Provprat: ta en offentligt motsatt position till gängse uppfattning eller ej?

Uppdatering: Enligt sista repliken i diskussionen har jag bestämt mig för att officiellt avråda från köp, jag kommer inte lägga ut analysen på bloggen, i nyhetsbrev eller på forumet. Istället lägger jag bara upp en sammanfattning i form av en plus/minus-lista. Man får göra sig en gen uppfattning utifrån den. Tack för kloka tankar! :pray:

Jag skulle önska er hjälp i forumet att tänka kring en konceptuell men konkret grej.

Det gäller Storskogens börsnotering som vi har en separat tråd. Jag har ju följt det här bolaget noga i snart två år. Jag har en väldigt stor stake direkt och indirekt.

Något (för mig) förvånande har i princip all media i Sverige varit negativa till teckning. Samtidigt hör jag från initierade källor att:

• Ingen befintlig ägare kommer få sin sökta tilldelning
  • Boken fylldes 20 minuter efter öppning
  • Intresset utomlands bland professionella aktörer är bisarrt stort
  • Många analyser bygger på ren okunskap eller missförstånd
  • etc.

Jag har själv INGA problem med att ta ett bet mot gängse uppfattning eller media i Sverige vilken dag som helst med egna pengar.

Nu till min kluvenhet:

Ska jag gå ut med en köprekommendation på bloggen utanför forumet som enda aktör i Sverige?

Innan AFV, DI, Privata Affärer m.fl. avrådde från teckning hade jag tänkt göra det. Jag försöker ju nämligen ge ett öppet tips på bloggen om året till alla. Föregående år har exemplen varit t.ex. EQT, Engelska skolan, K-fastigheter m.fl. Fram till förra veckan trodde jag att Storskogen skulle vara årets case.

Om jag gör det så tar jag en väldigt tydlig offentlig ställning mot i princip alla andra. Det vill säga att jag rekommenderar något “kända” aktörer avråder från. Därav kluvenheten. För om jag har fel så kommer jag få höra; såg du inte det när alla avrådde? Dvs. nedsidan är större än om jag rekommenderar något som andra också rekommenderar och vi har alla fel… (typ EQT där alla var positiva (nästan iaf)).

Jag har svårt att värdera uppsida vs nedsida. Vad tänker du?

Som jag ser det har jag alternativen:

1. Vara tyst och bara ge ut den färdiga analysen/rekommendationen till min inre krets (vänner, familj typ). I princip göra precis det som finansbranschen alltid gör. Håller saker internt och den vanlige sparare får inte chansen.

2. Gå ut med analys/rekommendation publikt på bloggen.

3. Gå ut med det i ett nyhetsbrev (dvs pusha ut det)

4. Hålla det i en sluten krets, men lite större. Typiskt sett Patreon, kanske forumtråden.

Eller en kombination av ovan.

Vad tänker du i forumet?

Förtydligande; frågan blir ju egentligen mellan dem som söker upp det och de som får de oombett som tidigare tips om t.ex. EQT.

1 gillning

Hmm :thinking:

1an är ju redan död eftersom du ju redan gjort 4an.

Jag tänker att du redan nått ut till många via Patreon och här på forumet, och att dra på ytterligare hade jag kanske inte gjort. Mest faktiskt just eftersom du har en rätt rejäl stake i bolaget.

Att gå ut med en rekommendation stick i stäv med creme de la creme av finansmedia samt med en stor stake, oavsett hur mycket du disclaimar, så kan blow back bli avsevärd om du hamnar mitt i drevet. Sånt kan knäcka den bäste oavsett skuld eller ej.

Tyvärr är väl risken att det blir en blow back oavsett hur det går för Storskogen.

• Om den rusar, så får du skit för att du hypat ”eget” bolag.
  • Om den rasar, så får du skit för att du dragit in folk som förlorat pengar.

Jag ser tyvärr bara nersida. Kanske den värsta är när Carolines nattsömn blir störd pga paparazzi som hänger utanför sovrumsfönstret. Den risken hade jag inte tagit :joy:

4 gillningar

Too much information

20 gillningar

Indeed:

Seriöst dock så håller jag helt med JFB.

Tack för kloka åsikter som vanligt. Hoppades på att du skulle svara.

Både ja och nej. Har inte gett ut min analys eller någon tydlig köprekommendation (upplever jag kanske felaktigt). Även om jag älskar forumet så är det ändå lite en klubb för inbördes sörjande. Det är stor skillnad att mejla ut till 50 000 personer där en hel del kommer agera på det jag skriver.

