Tankeställare: Bättre för median-avanzianen att köpa en indexfond

Den enda slutsatsen jag kan dra från dessa data är att den genomsnittliga avanzianen bör flytta sin buffert, bostadssparande och 60/40-hink bort från Avanza som plattform. På så sätt skulle deras statistik se snyggare ut de år då börsen går bra.

Om man istället har ett mål med sina hinkar som inte är 100/0 så bör man ta denna jämförelse med en STOR nypa salt.

7 gillningar

Edit: inlägget från @Johann nedan gör det här inlägget överflödigt. Nothing to see here… move along.

Avanzas snittsiffra är så meningslös att den knappt är värd att kommenteras djupare. Men här kommer ändå en liten kommentar, med reservation för att jag har otur när jag tänker:

Avanza ökade antalet kunder med 30% under 2021. Det är en faktor som påverkar snitt-siffran högst märkbart men som inte nämnts här på forumet vad jag sett.

Om man antar att de nya kunderna fördelats jämnt över året så sänker det snittsiffran med runt 12%. Grovt och slarvigt räknat.

Det vill säga, om Avanzas snitt hade matchat index så hade det i praktiken betytt att avanzianerna slog index eftersom en betydande del av kunderna har varit investerade kortare än 12 månader senaste året.

5 gillningar

Så här svarade Avanza hur de gjorde beräkningen:

Hej! Analysen inkluderar alla kunder som har över 10 000 SEK i totalt sparande samt innehar en form av sparande i värdepapper (den exkluderar dock nyblivna kunder under året). Samtliga konton tas med i beräkningen förutom det som är dolt på översikten.

4 gillningar

Du tror inte att Avanza redan räknat bort kunder som började sin investeringsresa, säg i november?

Tack för infon. Med tanke på hur meningslös siffran är så förutsätter jag ingenting kring deras urval.

Även om just denna statistik är haltande, så finns det ju redan överväldigande statistik som visar att småsparare underpresterar index…

Jan har t.ex. tagit upp Lynch många gånger, klistrar in ett citat för nya forummedlemmar:

Om man vill vara positiv så har utfallet för privatinvesterare varit ännu sämre historisk. När den legendariske förvaltaren Peter Lynch på Fidelity Magellan Fund (1977–1990) summerade sin gärning konstaterade han att genomsnittskunden hade förlorat pengar. Detta trots att fonden levererade en avkastning på 29 procent per år i 13 år. Andelsägarna hade panikerat och sålt på botten för att sedan gått in i fonden igen på toppen. Något kanske har blivit bättre med åren trots allt.

Vi kan också titta på senaste JP Morgan Guide to the Market som precis kom ut i veckan och som jag tycker är väldigt läsvärda.

Vi kan titta på favoritaktier i Sverige som diskuterats tidigare. Kan spoila att detta var de två mest ägda aktierna hos personer 31-60 år:

Och det finns hundratals liknande studier, många som Jan tagit upp i tidigare avsnitt. Median-avanzianen borde definitivt ägda indexfonder.

9 gillningar

Absolut, jag vet inte om ditt svar var riktat till mig. Jag är helt med på att småsparare underpresterar index.

Det jag vänder mig mot är att snittsiffran används som nåt slags måttstock. Det måste finnas många intelligenta medarbetare på Avanza som skäms över funktionen.

1 gillning

Avanzas snittsiffra är ganska meningslös att göra jämförelser med.
Som Jan själv är inne på så påverkar andelen ränta i portföljerna.

Jag kan ta min portfölj som exempel, som visar hur missvisande det blir.

Aktiefonder: +30,9%
Räntefonder: +1,9%
Utveckling Avanza: +20,9%
Sparkonton utanför Avanza: +0,8%
Utveckling total portfölj: +16,3%

Den totala portföljen är ganska lik nybörjarportföljen. Totalt 56% aktier/44% ränta. Alla hinkar är inräknade, även bufferten.

Det vore intressant att få mer statistik från Avanza, t.ex. riskjusterad avkastning. Annars skulle alla innehav i alla banker behöva tas med.

3 gillningar

Jag kan bara hålla med, men Avanza är ju vinstdrivande och deras incitament är att öka intresset för investerande generellt och bör ju knappast ses som en service utan snarare som en pepp att trycka in ännu mer 2022.

