JamesBonds portföljuppdatering & marknadskommentarer

// I denna tråd kommer jag sporadiskt uppdatera mina positioner & aktuella tankar om marknaden.

Då jag har en genomsnittlig CAGR på mer än 30% vill jag bidra med mina aktuella tankar & positioner på marknaden för att inspirera, och delvis också för att backtracka mina tidigare tankegångar. Ingenting av det jag skriver är finansiell rådgivning.

Uppdatering nummer ett:
23 Juni 2023

Portföljfördelning:

ca 20% aktier
ca 20% guld & silver
ca 60% kassa
0% räntor (min största aklilleshäl kunskapsmässigt, bedömer dock att räntor är högintressant just nu.)
Största aktieinnehav: Investor B
Största fondinnehav: Fastighetsfonder

Marknadskommentar:

Vi har haft onormalt låg VIX och fear-and-greed slog över låg ett tag över 80 (”extreme greed”). Dessa två var en varningssignal på att marknaden skulle börja falla tillbaka, vilket har skett senaste veckan.

Det jag håller koll på just nu är framför allt Sverige. Jag tror att den svaga kronan kan fortsätta gynna bolagen även i nästa rapportsäsong. Den breda trenden borde dock vara en svagare marknad under sommaren, min stora kassa (ca 60%) reflekterar detta då jag tror på bra köplägen i Q3.

USA är jag avaktande till, och tror på köplägen först senare i höst i amerikanska papper. Någonstans bottnar kronan mot dollarn, jag ser en viss valutarisk här.

Större positioner just nu:

Min enda relativt stora position är mean reversion i fastigheter, även om det kan fortsätta falla en bit till. Riksbanken kan slå till med en dubbelhöjning. Jag tror vi antingen har sett, eller närmar oss en strukturell botten för svenska fastigheter (på indexnivå). Vi har också sett insiderköp i många fastighetsbolag, vilket vittnar om att folket på insidan tror på att botten kanske är nådd.

Jag köpte fastigheter på botten i oktober 2022 och sålde i januari 2023 på toppen, min swing-trade just nu är att fortsätta öka i fastighetsfonder ju mer det faller, och när marknaden har prisat in att sista räntehöjningen är gjord, lär vi se ett rally i fastigheter likt det vi såg i höstas.

”Badbollen studsar upp” som investerar-Nicklas skulle säga. Flera menar också på att den svaga kronan härleds till räntehöjningarna, som sätter press på fastigheter & den största strukturella risken med svensk ekonomi.

return 0; // Slut kommentar.

}

4 gillningar

Kul att nån vågar vara lite kaxig och faktiskt vara öppen med sin strategi. Hur länge har du investerat, jobbar du mest från ett makroperspektiv eller med enskilda aktieananlyser? Vad i din strategi tror du själv har gjort att du haft såpass bra avkastning?

2 gillningar

Grattis! Hoppas det fortsatt kommer gå så bra för dig. Hur länge har du hållit på och fått en sådan CAGR? Några funderingar jag fick när jag läste ditt inlägg:

Sedan denna varningssignal började blinka den 6 juni har globala indexfonder gått upp över +1-2% :thinking: Vet inte om jag skulle påstå att VIX på dessa nivåer är onormalt låg. Relativt låg ja, men inte onormalt.

Skulle du kunna utveckla anledningen till varför du tror att marknaden kommer vara svag och har tagit en så pass stor kontant-position?

Du tror att kronan kommer återhämta sig mot dollarn mer än amerikanska papper kommer gå upp? Eller tror du även den amerikanska marknaden kommer vara svag?

Började ett par år innan finnanskrisen 2008, satt mest och skrattade åt ‘hur folk kan vara så korkade!’ att de äger aktier (jag hade redan brännt mig innan krashen). Tog flera år innan jag kom tillbaka till aktier.

