Stängd: hemlarmbolag - börsnotering / IPO 2025

Baserat på feedbacken i tråden och alla sidotrådar så har jag bestämt mig för att ta stänga tråden. Jag var inte riktigt förberedd på att det skulle tas emot så negativt, eftersom min intention var god. Så jag ber om ursäkt, tar det tillbaka till ritbordet och ska försöka hantera det bättre nästa gång.

Tack för all omtanke och både mig och varumärket RikaTillsammans. Jag uppskattar det. :heart:

Med vänliga hälsningar
Jan

PS. Denna tråden ger lite mer kontext: Börsnoteringar / Lekhinken-spekulationer på RikaTillsammans

Det ursprungliga inlägget

Då är den här, hemlarmbolaget Verisures börsnotering. Det är den största börsnoteringen (ipo) i Sverige sedan Telia för 25 år sedan och i Europa sedan Porsches notering i Frankfurt 2022. Låt oss ha denna tråd som en samlingstråd med kommentarer, analyser och diskussion för jag tror att detta kan vara en potentiell spekulation för Lekhinken.

Denna sida kommer att uppdateras under veckan efterhand som mer information tillkommer.

Läs den viktiga informationen längre ned på sidan om att detta är 1) är ett UNDANTAG från det vi normalt pratar om indexfonder (som gäller än), 2) på grund av att det kan vara, en spekulation för Lekhinken, 3) ett samarbete med och reklam för tipstjänsten VQM som drivs av André i communityn.

Då det kommer hända mycket de senaste dagarna och du kanske är en besökare utifrån som inte brukar hänga i communityn, sätt upp dig på vår Verisure-mejllista.
Verisures Börsnotering | Håll dig uppdaterad

Måndag 29 september

• Idag fick vi nyheten om att prospektet ska offentliggöras (EDIT: finns här nu), sista teckningsdag verkar bli på måndag 6 oktober och första handelsdag onsdag den 8 oktober. Teckning verkar kunna ske via Avanza, Nordnet, Montrose, DNB, Carnegie och Nordea.

• Just nu är @Andre_Granstrom:s plan att den kommer på torsdag.

• Vi släpper även ett avsnitt senare idag / imorgon om börsnoteringar och varför det just är en spekulation där man har oddsen på sin sida, särskilt när de är i denna storleken. För att citera Agnetha Jönsson och Fredrik Warg på DI TV från idag:

Verisure värderas under förväntan: “Badwill att gå ut med för högt pris”.

Det vill säga att man behöver INTE gör något just nu. Just nu vet vi inte något. Eventuellt, om man vill vara ombytt till matchen så kan man se till att ha ett konto på Avanza, Nordnet, DNB, Nordea, Montrose eller Carnegie då dessa sköter emissionen.

Varför är det en spekulation som kan vara värd att göra

Spekulationen är INTE att köpa Verisure som en långsiktig placering. Tanken är att istället göra en så kallad teckna-sälj. Man tecknar sig för aktien och sedan säljer man dag ett, t.ex. hälften av aktierna på morgonen och hälften på eftermiddagen.

Spekulationen bygger på:

• Att efterfrågan är hög = det kommer vi se kommande dagarna om boken övertecknas.

• Att tillgången på aktier är låg = att alla sannolikt inte kommer få det som de tecknar och vill ha.

• Att bolaget värderas med en rabatt för att bolaget, börsen och bankerna vill att det ska bli en bra start (eftersom annars blir det svårt att notera andra bolag i framtiden).

Det tillsammans som faktorer att det är stora kända investerare som AP-fonderna säger också något om kvaliteten samt att bankerna ställer upp ned stabiliseringsåtgärder (=dvs. om kursen sjunker så kommer man hålla den uppe inom vissa ramar).

Riskerna är som vanligt med aktier - man kan förlora, det finns inga garantier. Men nedsidan brukar vara att man sällan får så många aktier som man tecknat. Ibland lottas det och då får man inga aktier alls.