För mig är årslistor som denna att betrakta som ett generellt reklammejl el dyl. Att få med alla banker vore ju intressant, men då blir det väl mer en sak för SCB. Avanza har ju inget intresse av att låta användarna upptäcka andra ställen som erbjuder ISK. :slight_smile:

3 gillningar

Inte för att vara sån, men det var ju precis det du gjorde :kissing_heart:

4 gillningar

Alla banker är vinstdrivande inte bara Avanza. Det vad jag kan se med avanza statistik är bara positivt att småsparare ska investera i indexfonder helst globala och ha inte så mycket räntor i sina Isk långsiktigt. Vad är det fel med det? Bankerna får så mycket intäkter i courtage varje dag att det borde vara även i Avanzas intresse att redovisa bättre ciffror då småsparare snittet slår index. Det skulle varit större problem och mer missvisade om de uppmuntrade småsparare vara ännu mer aktiva. Det skriver även Nicklas Andersson sparekonom att man ska hålla sig till billiga indexfonder då det är svårt slå index långsiktigt. :+1:. De har skrivit många gånger Global indexfond och om man vill ha en del Sveriges index långsiktigt. Ser inte så mycket fel med det :+1:. Tycker Ni att det skulle se bättre ut mindre missvisande om de redovisade att småsparare är så duktiga aktiva slår index. De redovisar att snittet inte slår Avanza Zero långsiktigt och anser att det är utmärkt fond långsiktigt som kostar 0kr i avg. Vad vinnerAvanza på när de släpper statistik att det är bättre investera i indexfonder än att vara själv aktiv som snittet även om snittet kan vara lite fel ? Tycker ni att vanliga banker är mer transparenta då de inte släpper någon statistik men uppmuntrar egna rådgivare välja in dyra aktiva fonder åt kunderna ?:thinking:. Bryr mig inte om Avanza och försvarar inte de men bara undrar då jag anser att Avanza/Nordnet gör mer rätt än fel och är mer småspararvänliga än storbankerna :+1:.

2 gillningar

Självklart är de det. Jag menar att Spotify inte tipsar om Deezer eller SoundCloud i sina utskick heller och inte redovisar hur jag lyssnat där. Mitt inlägg var ett svar på @NiclasB inlägg.

Det är inget fel någonstans. Det skrev jag inte heller. Jag menar bara att man får ta siffrorna för vad de är. Om man har en miljon i högriskaktier på Avanza och en miljon i guld på annat håll blir siffrorna skeva.

Till protokollet: Jag älskar Avanza. De redovisar tydligt vad jag vill veta och tjafsar inte med färgglad appdesign eller gömmer utvecklingen vid ombalansering under året.

1 gillning

Själv jämför jag mig inte med Avanza snittet. Det vad jag gör är att jag jämför mig med global indexfonden att inte underprestera det. :+1::joy::grin:

1 gillning

Yes så här tror jag det ser ut för många.

Jag har en del pengar på ett sparkonto i avanza som drar ner min statistik. Säg att du har 100k i torrt krut så pajjar det ganska mkt om du bara har 300k investerat i övrigt

1 gillning

Är det inte på något sätt väldigt demoraliserande att om man försöker själv, sätter sig in i aktier så går det förmodligen sämre än om man bara köper en indexfond? Vilket vilken dumbom som helst kan. Känns fundamentalt orättvist även om statistiken inte ljuger

Varför det?

Är det inte så att man är dumbom om man försöker göra något som har statistiken mot sig (och förväntar sig annat resultat)?

6 gillningar

Kan ju också ha att göra med att de mest ägda aktierna i Sverige inte gått så jättebra under de senaste åren :man_shrugging:

Ericsson är den mest ägda aktien
De fyra mest ägda aktierna i Sverige är Ericsson, som ingår i nästan 15 procent av aktieportföljerna, Telia, SEB och Swedbank. De enda länet där den vanligaste aktien inte är någon av de fyra ovanstående är Gävleborg, där Sandvik är den mest ägda aktien. Om man istället tittar på kommunnivå blir det tydligare att stora arbetsgivare sätter sin prägel på aktieägandet. Volvo är exempelvis den vanligaste aktien i Skövde, Olofström, Eskilstuna och Arvika, medan Dala Energi dominerar i Leksand, Rättvik och Gagnef och Nibe är den vanligaste aktien i Markaryd.

Källa, https://www.scb.se/contentassets/25bfae171f9a45caaac54abc73389a83/nr0001_2021m03_ti_a28ti2104.pdf#page13

1 gillning

Så här skriver Jan i en av sina avsnitt :+1:.

Den genomsnittliga Avanzakunden underpresterade 9 av 11 år

Jan: Morningstars studie ”Mind the Gap” visar samma sak. Tittar vi på bilden vi hade med tidigare i år, om hur det har gått för den genomsnittliga Avanzakunden i förhållande till Stockholmsbörsen, så är det också så att de har underpresterat under 9 av 11 år. Så 9 av 11 år hade det varit bättre för den genomsnittliga Avanzakunden att bara ha en svensk indexfond, än att ha det som man har själv.

Det är att jämföras med smala gratis fonden Avanza Zero. :+1:. Alltså 9 år av 11 underpresterar småsparare Avanza Zero. :thinking::face_with_hand_over_mouth::grin:. Avanza Zero är ändå mycket bredare än majoriteten aktiesparare portföljer på Avanza :+1:.

1 gillning

Jepp, även intressant att ens största aktieinnehav är ens arbetsgivare. Man hamnar i ganska stor beroendeställning mot sin arbetsgivare :+1:

3 gillningar