Förutsägelser för 2023 - låt oss spekulera tillsammans. 😊

Snart är det ju dags! Så låt oss testa tillsammans. Vilka förutsägelser gör du för 2023?

(Kan vara i vilket område som helst). :blush:

Några förutsägelser jag skulle önska mig:

Sorry ni som inte blev onämnda, glömmer alltid någon i dessa listor. :man_facepalming:

10 gillningar

Några av mina förutsägelser:

• räntehöjningar stannar av och vi kommer se en räntesänkning i H2
  • chatgpt kommer skapa massa diskussion i skolan
  • twitter kommer bli irrelevant
  • Stockholmsbörsen slutar på +10 procent
  • bostadspriserna stabiliseras på -20 procent från toppen 2021
  • elpriset stabiliseras på ca 2 kr/kWh
  • Ukrainakriget kommer gå in i fredsförhandlingar efter sommaren

Som vanligt är det ok att ha en åsikt, en nödvändigtvis agera på den. :blush:

22 gillningar

Inga resonemang kring varför, utan det är bara en listtråd?

1 gillning

Jag tror på att:

• Levnadsomkostnaderna blir allt för dyra, folk kommer behöva sälja sin hus/lägenheter.
  • Arbetslösheten kommer bli högre när efterfrågan klingar av och företag går i konkurs.
  • Börsen kommer vända upp den dag FED signalerar sänkta räntor.
  • Ukraina-kriget kommer pågå hela nästa år då ingen part vill förhandla.
  • Turkiet godkänner Sveriges Natoansökan, efter det turkiska valet.
  • Folk kommer förstå att fallande inflation inte innebär fallande priser.
  • Det kommer bli en stökig lönerörelse.
15 gillningar

Det är ju trevligt att bli tillfrågad, om man nu blir det, men risken är att de som inte blir det kan känna sig exkluderade. Bara en “off topic” tanke.

2 gillningar

Håller inte med, för att vara en motpol :slight_smile: tycker det är roligt att forumet formar karaktärer som särskilt kopplas ihop med vissa ämnen. Vi har ju folk som är duktiga på allt möjligt här.

Vill man komma med spådomar utan att ha blivit särskilt utpekad går det såklart bra

18 gillningar

The more the merrier tänker jag… tycker denna tråden kan få vara det vi kollar utfallet på senare kring nästa års julbord…

Jag vill höra allas åsikter, men gärna tänket bakom slutsatserna!

Återkommer under helgen men mina spådomar!

9 gillningar

Min killgissnig för börsen är -25%. Baserat på historik för S&P (som utgör ca 50% på globalt index) som i snitt fallit 25% från det att FED slutat höja räntan. Börsoron flyttar mao från inflation till lågkonjunktur med krympande företagsvinster inflationsjusterat.

Stockholmsbörsen faller sannolikt mer pga SEK som riskvaluta. I andra vågskålen ligger ett NATO medlemskap då risken för Sverige nog skulle ses som lägre vilket skulle kunna begränsa nersidan.

Jag tror på ett långt utdraget inflationsscenario. När inflationen nått så högt som nu så har det historiskt tagit årtionde eller så att värka ut.

Black swan (ok, halvdassig-grå-svan) är att Kinas ekonomi kraschar pga helt galen hantering av pandemin.

Räntor/obligationer gör comeback som investering inom något år.

Storskogen går till 4 kr. Pellepennan jublar. Vi som är långsiktiga fyller på innehav. Kursen återhämtar sig inte under 2023 dock.

Björnig JFB :grinning:

14 gillningar

• Ryssland genomgår någon sorts kollaps. Både i kriget och inrikes. Putin dör eller flyr till Sydamerika.
• Det blir rally på börsen när räntorna börjar sänkas.
• Twitter blir helt irrelevant.
• Trump blir åtalad.
• Energipriserna går ner men fortsatt höga.
• Krypto fortsätter ner mot noll.
• Teslas aktie fortsätter rasa.

