Vara mer försiktig till aktiesparande p.g.a. klimatet? New York City/USA under vatten, etc

Mjo, är nog ett troll eller någon som inte kanske tänker på samma sätt som de flesta, så att säga. Däremot är frågan i sig (kommer klimatförändringar krascha ekonomin i framtiden?) rätt intressant.

Ja, och det här går åt båda hållen @Maximilian_de_luxe - som du har sett så har jag “försvarat” dig i andra trådar, men det betyder också att även du behöver anpassa dig till forumet, våra riktlinjer och hur stämningen är.

Just nu är du lite en elefant i en porslinsaffär. Det accepteras just nu eftersom du kastar ett annat ljus på frågor som vi ibland glömmer bort att vi själva har haft. Men det betyder inte att du kan köra över och ignorera andra som har tagit sig tiden att ge dig svar.

I all välmening så är det som kommer hända annars att du till slut kommer bli ignorerad och inte få några svar. I min värld är det det värsta som man kan göra mot en människa att sluta ge feedback, för då harman gett upp. Men eftersom vi alla är här på vår fritid, vi gör detta i all välmening så - precis som du - så behöver vi också bli sedda, hörda och respekterade.

Jag har redan stängt en av dina andra trådar då du var lite för mycket ångvält.

21 gillningar

Det jag skulle göra för att vara mer försiktig ang. Klimatet skulle vara att ta avstånd från ESG och att vara försiktig om vilka klimatkrediter företag jag investerar i köper.

Så länge HRC är maktspelare så tänker jag inte göra något av dessa dock.

1 gillning

Jag tycker faktiskt tvärtom att folk härinne varit omåttligt återhållsamma med att såga dina resonemang och den respons och totala brist på respekt du uppvisar mot de som faktiskt bara försöker ge råd och hjälpa. När du öser ur dig osammanhängande tankar och idéer och ber om feedback så vore det väl lämpligt att lyssna på den respons du får? Läser du svaren eller är du redan inne och formulerar nästa monolog?
Försök att svara på ett sansat sätt så ska du se att det blir bättre. :sweat_smile::face_blowing_a_kiss:

4 gillningar

Det är sant att börsen och enskilda företag kan påverkas av enskilda händelser och rykten både upp och ner, men i det långa loppet så spelar inte dessa små svängningar någon roll. Benjamin Graham sa en bra grej: ”In the short run, the market is a voting machine but in the long run, it is a weighing machine.” Folk kan överreagera på att Elon Musk gör något uttalande och överskatta hur stor påverkan detta kommer att få på framtiden, men hur aktiepriset ser ut om 5-10 år kommer vara mycket mer korrelerar med hur Tesla faktiskt går än huruvida Elon Musk rökt på vid något tillfälle.

Så, vad jag försöker säga är att så länge du har ett långsiktigt perspektiv så kommer de små kortsiktiga, mer slumpmässiga och kanske irrationella svängningarna hit och dit inte vara någonting som påverkar dig.

Jag gillar podden, kommer inte ihåg namnet på den nu, som beskrev börsen som en person som leker med en jojo på väg upp för ett berg. Jojon (kort sikt) går upp och ned men på lång sikt så är personen de facto på väg uppåt.

Med tanke på att du har en tråd om en fond med 7-10 innehav och denna tråd som handlar om inversen av det så är min rekommendation att köra 100% av sparandet i Lysa och att inte logga in där annat än när du stoppar in lite extra pengar eller ska ta ut.

Jag känner igen sättet som tankarna svävar iväg åt alla håll och kanter på om jag säger så. :joy:

1 gillning

Hej ekonomifilosofen.

En del av dina tankar är spännande, men de är för fladdriga och breda så man får inget riktigt grepp om vart du är på väg i ditt resonemang och någon stöttning i forskning eller data finns inte. Allting verkar taget ur ett glas rött en lördagkväll eller ur valfri insändarsida.

Därför är det för svårt att bemöta dina trådar med nå’t vettigt, varken med eller mot. Ta det här som exempel:

Menar du på allvar att TV-nyheterna ska styra min egen riskaptit, ekonomi, livsplanering etc?

Det kan väl aldrig vara ett självändamål att bara maximera summan på kontoutdraget?

När har 30 års sparande raderats tidigare i historien, annat än i krig då hela nationer upplösts i ingenting?

Dina slutsatser är inte heller riktigt logiska, för vad hjälper kontanter om kriget eller krisen är total? Jag tror nog allt att jag fortsätter med min sparkvot på 65-70% ett tag till, trots dina “utmärkta” råd. :wink:

6 gillningar

Fascinerad över:

Jag fick precis ca 8 rätt dryga inlägg med diverse nedlåtande kommentarer och smått taskiga metaforer.

Och ni kallar mig respektlös…

Woot? :confused:

Vet inte vad jag ska säga mer om det. Tur jag är hårdhudad… men. Schysst. Verkligen!
:+1::+1: go RT. Här är för övrigt er moderator Arre som skriver ovan:

Back to topic antar jag.

3 gillningar

Det är lite svårt att hänga med i dina inlägg, du är lite överallt så att säga, svarar halvdant på frågor och kommentarer, fladdrar vidare till något slags försvar, går på offensiven, utan fakta eller belägg.

Det blir väldigt mycket magkänsla över det hela, när du är högt och lågt i dina inlägg.

Ta ett djupt andetag och försök att svara klart och tydligt på frågor, försök att förklara dina tankar på ett lugnt sätt och på ett tydligare sätt, så ska du se att det blir en mycket bättre tråd, när vi kan utläsa vad du vill få fram :slightly_smiling_face:

Vi här inne uppmuntrar idéer och nytänkande, så länge det finns ett diskussionsunderlag, fakta och trevligt bemötande.

Sen i slutändan så är det dina egna pengar du investerar och jag tror att vi alla håller tummarna för att det ska gå bra för dig!

Ha en fin kväll!

9 gillningar

Finns inget såkallat klimathot eller något liknande så investera du i det du vill.

Vilket är riktat till ALLA i den här tråden…

4 gillningar

Förstår inte riktigt logiken här. Om det teoretiskt väntar en stor katastrof runt hörnet så är det bäst med pengar på bankkonto, mark, guld eller något liknande. Det låter väl rimligt.

Jag skulle vara bekymrad om jag var ägare av en fabrik, en restaurang, ett hotell eller någon liknande fysisk verksamhet. En hel del sådana verksamheter ligger på platser som kan påverkas av klimatförändring. Själva byggnaden kanske står kvar men det kommer ingen snö vilket är själva grunden för verksamheten. Eller så händer något annat omvälvande. Allt är möjligt.

En del börsnoterade företag bygger på väldigt stor riskspridning gällande verksamheter som i exemplet ovan. Istället för ett hotell har man 5000 stycken på lika många platser. I andra fall bygger verksamheten på patent och tekniker. Tillverkningen kan störas men det går att fixa till.

Om du föredrar att gå i ide så är du förstås fri att göra det. Med utgångspunkt i exemplen ovan tror jag likafullt att en global indexfond är det bästa alternativet. Riskerna ökar men de kan slå riktigt hårt mot enskilda företag och sektorer. På den globala nivån är det mer hanterbart.

4 gillningar

Arre,
Jag har visat respekt i samtliga inlägg här.
Du får annars gärna visa mig vad jag gjort fel och var specifik tack.

Och eftersom du skriver alla så gissar jag du kommer varna ovanstående skribenter som precis kört över mig och varit allt annat än respektfulla :slight_smile: Tack på förhand.

Jag ser typ 9 inlägg med diverse personangrepp och taskigheter.
Inte OK.

Nu går jag tillbaka till topic.

Maximilian

1 gillning

Nu har jag inte läst dina andra trådar men från den här kommentaren känner jag att du anstränger dig väldigt mycket för att försöka tänka annorlunda. Jag tror att du är väldigt nyfiken av dig och läser mycket om allt möjligt, t.ex. klimatfrågor, misär i världen, gärna på Twitter och allt som sägs i allehanda nyhetsprogram. Detta är positivt! Nyfikenheten ska man ta vara på i livet!

Sedan tror jag att du försöker få ihop allting till något som går att göra vettigt, och gärna genom att koppla olika händelser till en sammanhängande berättelse. När du hittat en sådan koppling vill du gärna dela med dig av dina insikter så att vi andra också kan få en bättre förståelse för världen. Detta är också positivt! Att dela med sig av sina insikter gör livet rikare för andra!

Tyvärr missar du att dela med dig av hur du kommer fram till de olika slutsatserna, t.ex. att klimatet gör att det blir osäkert att köpa aktiefonder. Det hade varit superintressant att höra hur du kom fram till den kopplingen för då blir det lättare att hänga med och även större chans att vi också ser den större bilden som du ser.

