”. Det vore bra med någon nybörjarnivå. Då kan man också vara lite snällare mot de som ställer lite konstiga frågor. Alla har vi varit nybörjare någon gång.

2 gillningar

”Man kan leda en häst till vatten men inte tvinga den att dricka”

Är tråden ett symptom på att det inte ”fungerar” att hänvisa till ”Börja här”?

Håller vi på att definiera en åsiktskorridor? På vilka sätt ska dessa budord få genomslag i forumet?

Ett par reflektioner:
RT är ett öppet forum där även andra än de som har ”RT budord” som rättesnöre kan svara med vad som helst på vilken fråga som helst. Upplevs det som ett problem om inte ”rätt” svar ges så är det ett problem med forumets konstruktion.

”Folk på nätet” har ibland en tendens att hellre formulera en fråga på ett forum än att själv göra den allra minsta efterforskning på nätet.
Samma människor är sannolikt inte benägna att läsa igenom vare sig den informationsspäckade ”börja här”-sidan eller någon budordssamling.

Angående de forumfrågor som verkar frustrera så tror jag inte FAQ på ”Börja här” är särskilt pricksäker. Den fungerar mer som en uppslagsbok för olika termer.

Vad tycker jag då framåt?

• Modererade förstapostningar är en bra idé men för moderatorernas uthållighet kan det behövas standardsvar att tillgå.
  • Den lilla introduktion man måste gå igenom (vet inte hur den ser ut nuförtiden) för att bli medlem/kunna posta, skulle kunna innehålla standardsvar (eller hänvisningar) på vanliga frågor som ”anses onödiga/redan besvarade massor av gånger”. Jag misstänker att ”vilken globalfond ska jag välja”, ”är det bra att ha många globalfonder” och ”mina aktier/fonder går dåligt, ska jag sälja” kvalificerar.
4 gillningar

“Börja här” fungerar knappast. Det kommer att behöva läggas upp svar i trådarna. Dock kan “teserna” i sig själva utgöra hyggligt kvalitativa svar. Då fattar man kanske också att det handlar om något underbyggt och inte bara att “motparten” är någon stöddig typ som tror att han vet bäst.

Att ha färdiga standardsvar som ska fungera som “sanning” tror jag inte på, åtminstone inte som generell modell. Däremot kan teserna göra det enklare att svara på många frågor.

1 gillning

Teserna lösryckta tror jag inte fungerar på nya forummedlemmar. För oss som hängt här länge går de att förklara i sömnen men för nya blir de rappakalja utan förklaringar. Och varför skulle nybörjarna läsa dessa och förstå att deras fråga ställts massor av gånger redan?

Sökte på ”standardsvar” och överst hamnade denna tråd:

Vi har m a o delvis varit igenom detta tidigare.

2 gillningar

Jag tror rätt väg att gå är att skapa ett antal trådar med en förstapost av Jan för ett antal ämnen. ”RikaTillsammans rekommendation om du fått ett stort arv/sålt ditt företag” ”RikaTillsammans rekommendation för att komma igång med investeringar” ”RikaTillsammans rekommendation för din portfölj” osv. En egen tråd för varje ämne. Då är det sedan lätt att helt enkelt länka till rätt tråd/trådar i DejaVu-trådarna.

Förstaposten i tråden kan vara en samling av länkar till relevanta RT-avsnitt/artiklar, andra bra trådar, och liknande. Då finns det ett uppdaterat ställe att länka till med det svar som RikaTillsammans supportar. När det väl har postats i en tråd kan ju diskussionen sedan få fortgå, nyanseras, och de som inte håller med kan också säga sitt.

Vi har redan identifierat ett par tre ämnen som kanske är viktigast att få gjorda först.

Trådarna bör få bo i en kategori som inte andra kan starta trådar i, så att man kan gå dit och direkt se de 5-10 trådar som finns där och välja rätt. ”Vanliga ämnen”, ”RikaTillsammans linje” eller liknande.

Sedan gäller det bara att vi har ork att posta länkarna som svar i alla relevanta trådar—jag tror ärligt det mest är här det brister (för redan nu finns svaren som avsnitt/artiklar och vi kan länka dit).

3 gillningar

Lösryckta ska de inte vara. Det behövs en förklarande kortare välskriven text och länkar till utvalda poddavsnitt, artiklar och annat. Det kan förklaras att någon Nobelpristagare kom fram till detta. Emellanåt är det så.