4 gillningar

Putin kommer kola odramatiskt i sömnen. och världen drar en lättnadens suck.

Stockholmbörsen kommer gå plus.

Elpriserna kommer vara höga i 10 års tid. Minst. är jag rädd. Jag hoppas jag har fel. :sweat:

1 gillning

Jag har hittat min överman i bearish-het!

:joy::joy:

9 gillningar

Har inte hunnit ändra mig ännu, från annan tråd:

1 gillning

En realist är en optimist med erfarenhet :grinning:

Nä, men allvarligt talat så ser jag denna rädsla för lågkonjunktur lite på samma sätt som att alla ska vara ”lyckliga” hela tiden som det ser ut i samhället. Så ser inte livet ut. Så ser inte börsen/ekonomin ut. Irrationella förväntningar typ.

Vi verkar ha glömt nyttan av creative destruction som en helt avgörande del av marknadsekonomin :grinning:

6 gillningar

Utan att bli anmäld och raderad? Det var ju snällt. :grinning:

Jag har ingen aning men drämmer till med 10 kronor. Det är under kostnaden för ett frimärke så att köpa ett häfte frimärken kan mycket väl vara en bättre investering. Men jag räknar med att jag gissar fel då frågan är väldig svår.

9 gillningar
  1. Börsen fortsätter sura. Världsindex -10
  2. Inflationen fortsätter runt 7%
  3. Räntorna stabiliseras runt 4%
  4. Kriget i Ukraina fortsätter, men fronterna stabiliseras
  5. Debatt utbryter hur länge väst ska fortsätta underhålla Ukraina, detta kommer på sikt leda till en förhandlingsfred

Det kommer bli bättre 2024…

1 gillning

Då får jag bara lägga säljorder med det samma på min 100% Global indexfond och vänta på bättre tider för att komma in 25% billigare på börsen :thinking:. Det måste bli klart innan Julafton i alla fall eller hur @JFB och @Ola_Morin ? :person_tipping_hand:

1 gillning

I december 2023 ligger Länsförsäkringar Global Index på pluss jämfört med idag.

Inflationen är nog ca 3% i december 2023.

Putin kommer nog göra två stora offensiver under det närmaste halvåret innan han börjar försöka hitta en väg ut ur Ukraina, men han kommer verbalt hålla fast vid att ryssland åstadkommit något bra.

Tvärt om, om min kollgissning går hem så är det snarare ett köpläge som vi inte sett sen finanskrisen. Men allt beror på tidshorisonten. Du har ju 20+ år så då är det väl bara att köpa mer eller hur?

Dessutom är det ju en killgissning :joy:

3 gillningar

Jo :joy:. Månadssparandet är igång som vanligt . Jag får lita på dig vet du :joy::wink::partying_face::+1: .

1 gillning

Jag tänker mer att det är nästa år som folk på riktigt inser att vi befinner oss i AI-revolutionen. Folk kommer inse att detta är minst lika stort som internet, och AI befinner sig där IT var ungefär 1996. Därför gissar jag att nästa år är när AI-bubblan kommer starta, och sen kommer det ta några år innan den spricker.

Jag tror nog att den kommer börja vända redan när FED säger att de tänker sluta höja.

Mina tankar är:

• När det kommer till börsen så tror jag nästa år kommer gå plus, mer än många tror. Jag gissar på 10-15%.
  • Räntor tror jag kommer stanna av vid 4% och börja minska efter sommaren.
  • Jag tror vi går in i en långsam lågkonjunktur, inget akut men betydligt sämre år.
  • Automatisering kommer göra att företag kan upprätthålla vinster trots sämre efterfrågan.
  • Energipriserna kommer stabiliseras under sommaren och sen blir det tal om kris när nästa höst kommer. Men den blir lite mildare än nu, då folk har anpassat sig.
  • Nationalismen globalt kommer stärkas, EU, USA, Kina osv. kommer kämpa om jobben, tekniken och inflytandet. Allt fler kommer att se världen som ett nollsummespel.
2 gillningar