Jättesvårt att moderera - hur ska vi göra tillsammans?

Lysande. Visste inte om detta :trophy:

1 gillning

Ja, kan vara en lösning, men det är lite en fråga vem? De som skulle kunna vara kandidater och hänger mycket i forumet hamnar ju från tid till annan i diskussionerna själva.

Håller med, men supertråkigt. Så det är en nödlösning.

Yes, det är ett av mina huvudspår just nu.

Om jag utgår från mig personligen så nej. Men utifrån feedback från användare som tycker att tonen är otrevlig och vill lämna forumet så är det uppenbarligen så.

Vill inte låta negativ, men om vi inte kan lita på fler användare som moderatorer, hur kan vi lita på dig som moderator?

Jag tror fler moderatorer hade varit bra för din egen del också. Så du slipper logga in stup i kvarten för att kolla flaggningar.

1 gillning

Utmaningen är inte inte direkt tillit utan snarare hur man hittar konsensus om vart man ska dra gränser lika med moderatorerna samt @janbolmeson

Antar jag

2 gillningar

Bra och viktigt ämne du måste bestämma dig kring hur du vill ha ditt forum :slight_smile: .

Ett inspel på vad du kan förändra är att se varje inlägg isolerat från allt annat. Har någon paketerat sitt budskap i en tunna av skit, då skall det ses som en tunna skit. Replikerar någon med en annan tunna av skit och det flaggas, då skall det ses isolerat. En tunna med skit från X mot Y, ger inte Y rätt att ge tillbaka med samma mynt till X.

Gå igenom reglerna för forumet. Gör de ännu lite tydligare. Kom på rätt svar mot tunnor med skit.

1 gillning

Det förstår jag till fullo. Men man vill ju ha en skalbar lösning också. Jag hoppas att forumet växer i storlek (@janbolmeson växer det eller har det peakat?). Och jag har aldrig varit i ett stort forum med bara 1 moderator.

3 gillningar

Forumet har ju riktlinjer, men de kanske är lite svåra att hitta som det är nu?

Antingen så taggar den som startar tråden eller så får någon moderator gör det - jag håller med om att det blir massor med merarbete men det är en av kostnaderna för ett växande forum.

Angående vilka taggar - jag tror att det enbart bör vara en av “kontroversiell”/“hetsig”/“annat” - ville ge fler alternativ för att inte binda till något men ser att jag var otydlig.
Jag föreställer mig också att det skulle finnas fler taggar om det systemet anammas.

Tror att risken för trådar som spårar ur skulle mitigeras avsevärt om möjligheten till anonyma användarnamn skulle tas bort.

2 gillningar

Vad är ett anonymt användarnamn? Att man inte visar för- och efternamn? För det vill jag absolut inte.

1 gillning

Jag är väldigt mån om att forumet ska frodas och leva kvar. Det här forumet är i princip det enda jag regelbundet besöker (fortfarande, har varit med i olika forum sedan 80-talet) och jag uppskattar blandningen av bakgrunden på medlemmarna och att det är högt i tak. Däremot är jag av den bestämda uppfattningen att även om man har högt i tak så bör man ändå “uppföra sig som folk” och vara saklig och hövlig även mot de som tycker annorlunda. Har märkt på sistone att somliga som antingen “har en häst med i loppet” eller brinner särskilt för ett ämne går på lite väl hårt i diskussionerna. Att vara en besserwisser eller köra en nedlåtande ton gynnar sällan diskussionen tycker jag.

13 gillningar

Japp! Lösningen kanske inte tilltalar alla och kanske kommer med vissa nackdelar, men skulle säkert råda bot på problematiken Jan beskriver.

@janbolmeson jag har tidigare varit forumansvarig för en gemenskap. Det forumet hade över 5000 aktiva användare och det skrevs flera hundra inlägg varje dag.

Forumet var likt detta kring ett specifikt delat intresse som gjorde att folk ville hänga där. Av den stora massan var det en hel del stora kompisgäng som kunde bestå av upptill 50 personer var och ett. Sedan fanns det ett ”Övriga ämnen” som såklart blev superpolitiskt, vilket öppnade upp den andra stora dimensionen av vilka forumiterna kunde sorteras in i.

Kompisgäng + Politisk tillhörighet var de två dimensioner som alla forumiter där kunde placeras in i.

När jag satte upp reglerna, gjorde vi också ett publikt system för eventuella åtgärder och vad som krävdes för vilken åtgärd. Det lämnade jag sedan över till moderatorerna att tillämpa.

Moderatorerna valdes så att alla kompisgäng och alla politiska tillhörigheter hade representanter inom moderatorkåren. Detta motverkade det mycket vanliga synsättet att ”Men det är ju din kompis, därför straffar du mig men inte han!”.

Moderatorerna hade en egen dold kategori där alla moderatoringrepp kunde lyftas upp och diskuteras. Blev det koncensus att ett moderatorbeslut var felaktigt, då var det bara att gå ut i de publika forumen och publikt be om ursäkt och meddela att beslutet var felaktigt. På detta sätt kunde ingen moderator gå solo och strunta i alla andra.

3 gillningar

Jag visste inte om funktionen för att tysta användare och kategorier, tack! Jag märkte att diskussioner med vissa användare eller ämnen (inte bara på detta forum) ibland kan börja kännas meningslösa och tråkiga, till den punkt där jag föredrar att inte låta dem ta någon skärmegenskap alls. Tystnad verkar vara en bra lösning.

1 gillning

Absolut. Här behöver jag gärna lite hjälp också. Hur gör man? Ska jag ta in anmälningar eller fråga användare? nybörjare :roll_eyes:

1 gillning

Tror jag är en showstopper för väldigt många - särskilt för att kunna prata om ekonomi öppet.

12 gillningar

Absolut. Men rädd att det skulle döda hela forumet lika snabbt som ett paket myrr dödar en myrinvasion. Jag tror inte att många vill ha hela sin portföljstorlek fullt sökbar på google. Ändå rätt så många trådar där portföljstorlek tas upp i olika format.

2 gillningar

Bra inspel. Tack.

Utmaningen här är att jag har en mycket högre tröskel för “tunna med skit” än många andra. Då blir det plötsligt en övning i att försöka bedöma om det är en tunna för skit för den andre - eller om vi bara ska acceptera att om någon flaggar något (så har hen upplevt det som en tunna med skit) och då bara accepterar jag alla flaggningar?

1 gillning

Detta låter super. Skulle du kunna hjälpa mig med något åt det här hållet?

2 gillningar

Ja antagligen, men då kanske man får leva med att folk går lite bananas ibland? :wink: