1 )
Börsen påverkas ju mkt av händelser i omvärlden. Senaste händelsen var Covid-19 där vi såg ett stort prisfall på aktier inom kort tid. Innan dess var det bl.a. finanskrisen 2008. Snabbt fall p.g.a. husmarknaden i USA, right? Vi ser en stark korrelation mellan världshändelser och börsen.
Alla med på detta? OK?
2 )
Om du studerar nyhetsflödet ser du ett klart mönster att klimatet blivit en alltmer relevant fråga.
På riktigt alltså.
Detta är alltså inte en dramatisk nyhetsskildring endast för att sälja fler lösnummer/annonsytor. Typ “ropa varg”. Det är verkliga händelser i världen: bränder, översvämningar, extremt väder, torka, etc.
Motsvarigheten är ungefär att du fått en ganska stor knöl i magen och tänker:
“Ops → jag kanske borde gå och kolla denna knöl hos läkare? Har jag fått cancer? Inte så kul!”
Hemsk metafor men det är exakt vad som sker just nu i världen.
Världen har cancer.
3 )
Givet magnituden av klimathotet insåg jag risken för småsparare att förlora stora delar av sitt innehav om många år; om exempelvis större katastrofer inträffar blir det garanterat ett börsfall. Vid stora, extrema förändringar i världen på “global nivå” pratar vi nog också enorma börsfall.
Det är alltså magnituden av klimathotet som jag är ute efter. Det är inte riktigt samma sak som en depression ('a 1930-talets USA) eller ett krig mellan USA och land X; detta hotar planeten som helhet. Ledsen att låta så dramtisk, men det är ju exakt så fallet är. Vi pratar mer eller mindre kollapser av länder, städer och så vidare. Hemskt! Som fasen.
Utöver de emotionella bitarna (se sidnot i inlägg # 1) → ser jag en risk för en extremt svajjig börs.
En extremt, extremt svajjig börs.
En börs som kanske inte återhämtar sig på väldigt länge? Se på klimatfrågans magnitud - igen.
Simpel logik:
För att företagen påverkas enormt. Vi investerar ju i företag, vi som köper aktier.
Risken är alltså påtaglig (givet nuläget om du tittar på objektiva data) att vi förlorar mycket av vårt sparande i framtiden. Min idé för att lösa problemet var att var lugna ner aktiesparandet en aning för att istället gynna alternativa/trygga investeringar. För att inte förlora kapital.
Du kan t.ex. spara 10% av din totala inkomst istället för 25% (som exempel) och ändå uppnå extremt bra resultat med ränta-på-ränta… På så vis fortsätter du med positiv tro på framtiden, men du sitter också beredd på stora nedgångar. Du har resurser i framtiden!
4 ) När vi ser att klimatfrågan är löst föreslog jag att öka aktiesparandet igen, genom att smart nog ha lagt undan mer cash för en sådan framtid. Då har du pengarna och kan enkelt köpa mer aktier när omvärlden lyser “GRÖNT” ljus.
En duktig och erkänd svensk aktieinvesterare, Kavastu sa:
“Jag tar inte i en svajjande börs”
Warren Buffett själv har som gylldene regel:
“Don’t lose money”
Det är en god idé att köpa mycket aktier när vi ser grönt ljus; mindre bra vid gult ljus.
Som vi ser idag!
5 )
Så har jag resonerat, steg för steg.
Förstår du då?
Det är punkt 3 uppe där jag försökte illustrera.
Magnituden av det problem som ligger framför oss.
Ej att jämföra med “Covid 19” eller “IT-bubblan 2000”
The end of cilization.
The end of days.
Over and out.
Potentiellt.
Min tanke var enkel.
Lägg inte alla pengarna i indexfonder.
Lägg lite mindre där nu och spela defence.
Till grönt ljus.
Nu mörkt gult ljus.
Bromsa försiktigt… stay safe.
Samt:
Be till Gud och plantera lite träd…
Oh happy day. Oh happy day.
Sorry för negativt inlägg men det är rätt sant.
Jag hoppas på det bästa!! Ska plantera träd nu.
Trångsynta, oupplysta, egenintressade narcissister intesserar mig inte det minsta. Det är inget fel på vår planet över huvudtaget, inget fel alls…människorna är det dock en annan femma med, vi är körda, vilket är en skillnad, stor skillnad!
Jämfört med människorna har planeten det helt ok fortfarande, den har studsat runt här i rymden i 4 och en halv miljard år, har du någonsin funderat på aritmetiken angående det? Vi poppade upp för typ 100,000 år sen, kanske 200,000 år sen…och vi har bara varit involverade i tung industri i lite drygt 200 år…200 vs 4,500,000,000 år och vi har självgodheten att tro att vi på något sätt skulle vara ett hot mot planeten?..lol. Att vi skulle äventyra den här lilla blågröna planeten som flyter i cirklar runt solen?
Planeten har varit med om mycket värre än oss redan…jordbävningar, vulkanutbrott, platt-tektonik/kontinentaldrift, gigantiska solfläckar, magnetiska stormar, reverseringen av jordens magnetiska fält, 100.000-tals år av bombardemang från asteroider, kometer och meteroiter, världsomspännande översvämmningar, tsunamis och extrema tidvågor, världsomspännande skogsbränder, kosmisk strålning, istider som gått i cykler…och nu är ni här som tror att några plastpåsar och aluminiumburkar skulle göra någon skillnad…really?
Jättebra, tack för att du delar med dig! Mitt tips till dig är att köra på ditt spår, det låter som en bra plan för dig! För egen del fortsätter jag spara för min framtid. När världen sedan går under är nog mitt absolut sista problem att mina investeringar gått ner med 79%.
Väldigt nedlåtande kommentar. Idiotförklarande. Onödig.
Även detta en nedlåtande kommentar. Det är uppenbart att du utgår från att alla andra är dumma i huvudet och att du är den enda som är upplyst. Med den attityden kommer du ha svårt att få andra med dig.
För att svara på ursprungliga frågan tänker jag såhär:
Att satsa på aktier, indexfonder, råvaror eller annat är att man tror eller spekulerar något om framtiden, man tar en personlig riktlinje i något man tror. Ingen vet ju dessvärre någonting om framtiden och det är där de svåra kommer in.
Klimatförändringarna är ju rätt påtagliga just nu och de kan bli värre, mycket värre och det kan även bli bättre med teknisk utveckling och framtidstro på mänskliga rasen.
Om man tror, spekulerar och satsar på att framtiden är förstörd, så kanske man väljer att ha 50% guld eller annat värdefullt som att investera i egen vattenförsörjning och el, startar överlevnads bunker i ett berg där folk får köpa lägenhet för 10 miljoner.
Om man däremot tror på framtiden och att de kommer fortsätta som de gör nu och har gjort så kanske man kör 100% indexfonder.
Det finns inget rätt eller fel i något av alternativen utan allt är en personlig satsning/spekulering om framtiden, och varje person får göra sin egna satsning liksom. Jag personligen tror att människan kommer lösa och anpassa sig så att vi överler under min livstid, så jag kör en fondrobot just nu.
Om världsläget skulle ändras så skulle jag få ta nya beslut då, när båten inte längre är bra så att säga.
@Anonym , relax dude. Jag skrev inte något provokativt till dig. Jag menar väl alltså på riktigt.
1 ) Titta på data
Om du tänker så här: titta just nu på var världen är på väg.
Se händelser i världen. Följ nyheterna objektivt ett tag… titta utanför fönstret.
Så ser du själv. Dvs. titta på data.
Mitt inlägg var menat att lyfta gult ljus framöver. Världen har cancer - så att säga.
Yellow light… hit the breaks. Bromsa!
I dessa tider skulle jag vara mer försiktig och spela defence helt enkelt.
Det var en idé; man behöver inte ta den. Kör på din strategi.
Det går säkert bra i slutändan, för den offensiva spelaren också!
2 ) Idén att spela defence
Dock rätt nice strategi att vara försiktig framöver: för tänk själv.
Vad är konkret skillnaden mellan att t.ex. spara 7-10% vs. spara 25% per mån?
I slutändan - är du OK oavsett. Du vinner ju enligt RT’s principer, m.m. Index är verkligen en god väg.
Jag håller med. Det funkar enligt alla källor jag har sett hittills: böcker, bloggar, podcasts, forskning, nobelpristagare, egna resultat hittills, RT, etc. etc.. Mkt bra väg med index.
Även om du sparar bara 7% t.ex. kan du bli milj. Sen tar ränta-på-ränta över. Du blir framgångsrik i hängmattan så att säga!
Alla gör som de själva vill, så klart.
Fördelen med att spela defence är:
Nu har du mer att shoppa för NÄR tiderna är bättre. NÄR saker är på väg upp.
3 ) Att placera enligt var världen befinner sig! Förstå nuläget…
Jag ser det som att försöka förstå var världen är idag - realistiskt sett.
Världsekonomin följer bara detta. Det är nästintill 1:1 korrelation med världsläget.
Händelser i omvärlden.
Åter: Titta på data nu. Bränder, översvämningar, orkaner, etc. Hela tiden nu.
Gult ljus. Världen har uppenbarligen cancer.
Och skapa en strategi därefter! Klimatet är en realitet idag (starkt gult ljus) och därför:
Förlora inte 30 år av ditt sparande dvs.
Vid grönt ljus, öka farten…
Köp mer!
4 ) Slutsats:
Defence var min idé. Simpelt. Oavsett vinner vi alla i slutändan.
En 7% person i hängmattan kan bli extremt framgångsrik också…
Så egentligen finns det ingenting att diskutera.
Det är mer ett enkelt vägval: 1 ) defence eller 2 ) offence.
Man väljer själv sin väg!
Do your own thing.
Jag kommer köra offence → jag nått min första msek och sen bli mer försiktig.
Öka alternativa/tryggare placeringar.
Jag har inte nått så jättelångt ännu och därför spelar det ingen roll om jag förlorar 92% av mitt kap. tillfälligt. Det är okej för en person som mig.
Dock vill jag inte ha 49msek på kontot och sen se att jag förlorat 92% av allt detta en fredag.
Som jag inte får tillbaka förrän 56 år senare…
Jag skulle tro vi vet det, när klimatfrågan är löst.
Det kommer vara extremt tydligt via medier, politiker, med mera.
“War is over” ungefär. Alla sjunger på gatan som i en musikal etc.
För mig handlar det egentligen bara om att försöka förstå var världen är…
Och spela mitt game därefter.
Jag ser tydliga problem kommande 35 åren och därav, defence.
Ungefär som att öva en sport, typ boxning. Bli inte slagen i huvudet. Stay safe!
Spela defence först. Säkerhet!
Öva på att blocka och parera… röra dig snabbt… Defence. Defence.
Viktigare än offence! Den som inte har sitt defence = kommer få problem!
Den som har sitt defence = slipper hälsoproblem senare. Vinner matcher mm.
Mike Tyson hade t.ex. extremt bra defence. Därav inga problem idag!
Han är the greatest of all time. Cuz D’Amato hans berömda tränare pratade massor om defence.
Safety first.
Med andra ord: sitt inte bara med indexfonder. Är mitt bästa råd. Ha safety net också.
Mitt defense och målvakt är en bra buffert och försäkringar.
Resten spelar jag offensivt med, för jag tror inte på att vara defensiv i allt pga hur världen ser ut nu. Klimatfrågan och allt annat elände kommer pågå resten mitt liv skulle jag tro. Jag har inte råd att vara 100% defensiv så länge. Kommer tyvärr alltid finnas krig och andra problem på jorden sålänge vi människor befolkar den.
Det har även funnits andra stora kriser, katastrofer, miljöproblem, krig m.m tidigare under börsens historia, och ändå har det lönat sig att investera.
Tyvärr är det inte annorlunda nu heller bara för att vi tror det just nu.
Jag kör som er index (antar jag att ni gör?).
Sparar regelbundet, dollar-cost-avg.
Skillnaden är att jag kommer sänka placeringarna efter ca 1 Msek och blir mer försiktig.
Ökar det defensiva istället.
Det handlar bara om att riskjustera helt enkelt.
Typ du kan absolut köra på >75% om du tror på det.
Kanske vinner du!
Men mitt råd, enligt erf. är att också ha ett bra safety net. Och spelar du offence så bli inte sur om du faller tillfälligt så att säga
Det är risken du tar med en offensiv approach. Men, du kan ju vinna mer än jag också!
OT:
Jo Mike bet ju örat! Men han sa faktiskt förlåt också! De är ju polare idag.
Enda anledningen till att han förlorade sina 5 matcher där (eller var det är i hans track record), var nog p.g.a. att Cuz dog tror jag. Han hade nog besegrat Evander Holyfield m.fl. med rätt stöd.
Han hade inget stöd. Folk var jäkliga mot honom, etc. Dåliga tider för Mike.
Och…
Ingen är perfekt antar jag!
Still - he is the GOAT! Lille Mike på 5’10 och bäst av alla
Du verkar inte förstå prismekanismen och hur börsen funkar. Alla aktörer på marknaden känner till alla de saker du räknar upp som indikationer på gult ljus. Folk ser dessa risker och blir då villiga att betala mindre för företagen. Så priserna redan är låga idag för att kompensera för det som kan hända i framtiden.
För att tjäna pengar på börsen eller tajma in när det är som bäst att gå defence respektive offence måste man veta saker som inte är känt av andra (d.v.s. det kan inte vara information från t.ex. nyheter) och utgå från den informationen när man handlar.
Börsen är en konkurrens, en kontinuerlig tävling där folk köper och säljer av varandra till pris som motsvarar framtida förväntning.
Jag har inte följt med i alla resonemang i tråden men jag tycker att grundfrågeställningen är intressant och jag skulle vilja dela upp den i två scenarior:
Hur påverkas indexfonderna om tillräckligt starka styrmedel införs som faktiskt kan begränsa klimatförändringarna? Jag tänker mig rejäla globala skatter på utsläpp och allra helst en värdering och beskattning på förbrukning av övriga naturresurser med, även fast det mer är en miljöfråga än klimatfråga.
Hur påverkas indexfonderna om vi inte gör tillräckliga förändringar utan fortsätter med samma utveckling som vi har idag? Dvs. fortsatt ökade koldioxidutsläpp och ökat nyttjande av naturresurer globalt.
Scenario 1 ser jag som det mest positiva och sannolikt det mest samhällsekonomiskt kostnadseffektiva med om man ska tro på forskningen. Tyvärr verkar det vara svårt för världsledarna att ta ansvar och faktiskt komma överens om en fungerande modell. Många företag kommer bli lidade om höga klimat- och miljöskatter införs vilken sannolikt kommer skaka om börsen och drabba enskilda länders ekonomier hårt. Å andra sidan kommer företag med stort klimat- och hållbarhetsfokus gynnas. Nya företag inom innovation och klimatanpassning kommer bildas. Att ha övervägande del hållbara indexfonder kan vara en idé, även fast definitionen av “hållbar” säkert kommer förändras med tiden.
Konserkvenserna av scenario 2 är desto svårare att förutspå. Om man ska tro på forskningen så kan de ekonomiska konsekvenserna bli enorma och inte minst det mänskliga lidandet. Vad som händer om hela ekosystem slås ut vill jag inte ens tänka på. Världen kommer inte gå under men den kommer definitivt inte se ut som den gör idag. Sannolikt kommer resurserna vara mycket ojämt fördelade vilket kommer skapa ett fåtal vinnare och en stor mängd förlorare vilket innebär enorma strömmar av klimatflyktingar. Men om det kommer påverka våra indexfonder om 10 eller 100 år är omöjligt att förutspå. Jag tänker att det blir en mindre fråga i sammanhanget om vi väl når dit. Vi kommer ha en större huvudvärk än så.
Spara inga pengar på börsen som du inte har råd att förlora är väl en god grundprincip. Jag fortsätter spara det jag har råd med, med viktar åt de hållbara alternativen. För jag vill ha kvar hoppet om en positiv framtid