Allt sammantaget - så KAN detta vara en sådan situation där om man nu ska synda och köpa något annat än en indexfond, så kan detta var ett sådnat tillfälle att synda lite eftersom ovan sätter oddsen på ens egen sida. Dock är det INTE säkert än eftersom analysen INTE är gjord.

Diskussionen kring huruvida detta är något RikaTillsammans borde göra

Jag har fått en del feedback kring huruvida detta är något som vi borde tipsa om eller ej. Den diskussionen är utbruten till:

Börsnoteringar / Lekhinken-spekulationer på RikaTillsammans

Preliminär tidplan

Start för denna tråd 29 september
Anmälningsperiod för allmänheten / institutioner i Sverige 30 september
André tror att han är färdig med analysen 2 oktober
Deadline för anmälan via Avanza, Nordnet, DNB, Montrose och Nordea 6 oktober
Offentliggörande av Erbjudandepriset 8 oktober 2025
Första dag för handel i Verisures aktier 8 oktober 2025
Likviddag 10 oktober 2025

Externa länkar

och så Andrés tipstjänst så klart:

https://www.vqm.se/

Viktig information och info om transparens

För tydlighetens skull #1: jag har INTE gått och ändrat åsikt från indexfonder / fondrobot. Samma sak som vi har tjatat om i 10 år gäller fortfarande. Ett smart sparande är inte spännande. Det forskningen rekommenderar är ett brett sparande i en bred, billig, passiv och global indexfond. Det gäller fortfarande. Det har INTE ändrats. Det bör vara ditt och alla andras bassparande.

Detta tips om Verisure gäller under följande förutsättningar:

• du är på Rikedomstrappan 3 och uppåt (från 1 miljon i nettoförmögenhet och minst ett eget finansiellt sparande om 150.000 kr). Om du INTE har under det, skippa detta helt.

• du tycker det är kul med aktier, redan har en Lekhink och är beredd att spekulera med en liten andel av portföljen (max ca 5%).

• du är införstådd med risken, att även om oddsen är på vår sida, så kan man teoretiskt förlora hela det insatta kapitalet. Det är därför det ska vara begränsat i belopp och vi kommer bara äga aktien under noteringsdagen (“teckna-sälj”)

• att du är införstådd med att detta är något man gör vid sidan av ens ordinarie sparande för att det är roligt och att det inte är det vi normalt förespråkar. Ska man synda, så kan man synda lite.

• att just nu, måndag 29 september, vet jag INTE om vi kommer delta och det är INTE en teckna rekommendation. Jag vill invänta Dagens Industri, Affärsvärlden med flera för att se hur de rekommenderar eller inte, då spekulationen bygger på hög efterfråga, låg tillgång och rabatt på värdering.

Med det sagt, ibland uppstår det det undantag på börsen där man som småsparare kan ha oddsen på sin sida och man kan få utlopp för lite spänning, göra något tillsammans och tjäna lite pengar till en begränsad risk då det ligger i bolagets, bankernas och andras intresse att noteringsdagen blir lyckad.

Detta kan vara ett sådant tillfälle för att teckna-sälj (=köpa dag 1 och sälja dag 1). Det vet vi först när prospektet släpps samt @Andre_Granstrom, Affärsvärlden, Dagens Industri och andra har hunnit gå genom det.

För tydlighetens skull #2: Denna tråd gör jag tillsammans med @Andre_Granstrom som är en av de bästa i communityn på att analysera enskilda aktier. Han har drivit en tipstjänst VQM i ett par år som fått alldeles för lite uppmärksamhet i förhållande till hur bra den är. Därför har jag investerat i den, och denna tråden är ett samarbete mellan VQM och RikaTillsammans.

