Min kusin är otrogen med din morfar! | Diskussion om vilka ämnen som passar i forumet

Nä, det ingår i konceptet att inte bli fotograferad in action :joy:

1 gillning

Det finns nog olika svar. En anledning skulle jag säga är att kunna ha diskussioner om frågor som vore svåra att föra med kompisar eller släktingar. Man kanske inte har kompisar som har rätt egen situation eller tillräcklig kunskapsnivå för att kunna ge bra svar.

Det är också sannolikt så att du kommer ha svårt att få raka och ärliga svar från omgivningen. Dina kompisar tycker att du är juste och värnar er relation. De kommer därför hellre att ge dig missledande svar än att vara mer ärliga, även om de egentligen förstår bättre.

Jag har själv försökt bryta det här mönstret, alltså i relation till kompisar. Ibland har det gått bra, ibland inte. Oftast har utfallet berott mer på personen än på frågan. Ibland har också gränsen nåtts, även för mig. Vissa frågor blir helt enkelt för tunga för att diskuteras öppet. Att säga som det är skulle i princip kunna innebära att hela personens liv sågas totalt. Det jag vill är ju att personen ska försöka ”ta sig i kragen” (om det nu går), inte gå och hoppa från någon bro.

På forumet har jag noterat en svårighet att skilja mellan ”den egna bilden” och ”den allmänna bilden”. I de trådar jag själv lagt upp har syftet normalt sett varit att diskutera/förstå den allmänna bilden. Det tänkta syftet har alltså varit att försöka förstå hur ”människor i allmänhet” eller ”breda grupper” tänker i vissa frågor. Jag har förstås en bild som baseras på att känna låt säga 100 andra med varierad livssituation. Om jag kan lägga ihop mina ”100 bilder” med andras 100 bilder kan vi kanske få ihop några tusen. Då kanske vi kan närma oss någon sorts större bild.

Syftet ovan har kanske inte alltid varit tillräckligt tydligt. Diskussionen har iallafall kommit att handla om ”mitt liv och mitt val” eller liknande, iallafall personliga snarare än generella förhållanden. Att försöka placera in individer i ”färdiga boxar” eller berätta för dem hur ”den riktiga sanningen ser ut” var ju inte riktigt poängen. Det är ju deras 100 vänner och bekanta som är det egentligen intressanta.

Om någon har en annorlunda situation (”utanför boxen”) kanske denne lever i en miljö där just det valet är normalt. Man söker ju sig ofta till andra som liknar en själv. Det är ju jätteintressant i så fall. Det kan också vara så att man känner sig ensam och att den egna profilen kanske inte är så vanlig. Exakt hur och varför någon enstaka person gör si eller så spelar ju egentligen ingen roll. Någon anledning till att ”försvara” egna val eller idéer finns inte heller. När diskussionen utmynnat i, eller uppfattats handla om, sådana rena ”individfrågor” har det sällan blivit särskilt bra.

Forum som är för smala tenderar att dö ut, eller åtminstone ha väldigt låg aktivitet.

2 gillningar

Du verkar dra gränsen för vad som är “relaterat” mycket snävare än vad gemene man gör.

1 gillning

Ville bara säga att jag följer tråden och spontant ändå upplever en övervikt mot ekonomi-relaterade frågor - på nivån att några av er flaggar en stackars ny användare som undrar kring “amortera eller investera” med kommentaren “finns ju tusan sådana #¤!”!" trådar i forumet redan". :slightly_smiling_face::see_no_evil:

Jag upplever att många av de andra trådarna ger ju forumet lite spänst kring allt från - varför eco-program på diskmaskiner är långa till drak-tråden till chatten som är totalt (o)seriös. :heart::rofl:

10 gillningar

Vill man diskutera erfarenheter av vasektomi är RT rätt ställe. Om man däremot vill diskutera annorlunda investeringsstrategier (läs utdelning) blir man attackerad av vargarna :stuck_out_tongue_winking_eye:

8 gillningar

jag kan nog inte hjälpa dig med din robotklippare. Men det har säkert en ekonomiskt poäng när du behöver klippa lite miljarder

Som jag skrev i trådstarten

Och det hjälper ju inte till direkt :face_vomiting:

Tycker fortfarande att det är spårat, men vi tycker alla som det passar oss

Tråden ovan har ju väldigt svag ekonomikoppling. Jag har iallafall försökt vinkla trådar mot ekonomi. Det har ibland blivit lite krystat men det är väl något man får ta.

Det man däremot skulle kunna tycka/önska är att forumets ämnen skulle anpassas något till ”verkligheten”. Idag ligger de spretiga trådarna utspridda lite överallt. Med några ytterligare kategorier skulle det kunna bli mer balans.

Jag skulle också gärna se att alla dessa frågor av karaktären ”är min portfölj bra?” kunde läggas i en egen kategori. Den kanske till och med kunde heta ”Portföljbedömning”.

De ska nästan alltid läggas här:

Vi som har nivå “regelbunden” kan flytta trådar, så jag roar mig ibland med att flytta den här typen av trådar dit.

4 gillningar

Ok, det låter bra i så fall.

Det går att tysta kategorier, så för de som inte vill se trådarna (om de ligger rätt), kan man göra så.

Det går också att tysta en tråd, om man så vill, så ser man den inte i sina listor:

I mobilen trycker man först på räknaren nere i högerhörnet (8/11 lästa), så har man den lilla ringklockan där och kan välja.

Jag tittar mest på “nya” och “olästa”, och då räcker det att sätta tråden som “normal” för att man inte ska se den i olästa,

5 gillningar

Just för att ”nybörjartrådarna” väldigt ofta ligger fel vore det i mitt tycke vettigt att begränsa det första inlägget till 1-3 grovt sorterade ämnen.

Tror du inte det är ännu större risk att de hamnar fel då, för rätt kategori kanske inte ens syns för dem i listan?

Nej, jag tror inte att risken är så stor. Det skulle nog behöva göras en sortering/koll av vad användares första ämne handlar om. Jag tror inte att spännvidden är så stor. Sannolikt är portfölj, bostadsköp, karriär och övrigt de fyra ämnen som behövs.

Bostad och karriär är också sådana ämnen som mer generellt skulle behöva läggas till, just för att återspegla att forumet inte längre handlar enbart om indexfonder.

Bäste Herr Bolmeson,

På grund av detta totalt oseriösa uttalanden har ni ett kvartssamtal inbokat med Chatten 2024-04-01 kl 0800.

Vänligen men bestämt,
JFB å Chattens vägnar

4 gillningar

Nära nog allt påverkar någons ekonomi på något vis.

Jag har inte sett en enda tråd av typen någon är otrogen eller annat om personers förehavanden.

Däremot förekommer det väldigt intressanta trådar om hur man kan göra sitt liv rikare genom att till exempel välja rätt kaffemaskin eller bil för sina pengar.

Andra om bra böcker att läsa, blow my mind öl och annat som kan berika ens liv.

Alla intresserar inte mig. Men det är ju valfritt vilka man läser.

6 gillningar

Haha underbart