Det blev istället crypto & guld, det var en lärorik tid när man hamnade ‘i alternativa kretsar’, centralbankerna är onda, etc. Skyller på Mike Maloney… :slightly_smiling_face:

Aktieanalys är vad ‘alla andra’ håller på med. Där får man sällan någon edge. Jag handlar på säsongsmönster & psykologi, därav tycker jag VIX och Fear & Greed-mätaren är intressant att hålla koll på. Samt tonen i media, hur är stämningen just nu. Mest fingertoppskänsla, scrolla lite på tradingeconomics, hur är tonen i marknaden.

Min avkastning är dock volatil, 2020 var upp typ 100%, trodde 2022 skulle bli mitt första minus-år på länge men lyckades vända just .p.g.a. att jag köpte på botten i oktober. Mean reversion brukar funka bra på index. Köp billigt, sälj dyrt :slightly_smiling_face:

Sommaren brukar vara svagare säsongsmässigt, i kombination med att marknaden har handlats upp (smalt dessutom, några få lok som dragit tåget). Har hört flera analytiker ge sin take på detta i poddar på senaste.

Är börsen stark genom hela sommaren kommer jag sälja av det mesta i augusti & invänta en korrektion. Det är så lätt att dras med i FOMO, det gäller att vara iskall och invänta bra köplägen. Det är det som skapar överavkastningen, att stå emot det emotionella, “tänk om jag missar tåget” osv.

Det kommer alltid nya tåg.

2 gillningar

Ska bli spännande att följa dig, ställer lite fler frågor:

• Vilka källor följer du?
  • Vad har du för bakgrund (självlärd / ekonomiskt utbildad etc)?
  • Vad är dina tankar kring “försök inte tajma marknaden”
1 gillning

Uppdatering nummer två:
7 augusti 2023

Portföljfördelning:

ca 15% aktier
ca 20% guld & silver
ca 65% kassa
0% räntor
Största aktieinnehav: Neutral vikt
Största fondinnehav: Neutral vikt

Kommentar:

Sommaren har varit “flat” OMXS30 i Sverige. Jag skrev i mitt förra inlägg att jag satsade på fastigheter, detta har fallit ut väl och gett ca 3% under sommaren. Hälften av dessa innehav har jag nu tagit hem och ökat cash-positionen.

Jag tror forsatt på bra köplägen i Q3. Sept/Okt borde bli stökigt, speciellt när vi legat flat under sommaren, trots hyfsat bra rapporter. Jag tolkar det som att marknaden börjar ”bli trött” på att hålla uppe nuvarande nivåer. Ska dock sägas att jag inte kollat på teknisk analys här, utan mest en känsla.

Fastigheter har jag som sagt minskat med hälften. Ligger kvar med resten, då jag fortsatt tror på mean reversion, även om fastigheter såklart kommer följa med ned om hela marknaden faller. I portföljen totalt sett är dock fastigheter numera liknande storlek som andra innehav.

Ser fram emot en stökig höst!

Jag loggar in ganska sällan, besvarar frågor sporadiskt, tanken med dessa inlägg är mest som en offentlig historisk dokumentation då det finns många som påstår sig slå marknaden, och jag vill ha ett offentligt trackrecord som kan bevisa (eller motbevisa) mina påståenden.

}

1.Lyssnar på ekonomipoddar, kollar OMX dagligen, tradingeconomics, samt nyhetsflödet, läser av “stämningen”. Har dock minskat senaste 2 åren, försöker hitta the sweet spot där jag får den information jag behöver och samtidigt ha tid över till andra saker i livet.

1. Jag är självlärd, om det nu finns något som heter självlärd, vi hämtar ju inspiration från världen runt omkring oss. :slight_smile:

2. Ärligt talat tycker jag det räcker med att läsa runt på vad folk skriver på olika forum, Shareville osv. för att inse att “tajma inte marknaden” är ett bra råd för de flesta. Jag tror att man behöver tänka annorlunda, snarare än att vara smart.