Sammanfattning

1. just nu är det inte ens säkert att vi kommer att teckna, utan vi är i ett heads-up-stadie,

2. om vi konstaterar att det är värt att teckna, så kommer det bli en “teckna-sälj”-rekommendation (dvs. teckna och sälja på introduktionsdagen) för att jag tror inte på att långsiktigt hålla enskilda aktier,

3. Vi kommer delta på samma villkor som alla andra och göra en teckna-sälj. Det är alltså inte en analys av bolaget som en långsiktig investering.

4. Vi har inte fått någon ersättning för detta inlägg, vi är helt oberoende i förhållande till Verisure, vi har inte analyserat eller gjort något med dem tidigare.

5. Det finns inga garantier och aktien kan gå hur som helst på öppningsdagen och man kan förlora pengar, i värsta fall (men väldigt osannolikt) kan man förlora alla pengar.

6. Analysen som kommer nedan i tråden är skriven av André, som har en tipstjänst VQM som vi har köpt in oss i, denna tråd är ett samarbete mellan VQM och RikaTillsammans.

Frågor, kommentarer eller funderingar, skriv nedan?

7 gillningar

Reserverar denna post för kommande information.

Reserverar denna post för @Andre_Granstrom:s analys senare i veckan.

Hej! Flikar bara in med att prospektet är släppt och en granskning är igång.
Jag kommer även försöka finnas tillgänglig här i Forumet i den här tråden för att
svara på eventuella frågor så gott jag kan, tänk dock på att jag inte kan ge
direkt finansiell rådgivning.

Noteringsmarknaden är het just nu och det är tydligt att det finns efterfrågan på bra, nya bolag till börsen. Senaste två veckorna har vi fått:

• MEDS apotek, som steg 21% (volymviktat pris) första handelsdagen, som jag skrev en positiv analys om på Tipstjänsten.

• NOBA Group, som steg 27,5% (volymviktat pris) första handelsdagen, som jag skrev en försiktigt positiv analys om på Tipstjänsten.

• Idag noterades Dellia Group på Oslo-börsen, som hittills idag är upp 28,4%, som jag skrev en positiv analys om på Tipstjänsten.

Som alltid på VQM är jag relativt konservativa och fokuserar på lägen där jag anser att det finns en klar felprissättning och att bolaget är i fint skick och kommer till börsen under städade & professionella förhållanden.

5 gillningar

3 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Tråd för oss som inte gillar larmförsäljare :joy:

Arbetade du med Goda tiders tipstjänst tidigare? Hade den för några år sen och vore kul med något liknande.

Har du eller någon annan en bra guide/tips för hur jag bäst förbereder mig för noteringar som denna. Förut hade jag 10k på flera olika ISK men det har jag inte längre, läge att ha det igen eller fungerar det med kredit?

Med tanke på de stundvis väldigt intensiva debatter som förs här om valutarisk så är det ju minst sagt intressant att de har valt att bolaget skall handlas i Euro. Jag tänker mig att vi bör kunna ha en tråd om ett par tusen inlägg bara om det rimliga i att de väljer Euro.

1 gillning

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT-inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet

Hej Amanda,

Det stämmer, jag frilansade åt Goda Tider tidigare. Upplägget i VQM är liknande, men där vi inte bara kör börsnoteringar utan vilar på fler pelare (Special Situations, Kvantitativa Strategier & Fundamental Analys av kvalitetsbolag). Du är varmt välkommen att kika in!

Det går att använda kredit, eller ha likvider på ett sparkonto med ränta och insättningsgaranti hos diverse aktörer. I skrivande stund är du troligen rätt helgarderad om du har konto hos Avanza, Nordnet & Montrose. Hos Montrose ska du även kunna använda värdepapper som täckning, för att sedan kunna lösa notan senare vad jag förstått.

Personligen har jag även lagt in samtliga konton “hos varandra”, så att en eventuell överföring går relativt fort.

1 gillning

6 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Börsnoteringar / Lekhinken-spekulationer på RikaTillsammans

15 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT-inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet

Jag tyckte att texten med varningar var föredömlig.