1 gillning

Bra! Detta sammanfattar ganska precis min ståndpunkt.
Varje person har sin egna unika situation, och jag tycker inte det gör något om man får sin egen tråd.
Att däremot ha bra länkar med sammanfattningar är en bra idé!
Visst blir det ofta väldigt lika råd, men än sen då? Alla har olika livserfarenheter, riskvilja, sparhorisont och intresse.
Puchar man för hårt med att bara kasta in: Länk läs här! tror jag man skrämmer bort vissa. Så jag ser det som ett bra hjälpmedel för att slippa leta upp lämplig tråd att hänvisa till eller att skriva långa texter själv.

2 gillningar

Det ska vara enkelt att göra rätt.

Läs det som att uppnå sitt önskade mål med interaktionen.

3 gillningar

När vi nu börjat formulera eleganta lösningar kan det vara värt att titta tillbaka på det ursprungliga problemet och fundera över om lösningarna kan tänkas nå sitt syfte.

Förresten, har vi definierat ”problemet”?
Finns det flera? Krävs olika lösningar? Löser vi samma problem?

Lite klassiskt utvecklingsarbete helt enkelt.
Finns det ett problem?
Hur ser det ut?
Varför?
Alternativa lösningar?
Bästa lösningen?
etc, etc

Känns lite som man är på jobbet :slight_smile:

4 gillningar

Kanske. Framför allt behöver det göras klart för vissa att det här med 7% avkastning inte följer av någon naturlag eller liknande. Vissa verkar kalkylera med det rakt av. Varför betala av ett lån med 5% ränta om jag kan få 7% på börsen? Det är ju inte svårt att förstå. ”Man är väl inte dum heller”.

2 gillningar

Bra idé! Sedan verkar det dock inte råda konsensus kring lån. Det är många på forumet som har kreditkort, leasar bil och har stora bolån samtidigt som de investerar på börsen.

1 gillning

Jag ser inte problemet med kreditkort ur detta perspektiv om man alltid betalar inom de 30 dagarna (eller vad som nu gäller för kortet).

2 gillningar

Exakt, kreditkort är alltid bättre än kort som drar från kontot direkt.

Om man har problem med kredit, så ska man söka hjälp.

RT är ju väldigt lugnt och städat, ett sällsynt superforum.

Samma återkommande frågor betyder ju nya användare viket väl är bra? Och dom frågorna blir väl besvarade vad jag sett.

Jag är ju rätt ny och har oxå ställt nybörjarfrågorna utan att söka i gamla trådar. Men fick svar och blev kvar. Nått som borde kunna bli bättre är att en del forumrävar spammar med OT, dom borde veta bättre. Det gör att vissa trådar blir skit och oanvändbara.

3 gillningar

Jag tror att det stora problemet överlag är tre saker:

1. Ämnesindelningen på forumet bygger på en tidigare verklighet på RT när de flesta frågor handlade om ”sparande och investeringar” i väldigt snäv mening.

2. Många trådar är spretiga och innehåller mycket mer, och annat, än titeln säger.

3. Mycket av informationen speglar nuläget. Att läsa inlägg från 2021 är förknippat med osäkerhet. Även om alla där och då var överens om att vissa saker var jättebra eller ”bäst” så kan ju det ha ändrats nu.

Jag tror att någon modererad användning av AI och sammanfattningar vore en viktig sak att få till. Om det går att automatisera vore det ju ännu bättre. Jag tänker till exempel på om jag skulle gå in i en ”megatråd” med 1000 inlägg, trycka fram en sammanfattning och sedan ”svara på sammanfattningen”. Att sitta och läsa alla inlägg från början fungerar knappast.

2 gillningar

Som sagt, det råder ingen konsensus. Dave Ramsey säger att alla ska klippa kreditkortet, köpa bil cash och betala av bolånet på max 15 år. Ur en svensk synvinkel är det ett extremt synsätt.

Personligen har jag kreditkort, men använder det i princip aldrig. Det fungerar som en extra backup om min vardagsbank strular eller om jag behöver mycket pengar snabbt och inte hinner föra över från andra banker.

Vad som är en klok användning av lån tycker jag är något RT borde kunna borra lite i och ge råd kring (likt 4-hinkar) Jag tycker inte resonemanget “börsen ger mer avkastning än räntan” håller. Det förutsätter exempelvis att du öronmärker pengarna för alltid i 100 % aktier. Dessutom tar det inte hänsyn till folks specifika förutsättningar (nära pension? andra skulder? risktolerans?). Du blir också väldigt känslig mot makroekonomiska förändringar om du är högt belånad.

4 gillningar