Finns massor av smarta människor inom finnans, det räcker liksom inte, jag tror man behöver vara lite ‘konstig i huvudet’ också för att slå index på lång sikt.

1 gillning

Uppdatering nummer tre:
29 november 2023

Portföljfördelning:

Cash: ≈ 40%
Guld & Silver Inv.≈ 21%
Aktier ≈17%
Räntor ≈ 11%
Alternativa Inv: ≈ 11%

Kommentar:

En noterbar förändring är att jag tagit in räntor. Om vi påbörjar en ny fallade trend blir det rätt intressant hävstång.

Jag har tidigare flera gånger pratat om ”köplägen i Q3”. Jag upplevde dock 2023 som ganska ointressant, och statistiskt brukar börsen vända till en bullmarket först efter den första räntesänkningen. Jag tycker att risk-reward helt enkelt har varit för dålig.

Det blev först efter sättningen i slutet av oktober som jag plockade upp aktier igen, vilket syns på grafen nedan.

Kommentar och summering av investeringsåret 2023:

2023 är hittills ett underkänt år då jag ställer höga krav på avkastning årligen. Jag sålde dock även bitcoin i våras vilket ökar årets avkastning med någon % utanför börsen, liksom har guldet gått bra, så den totala % i net-worth är betydligt bättre än vad konton visar. Det är komplicerat att räkna på min avkastning då det många olika konton samt en kombination av digitala/fysiska investeringar.

För att summera året bjuder jag på en 5-års graf från Nordnet med kommentarer som kan ge en insikt hur jag tänker som investerare.

.

1. 2018-Q12020 är mest en ”flatline” i grafen då jag under denna tiden primärt höll på med OTC-handel och crypto. Totalt sett under perioden 2018-Q12020 (punkt 1) hade jag någonstans mellan 60-70% avkastning. Orkar inte räkna ut exakt. Avkastningen är alltså betydligt högre på 5 år än vad som syns i grafen.

2. Mars-maj 2020 var all-in aktier, där all-in i min värld är 80% (har aldrig 100% aktier). Aktiv trading fram till slutet av 2021. Which leads us to…

3. Q42021 begår jag mitt största investeringsmisstag i modern tid. Jag säljer allt i november 2021 då jag tror på nedgång under 2022, men jag är mentalt svag och köper in mig i marknaden i december 2021 igen av rent grupptryck (”men expterna i poddar säger ju att…”) Än värre köpte jag svenka småbolag. You guessed the outcome!

4. Lagom till krigsutrbottet har jag i början av 2022 över -30% i drawdawn. Detta är helt oacceptabelt i min värld. Förbannad över att jag redan hade sålt allt i november, men bara köpte tillbaka mig i marknaden p.g.a. FOMO. Min analys var att marknaden skulle ned - ändå föll jag för grupptrycket.

Det tog mycket tid och aktiv trading under hela 2022 för att till slut lyckas vända 2022 till plus, bland annat sålde jag småbolagen som hade fallit tungt i första ”dead cat bounce” innan de föll ännu mer. Flera bolag jag sålde under ”dead cat bounce” vid ca -15-20% fortsatte sedan ned -70-80%.

1. Den stora räddningen för året 2022 var köp efter oktoberbotten 2022, och vinsthemtag i januari 2023.

2. Köp efter stor nedgång i november 2023. Risk-reward bedömde jag som sisådär, utfallet av risken framgår av kursgrafen. Vi får se om småbolagen lyckas rulla på resten av året.

Och till sist, en reflektion kring valutadimension. ”H du bara köpt Avanza Global hade du haft +83% avkastning!” Jag har full förståelse för den typen av tankesätt, att det handlar om absolutavkastning i SEK.

Jag investerar dock i så många olika typer av tillgångar & swing-trading strategier att det blir väldigt ”meh” om jag bara skulle jämföra mig med en globalfond. För då kan jag ju faktiskt bara köpa en globalfond, och fokusera på annat i livet.