Att skriva i forumet att AFV har missförstått prospektet eller att jag tycker att flaggorna är sådär, är inte i min värld en köprek. :roll_eyes:

Hahaha… det roliga är att jag var tvungen att läsa det både en och två gånger innan jag fattade vad ni menade… :eggplant::joy::rofl:

4 gillningar

Fan. Tror ni har rätt. :disappointed_relieved:

Det är en ganska stor skillnad om du “bara” rek:ar när du själv spelar på ungefär samma nivå (dvs där vi alla drar IPO-lotten, även om du har 10+ lotter :joy: ), jämfört när du har ett på förhand ganska stort jäv. Ser som @JFB mycket större nedsida än uppsida, speciellt med tanke på media.

4 gillningar

Jag tycker för mycket står på spel. Du har ett väldigt högt förtroende i placeringsfrågor tack vare din vetenskapliga approach.
Dina råd är generellt det den samlade empirin säger och bryter med de gissningslekar de flesta andra tyckare sysslar med.

Att gå ut offentligt med IPO-råd överlag tycker jag känns som en onödig risk för ditt förtroende.

3 gillningar

Jag tänker att risken för egen nacke ökar i ordningen 1 - 4 - 2 - 3 just mht hur många som ser och hör det.

Så 1an är något man skulle valt från början. Bara till polare, ingen annan.

2an är ju gjord och annat än du har en enorm vänkrets så har du nått fler personer här men inget som finansjournalister sannolikt hänger upp sig på.

2 och 3 är lite ”go nuclear” där du såklart når oerhört många fler men det är ju också det som kan dra elden till dig.

Så menade jag :slight_smile:

Sen förstår jag att du vill utmana finansmedia och finansbranschen, och det gör du redan, men just i detta fallet hade jag stoppat ungefär där du är nu, just pga egen stake pre-IPO.

Visst kan 2an säker även den vändas mot dig av eventuella sensationslystna journalister. Att du gick ut till en selekterad skara yada yada yada, men jag tror risken för blow back är proportionell till antalet människor du når, och att det är skillnad att diskutera en IPO jämfört med en publik Rek för en IPO, som @woody säger.

Lite att fundera på i natt :grinning:

1 gillning

Jag får forumtråden som träff 7 vid googling på bara “Storskogen”. (kan ju vara viktat mot mig för att Google vet att jag tenderar att klicka på RT-länkar)
Många som är intresserade hittar nog diskussionen utan att du behöver skriva mer publikt än såhär.

2 gillningar

Absolut. Håller med, men å andra sidan så hoppas jag att intresserade viktar in mer än min åsikt eller vår diskussion. :slight_smile:

Däremot vet jag tyvärr att på en tydlig rek på folk som inte sökt upp det, t.ex. blogg, podd eller liknande så följer folk råden okritiskt. :roll_eyes::man_facepalming:

@christian100 och @JFB - ni har rätt.

Det är inte min strid att ta. Jag skippar det, lägger slutgiltiga analysen bara på Patreon så får det vara så. Skippar sociala medier, blogg, podd och nyhetsbrev. Dvs jag skippar det som “pushas” ut. De som letar upp det på egen hand får grundtesen.

Tack för tankehjälpen denna sena fredagstimme. :pray:

8 gillningar

Nä, inte per se, men för att använda en liknelse :slight_smile:

Det är lite som om jag skulle vara en känd bärplockare som har hittat ett kanon smultronställe som jag köpt en del av, och att jag berättar för folk hur de kan köpa en egen del av stället men till markant högre pris än vad jag betalat.

När super-bärplockarna i media säger att det är alldeles för mycket kaninskit bland smultronen, så bemöter jag det med att de bara är klumpiga när de plockar och att de varit på fel ställe, vilket också är sant.

Därefter skulle jag ut på Fejan och säga att super-bärplockarna är riktiga tomtar och egentligen köper sina bär på Coop, vilket också är sant :joy:

3 gillningar

Nu blev jag sugen på smultron :angry:

2 gillningar

Tack än en gång. Jag har lagt upp en disclaimer nu överst och mitt i tråden att det inte blir någon köprekommendation.

Samt lagt upp en plus-minus-lista som jag tycker är balanserad.

4 gillningar

Förstår helt om du avstår med att ge rekommendationer på enskilda noteringar, men tycker inte det ska baseras på om du tycker annorlunda än andra. Jag hade gärna sett din analys på Storskogen, inte minst värderingsaspekten. Även om jag kanske inte hållit med dig just i detta fallet så tycker jag om att begrunda väl underbyggda ’contrarian views’ (eller tankespjärn’ som du brukar säga).

Som sagt, förstår om du dock inte vill ha eventuell jobbig publicitet som tar energi från allt annat!

1 gillning

Finns en uppenbar risk att en sådan här sak kan slå tillbaka på hela bloggen och helt dränka allt som är bra. Glöm inte bristen på symmetri Jan: Uppsidan är liten men nedsidan stor.

3 gillningar