Jättesvårt att moderera - hur ska vi göra tillsammans?

Jag kan leva med det. Min oro är när folk vill lämna för att de tycker att tonen är otrevlig.

1 gillning

Personligen tycker jag att forumet fungerar väldigt, väldigt bra. Ser väldigt sällan diskussioner på en orimligt hetsig nivå på forumet. Att ha ett filtersystem för kategorier och att flytta de hetsigare diskussionerna till rikatillsammans goes flashback är nog en god idé, så att folk som endast är här för ekonomi kan undvika andra saker. Sedan får det nog falla på individen att själv undvika ämnen som kan provocera. Alla kan tyvärr inte bli nöjda eftersom den enas “intressanta diskussion” är den andras “hetsig och provocerande debatt”.

En tanke: När jag gick med i forumet fick jag genomgå en introduktion där jag fick lära mig hur man interagerade med forumet. Kanske borde tystning av ämnen och individer ingå där också? Jag hade ingen aning om att den funktionaliteten fanns öht!

4 gillningar

Hjälper till viss del men twitter visar tydligt att det inte hjälper när det kommer till ren pajkastning.

Jag är medveten om problematiken kring var gränsen skall gå :slight_smile: .

”Eurogamer” har ett system som tillåter :+1: och :-1: på alla kommentarer. Sedan har de en tröskel på antalet :-1: , som när den bryts då döljs kommentaren automagiskt. Det är väl lite som att acceptera alla flaggningar som bryter mot reglerna här i Discourse?

Se skärmdump och länk för exempel.

Det tror jag säkert, du är ju hårdhudad :wink:
Tror personligen dom flesta klarar av att det är högt i tak och att människor har olika åsikter, speciellt på ett anonymt internetforum. Upplever du att många vill lämna forumet på grund av ”för” hårt tonläge?

1 gillning

En vanlig lösning i forum är att endast användare med X antal tidigare inlägg kan skriva i ämnen som är kontroversiella. Det brukar vara så att frekventa användare dels har byggt upp en relation med andra användare och inte vill skapa alltför stora konflikter; dels inte vill riskera sitt medlemsskap.

Personligen tror jag det blir “avskrämmande” för många även om tonen är god. Det förekommer ofta retoriska halmgubbar och det i sig tror jag skrämmer bort folk innan diskussionen har hunnit surna.

Tyvärr upplever jag inte det som unikt för rikatillsammans

1 gillning

Det hade varit en katastrof för debatter där någon är av avvikande (men kanske ändå korrekt) ståndpunkt, ex. Bitcoin-tråden eller hyra vs köpa bostad-trådar hade ju dött under första 100 inläggen med ett sådant system. Hur många som tycker om eller ogillar något har ingen bäring på ståndpunkten i sig. Men gillar man ekokammare är det ju perfekt :ok_hand:

4 gillningar

Det är därför jag flikade in ”bryter mot reglerna” så att det inte skall döljas bara för att man inte håller med om det som skrivs.

1 gillning

Vet ej, har ingen erfarenhet heller :thinking:
Men @Anonym verkar vara rätt person :slight_smile:

Kanske ta in anmälningar? Då brukar man få entusiastiska folk. Självklart dubbelkolla om de har en mörk historia med flaggningar.

Skadar inte att fråga användare också om du ser nån toppenkandidat :slight_smile:

3 gillningar

Ju längre en tråd är desto hetsiga, otrevligare och mer ältande verkar det bli. Kanske vore det bra att begränsa trådarna till 50 eller 75 inlägg. Ämnet lär fortsätta ändå men då tvingas man omformulera frågan och den kan förhoppningsvis ta annan riktning.

Ämnet är sällan problemet eftersom man kan hoppa över sånt som inte intresserar. Problemet är besserwisser attityden och personangrepp. Somliga har lätt för att haka på drevet.

4 gillningar

Bra att du tar upp det, förstår verkligen att det inte är en lätt uppgift.

Sanningen är ju att vi alla i någon mening är här tack vare er podd och de intressanta människor som följer med även på forumet, och att vi bär ett ansvar att ej sabotera forumet. Jag kan ibland bli ivrig att slänga tunnor med skit som du uttrycker det :poop: men har absolut inga problem med om ett inlägg skulle bli borttaget. Om någon har det kanske det är en röd flagga att dom ej hör hemma här.

Jag skulle vilja att du var ensam moderator eftersom du håller en bra nivå, men jag tror att du inte skulle få tid till något annat då i takt med att forumet växer. Och det räcker med ett enda hängivet troll för att sprida kaos. Därför tror jag att det är en dålig ide att ha en del som heter RT goes flashback. Flashback finns och det räcker mer än väl så.

3 gillningar

Skulle det vara möjligt att visa en kortversion av riktlinjerna för nya användare? Jag upplever att de är lite undangömda i nuläget. Om det viktigaste skulle visas direkt när man går med skulle chansen att folk tar hänsyn till dem kunna öka, i alla fall lite.

Något som nämnts av andra är att gå igenom riktlinjerna för att se till att de är så tydliga och lätta att ta till sig som möjligt. Kanske med hjälp av några av de mest aktiva användarna? Bara en idé.

2 gillningar

Superbra idé. Lägger upp det som en tråd lite senare idag / imorgon. :+1:

2 gillningar

För den som verkligen vill finns det alltid något att reta sig på. Begränsa möjligheten till flaggning så slipper du moderera. Inför tex en time out så att man inte kan flagga i vredesmod.

1 gillning

Att ta bort möjligheten att posta under pseudonym hade varit en total showstopper för mig.

6 gillningar

Det här kanske det är värt att titta närmare på? Min upplevelse om jag jämför med andra forum är att samtalstonen på RT är ovanligt vuxen och sansad, tvärtom är många här otroliga rent samtalsmetodiskt. Jag tror aldrig jag har sett ett community där så många är så ödmjuka, trots att kunskapsnivån är så pass hög. Det skulle jag personligen säga är utmärkande snarare än motsatsen. Vad jag minns lyckades flera av oss ha en relativt sansad diskussion om migration, någon som annars är ett säkert recept att få folk att spåra ur.

Hur många aktiva användare finns på forumet? Hur många av dem har signalerat att samtalstonen inte är inom acceptabla ramar? Är det en vokal minoritet eller är det en utbredd uppfattning? Om det saknas underlag, kan man göra en snabb poll? Fyra användare som signalerar detta till dig kan ju vara 400% fler än de som uttryckt motsatsen, och kan te sig som många. Men det är också bara fyra personer. Nu vet jag inte alls om så är fallet men det vore synd om du vidtar större åtgärder om det verkligen inte behövs.

9 gillningar

Okej, vad är det du känner att du kan diskutera under pseudonym men inte i ditt eget namn?

1 gillning

Jag skulle inte vilja diskutera något personligt, t.ex. min ekonomi.

4 gillningar

Skulle man inte vilja räkna med antalet nya användare/personer som funderar att bli användare som avskräcks också? Det blir lite svårare att mäta. Om man inte vill att forumet ska smalna av bör man väl dock ha den potentiella effekten i åtanke. Vi vill ju hjälpa så många som möjligt med, framför allt, privatekonomi.

1 gillning