Istället för att du delar med dig av din väg till målet så presenterar du bara slutresultatet och lägger fram det som att det är det enda rätta. Eftersom vi aldrig fått vara med på din resa till hur du kom fram till det blir vi förvirrade, och då blir det svårt att få medhåll från oss.

När vi sedan ber dig att berätta mer om hur du kom fram till slutsatsen bemöts vi av att vi är otrevliga och inte tar dig på allvar. Men för att kunna ta dig på allvar måste vi kunna få ställa frågor som du sedan besvarar efter bästa förmåga. Det blir lite av ett moment 22.

Det är ingen som vill dig något illa. Vi vill bara förstå hur du tänker så att vi kan ha en mer givande och spännande diskussion. För det tror jag vi alla vill i detta forum!

9 gillningar

Vad sägs om:

Tänk gärna annorlunda, men var beredd på invändningar då. Allt är inte kritik. Att “gnälla tillbaka” ger inte dina inlägg mer relevans.

Så ja, jag upplever faktiskt att majoriteten av det som skrivits i tråden har goda syften och vill förstå dig. Testa att tänka istället.

4 gillningar

Det här med investeringar är inte så svårt egentligen, det handlar bara om hur övertygad man är att något verkligen ska inträffa. Nu har du gjort din läxa och kommit fram till att du har jättechans till att vattenytan stiger med nästan 13 meter över hela planeten inom en snar framtid. Då återstår bara att göra en “Micheal Burry” och blanka hela fastighetsmarknaden för strandtomter världen runt, som kommer att vara dränkta inom en nära framtid?

Jag har inte koll på om det verkligen finns några komplexa bostadslåneintrument som specifikt rör strandtomter, men är man jättesäker på sin sak så vore det ju ändå självmål att inte forska vidare i saken tänker jag eller rent av skapa dom själv? Sen återstår bara att belåna allt man äger och har och lite till för att sen skratta hela vägen till banken när det är dags att hämta hem alla miljarder.

Fast titta INTE på vad alla klimatförespråkare plöjer ner sina miljontals dollar i, typ Al Gore, Prins Harry, Bill Gates, John Kerry och Barack Obama. SAMTLIGA har tjatat om stigande havsnivåer i åratal och SAMTLIGA har investerat 100-tals miljoner i strandtomter själva, go figure?

2 gillningar

Hmm. Dramatiskt forum detta, är min upplevelse efter bara några veckor. Jag är alltså rookie och ny här. Typ som en ny person på Habbo Hotell. Hello everyone. Friends? Do you also like stock investing? Cool… etc.

Absolutely no offence, inget illa menat, men Jag har aldrig varit med om något liknande! Som någon skrev till mig ovan. Helt magiskt vilka kommentarer jag fått. Jag har aldrig skrivit något taskigt, utom vid 2 instanser tror jag. Då blev jag attackerad och tröttnade… :slight_smile:

Kanske har ni varit med om mycket troll och liknande senaste åren? Jag ber om ursäkt om jag uppfattas som en sådan - man vet ju aldrig hur motparten tar emot det man skriver. Jag har Aspergers syndrom så jag har svårt att uppfatta hur människor tar emot ens budskap. Ni som sett serien Bron vet nog vad jag menar.

“Blev du ledsen nu?”, undrar Saga. Som inte fattar någonting…
Jag fattar alltså på riktigt inte varför du/någon tagit illa upp.
Sorry sorry…

Känns som ni varit med om mkt skräp historiskt; vad vet jag. Brända kanske? Trötta på’t? Får den känslan.

Jag är alltså inte “illa berörd” utan mer lite fundersam.

Tror jag håller mig till topic nu istället :slight_smile:

Lots of love // Maximilian

1 gillning

Jag har aldrig varit med om någon liknande heller.

Gordon Gekko style. Hehe! Jag har ingen lust att tjäna pengar på andras lidande.
Thx anyways :slight_smile:

Jag väljer att ta dig på orden och med den infon klarnar det mer.

Välkommen hit för diskussion och tankar, men ta gärna ett extra varv och läs genom och försök spalta upp vad du vill förmedla innan du postar. Det brukar hjälpa.

(Jag möter många diagnoser i jobbet och så länge de används som förklaring, men inte ursäkt, är jag helt med på tåget.)

3 gillningar