Är det någon ny information i artikeln som inte har framkommit tidigare?
Det beror på om du vill ha lägre kostnad eller varför du vill överge? Men visst det är billigare att byta till indexfond. Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Index S, Swedbank Robur Access Global A. Jag började med Lysa och sen valde jag att satsa mer på indexfond istället då jag tycker dem känns bättre.
”Ett finansiellt företag som äger egna värdepapper måste hålla isär dem från kundernas tillgångar. Därför har du så kallad separationsrätt i konkursen”, skriver Konsumenternas.
Om företaget ändå blandat tillgångarna träder investerarskyddet in, ett åtagande från staten som administreras av Riksgälden.
Så jag ser inte problemet?
Problemet (risken) är väl att det är en process som gör att du inte kommer åt dina investeringar under en tid. Men det är ju högst teoretiskt; har väl aldrig hänt i praktiken att ett svenskt finansiellt företag med värdepapper gått i konkurs.
Med det sagt hade jag nog inte rekommenderat andra att välja en fondrobot när det finns alternativ, men det är min personliga åsikt.
Investerarskyddet är begränsat till 250.000 medan insättningsgarantin är 100.000 euro ( drygt 1 miljon ).
Om ett finansiellt institut som hanterar dina värdepapper går i konkurs och det visar sig att du inte kan få ut dina värdepapper eller pengar kan investerarskyddet träda in . Det innebär att du kan få ersättning för ett belopp på högst 250 000 kronor. ( Riksgälden )
Intressant fråga. Risker vid konkurs är alltså:
- Dina investeringar blir låsta tills konkursen är löst.
- Om Lysa brutit mot lagen och inte separerat dina fonder från bolaget så riskerar de att gå förlorade över 250kkr?
Det gör jag. Risken är låg men konsekvenserna kan bli förödande.
Investerarskyddet är väldigt begränsat och täcker bara en liten del av mina tillgångar.
Det kommer ta tid att reda ut och jag har ingen lust att vänta.
Det skyddar inte mot regelrätta klusterfucks där tillgångar blandats så det inte går att reda ut vems som är vems.
Jag lägger inte alla ägg i en sån korg. Särskilt inte som korgen har väldigt kort historik.
Finns massvis skrivet på ämnet här i forumet.
Läs här bland annat.
Skulle personligen inte orka med strulet om Avanza, där jag har min deg, gick i kk. I händelse av en konkurs, dyker mina besparingar automatiskt upp på nått annat konto??
Det är ju exakt sånt det skyddar mot.
Om Avanza går i konkurs kommer du få den likvida delen (upp till insättningsgarantin) utbetald inom 7 dagar. De investerade tillgångarna är däremot lite mer av ett frågetecken. Om Avanzas servrar är nedsläckta och plattformen inte längre existerar behöver de ju föras över till ett annat institut på något sätt. Jag känner inte till några fall där detta hänt så frågan är hur lång en sådan process är. Risken är ju att man får sina tillgångar frysta under en längre tid.
Skulle Avanza däremot inte ha respekterat separationsrätten, där man alltså blandat ihop sina egna tillgångar med kundens så gäller istället investerarskyddet, 250 000 kr per kund. De ska betalas ut inom två veckor efter att Riksgälden tagit ställning till ditt krav på ersättning.
Källa: https://www.avanza.se/avanzabank/hem/konton/blanketter/insattningsgaranti_investerarskydd.pdf
Hear, hear! Så känner jag också, om man är tillräckligt haj för att ombalansera en ggn om året själv (el två) så gör då jag hellre det. Visst, det kan va lite pyssligt att få till räntedelen m precis rätt risknivå, men så noga är inte jag.
Ja, upp till en låg gräns och enbart i de fall där det de facto fortfarande går att reda ut vems tillgångar som är vems.
Det är självklart högst osannolikt att det skulle uppstå en sån situation men varför ska jag lägga mina hårt ihopgnetade slantar i en mindre trygg korg än jag faktiskt kan?
Är lite udda resonemang om tex lys går i konkurs.
Hjälp kan ta tid och få pengarna.
Men hur hemskt är det. Låt säga det tar ett halvår. Det skulle hända imorgon. Det går så gott som lika bra för lysa som det gör för lf global. Och pengarna är ju fortfarande investerade och arbetar för än.
Det som troligen händer är att papperna tillfaller tex danske bank. Som då får öppna ett fondkoto till er och flytta över innehavet där.
Inget jag skulle betala för.
Vem säger du ska betala. Går lysa i konkurs måste de ihop med banken de samarbetar med stå för detta. Det är inte du eller dina värdepapper som går i konkurs
Jag menar att jag inte skulle betala för en tjänst - och placera mina pengar - via ett företag som är i det närmaste insolvent. Vet dock inget om Lysas eller någon annans solvens.
Ja det är ju frågan det.
Beror på vad man menar med “skydd”. Hur är försäkringen utformad? Sånt varierar…