Polariserat forum

Om man tolkar @angaudlinn som ”dryg” så undrar jag vad jag uppfattas som…

7 gillningar

:wink: :joy:

2 gillningar

Ja men klarar man inte att folk säger emot en så är ju internet kanske inte bästa platsen. Här diskuterar vi och tycker olika, och lägger fram belägg för våra ståndpunkter.

Tycker överlag inte att jag har rätt hela tiden men kan ändå skriva vad jag tycker och tänker, och så får andra säga emot om jag är ute och cyklar, och jag måste då vara öppen för att jag har fel.

Att vi inte ska kunna säga emot någon för att vi alla ska vara snälla mot varandra blir jättekonstigt i min mening.

2 gillningar

Bäst och ödmjukast?

5 gillningar

Polariserat? Inte säker på om jag förstår vad du anser att problemet verkligen är? :face_in_clouds:
Tycker du fick massor med bra råd och det var flera som la tid på att resonera/förklara.

Min egen erfarenhet som ny medlem var att jag ibland kände mig påhoppad och dumförklarad.

Efter att jag svalt min stolthet så insåg jag att det mestadels berodde på att jag hade fel i vissa grundläggande antaganden och i stort inte var nog påläst. Jag har tveklöst blivit en bättre investerare av att hänga här och är otroligt tacksam för den hjälp jag fått. Människor tar av sin dyrbara tid för att hjälpa andra, att då någon ibland uttrycker sig lite bryskt kan jag lätt leva med! :slight_smile:

Tycker du ska hänga kvar. Läs trådar, lyssna på podden och ställ nyfikna frågor. Confirmation bias kan du få på annat håll, men det kommer inte göra dig till en bättre investerare.

12 gillningar

Du har förstått.

2 gillningar

Som flera redan påpekat så är den tolkningen din. Jag önskar höra om lyckade aktieval och blir gärna överbevisad. Men söker man dryghet och vill bli provocerad så blir det lätt confirmation bias i det fallet också.

Det enda dryga jag postade och menade som lite smådrygt var den lagom passivt aggressiva smajlin isf.

7 gillningar

Nu finns det ju mig veterligen fler kategorier och därmed ämnen att diskutera på det här forumet än just investeringar och dess olika former (även om just den kategorin kanske är något bärande). Att döma ut hela forumet som polariserat enbart som följd av att en majoritet verkar föredra fondsparande framför enskilda aktier känns lite väl drastiskt, men to each his own. Finns bra grupper på Facebook för aktieraketer. Vet inte om Avanzaforumet finns kvar? Där var det fan livat förr.

1 gillning

Jag tycker du ska stanna.

Det är väll ok att jämföra? Aktier har inga förvaltningsavgifter, men handlas med courtage.

Några aktier som ex Investor innehåller så många bolag att de liknar fonder.

Du har säkert stött på argumenten att den genomsnittlige stock picker-n inte slår index.

Människor är dåliga på tajming.

Och att det är mycket högre risk att ha en enskild aktie jämfört med många i en fond.

Den enda aktie jag har idag är Handelsbanken p g a fin utdelning, som alternativ till räntefond med annan form av volatilitet än räntefonder.

1 gillning

4 gillningar

Genom att lägga till smileyn gör du påståendet till drygt

1 gillning

Så bra. Då vet jag.

Får jag föreslå ett ödmjukt “?” i rubriken då, så att TS inte dömer ut hela forumet efter eget huvud?

1 gillning

Du är jätte dryg normalt. Gammal skolgårds mobbare skulle jag definiera dig som.

Med all respekt. Men vilket eller vems ord som är svammel eller en kvalitetsstämpel är nog stört omöjligt att avgöra på individnivå. Det kan leda till ganska dåliga beslut om man antar att exempelvis allt som står på RT är kvalitet och rätt. Ett praktexempel är ju fadäsen med en aktie, som vi alla nog hört nog om.
Likaså att avfärda/anta att andra forum är skräp tycker jag man ska vara försiktig med.
Tvärtom så läser jag på många forum av just den anledningen.

1 gillning

Nejdå, jag är en snäll och mysig kille med älskvärd personlighet. Och så är jag bäst och ödmjukast. :face_blowing_a_kiss:

1 gillning

Det får du absolut föreslå

2 gillningar

Om du tittar i forumet på Avanza så framgår det ganska tydligt vad jag syftar på. Du kan exempelvis titta på aktier som Sinch, SBB eller liknande. Att det inte är helt lätt att veta om den som skriver är kunnig eller en nolla är sant. Själva inläggens “kvalitet” är dock sådan att de inte kan förmodas ha någon substans. De liknar mer innehåll som kanske kunde återfinnas i chatten här. Att man sitter och fördriver tiden med att chatta är det ju annars inget fel med.

Om Avanzas forum som helhet skulle vara “skräp” kan jag inte uttala mig om. Det är heller inte poängen. Poängen handlade om de inlägg som är kopplade till enskilda aktier. Jag har alltså ägt ett antal aktier själv och tittat i forumets inlägg om dessa aktier. Något som avvikit från det nämnda mönstret i positiv mening har jag inte sett.

Det är mycket möjligt att det finns andra ställen där mer kunniga personer oftare gör inlägg men det jag har sett har mest känts deprimerande. Perspektivet har i princip alltid varit att “Jag tror så här, vad tror ni?”. Det har aldrig framgått att en person räknat själv eller haft några egentliga kunskaper utan perspektivet har varit samma som för en tioåring som ska satsa veckopengen på någon häst på Solvalla för första gången.

1 gillning

Kungen av Tough-Love! :rofl:

5 gillningar

Detta forum har startats av en man som är en hängiven anhängare av indexfonder. Vad förväntar du dig?

Om du loggar in på Vänsterpartiets hemsida och förespråkar kraftiga skattesänkningar för höginkomsttagare, vad tror du händer då?

Du har nog missförstått vad Rika Tillsammans handlar om.

5 gillningar