6 gillningar

Detta avsnitt går igenom risken med IPOer baserat på ett par vetenskapliga rapporter, statistik m.m.

from the perspective of investors accessing the secondary market, I mean, empirically IPOs are brutal. And I think the theory around the skewness preference, and then you take the prior uncertainty piece and the low expected returns piece.

You mash all that together. And I mean, the bigger the IPO pops are, and the more IPOs that are happening in the market, the worst the prospects for investing in IPOs seem to get.

Baserat på data är de inte positiva.

1 gillning

Jag har inte läst prospektet än men min generella utgångspunkt mht nyemissioner är

1. Kan gå bra så länge nyemissions hajpen fortsätter. Detta brukar vara sista sucken före en större nedgång. Jag utsätter mig inte för risken att nyemissionen tajmar fel och inte alls får det tryck som var tänkt

2. Prissättningen på börsen efter en längre uppgång, då nyemissioner sker, brukar vara hög. Även med en viss rabatt för att lyckas med nyemissionen så sker det i en miljö där värderingarna generellt sett är höga. Det blir alltså bara lite billigare än dyrt.

3. Vad som är en rimligt värdering är svårt att veta för ett bolag med noll tid på börsen. Prospekt är ibland väl polerade IMHO

4. Populära nyemissioner får man ofta väldigt låg tilldelning. Alltså blir det tryck så blir det ändå på ett väldigt begränsat kapital så vinsten blir liten. Inte lönt/värt det

5. Om man inte redan har pengar ur marknaden så måste man plocka fram likviditeten. Alltså tid ur marknaden vilket kan kosta en del av eller hela förväntade vinsten av ett snabbt köp-sälj

Min erfarenhet är att undvika nyemissioner. Jag köper hellre bolaget senare om en 3-5 år när det bevisat sig åtminstone en tid på börsens

Så det blir pass för mig

My 10 cents :sweat_smile:

7 gillningar

Noterar att Meds nu är nere på teckningskursen. Klarna är under sin.

Var din analys alltså fel kring Meds? Och vad är det egentligen du gör i din analys? “Emot dig” har du riktiga investmentbanker och i regel storägare som säljer. Att de på säljsidan vill skapa en kortsiktig fin utveckling på aktien för att skapa intresse för att delta i emissionen och lyckas med ägarspridning är dock något som talar för att delta i emissioner, i kombination med att de ofta görs tillsammans med “prisstabiliserande åtgärder” vid behov.

spelar det ngn roll om man tecknar på Verisure på KF el ISK?

Oj, alltså jag blir på riktigt jätteorolig när jag läser det här. :worried: Det här är precis den typen av språkbruk och framställning som riskerar att locka in småsparare i något de inte alls förstår, med enorma konsekvenser. Att paketera det som “konservativt” och “professionella förhållanden” låter lugnande, men i praktiken är det samma mekanismer som gjorde att så många brände sig i Storskogen och liknande börshaverier.

Det som skrämmer mig mest är att Rikatillsammans länge har varit en trygg plats för vanliga sparare, med fokus på långsiktighet, indexfonder och sunda principer. Nu glider det här forumet mer och mer mot hype kring noteringar och kortsiktiga spekulationer. Det är farligt. Det finns massor av nya, oerfarna sparare här som kanske tror att det här är lika “säkert” som ett globalindex, när det i själva verket kan sluta med att de förlorar hundratusentals kronor.

Jag tycker det är helt fruktansvärt att det här tillåts ta så mycket plats här inne. Rikatillsammans borde vara ett skydd för småsparare, inte en arena för att riskera deras pengar på hajpade IPO:er.

Ärligt talat: om riktningen fortsätter så här så vet jag inte om jag kan känna samma förtroende för forumet längre. Det här kan sluta riktigt illa för många.

2 gillningar

För att inte hamna i eventuell cherrypicking. Kan du kort dela slutsatsen av dina tio senaste IPO-analyser, med utfall? Gärna fler.

1 gillning