Men då hade jag ju inte lagt tusentals timmar på börsen in the first place, eftersom jag tycker det är roligt. Om 1 miljon apor kastar pil, kanske någon apa träffar i mitten. Är jag en apa som har haft tur, eller skicklighet? Tycker frågan i sig är ganska ointressnat. I’ll keep doing what I do, as long as I find it fun.

. . . . . . .

Nu väntar vi med spänning på första räntesänkningen, framför allt i USA som ledande indikator, som historiskt sätt har varit ett bra köplänge under lågkonjuktur.

}

3 gillningar

Uppdatering nummer fyra:
23 februari 2024

Portföljfördelning:

- Kommer vid nästa uppdatering – It’s a mess! -

Kommentar inledning av året 2024:

Året hittills har varit intressant att följa ur ett marknadsperspektiv, men min portfölj är tråkmört och ”ligger i dvala” tills nästa korrektion. Marknaden är just på extreme greed, vilket sällan är ett bra köpläge (även om enskilda aktier fortfarande kan vara intressanta; gjorde en snabb trade i Nvidia med vinst).

Något jag grubblat på senaste månaderna är hur dipp-köp påverkar den riskjusterade avkastningen. Ta senaste året som exempel; här har jag ungefär avkastning i linje med marknaden, men till lägre volatilitet.

Samtidigt innebär den här strategin, att stå utanför med cash på sidlinjen i väntan på dippköp, troligtvis att min CAGR minskar i jämförelse med tidigare år – extrem avkastning kräver extrem risk. Jag känner mig dock inte lika “ung och kåt” på börsen längre (ursäkta ordvalet).

Spåkulan 2024-2025:

Slutligen, en rolig grej tänkte jag dela med mig av ”spåkulan” i mitt huvud såhär i början av året. Min aktuella tro om framtiden:

En marknadskorrektion kommer snart. Efter det går börsen okej fram till första räntesänkningen i USA; det blir vändpunkten för nästa rally, som drivs av hype/förhoppningar om den nya industriella revolutionen (AI) och allmän optimism.

Börsen peakar i Q4 2025, för att få en större nedgång under 2026.

}
1 gillning

Uppdatering nummer fem:
23 maj 2024

Portföljfördelning:

Cash: ≈ 60%
Guld & Silver ≈ 20%
Aktier ≈20%
Räntor ≈ 0%
Alternativa Inv: ≈ 0%

Kommentar maj 2024:

Precis som jag förutspådde i mitt förra inlägg har vi nu fått en korrektion. Det roliga med en korrektion, är ju hur mycket det också går upp från botten. Köpt billigt sälj dyrt… lättare sagt än gjort, eller?

Just nu avvaktar jag med en del cash på sidlinjen, vill se bättre köplägen dyka upp.

Marknadskommentar:

Säsongsmässigt är ju det “roliga över” för den här gången. Sommaren brukar vara slagig, sen stökigt på hösten och jag gissar på nytt rally i höst efter en ny korrektion.

Det intressanta under året tycker jag är att hålla koll på sektorer - AI och försvarsindustrin framför allt.

Mitt enskilt största innehav är Saab, som dock var större innan NATO-inträdet då jag gjorde en tillfällig trade på att jag trodde det skulle gå upp på “hypen” efter attt Turkiet godkänt Sverige.

Den typen av trades som är så enkla att de inte borde fungera, men marknaden är… inte helt jättesmart alla gånger. Mina bästa trades historiskt har varit att inte tänka för mycket, utan köra på känsla. Liksom var det med Saab den här gången, även om jag fortsätter vara långsiktig aktieägare p.g.a. hur världen (tyvärr) utvecklar sig geopolitiskt.

}

1 gillning

Varför jämför du med ett index som exkluderar utdelning?

Är avkastningen redovisad inkl 60% cash? Eller visar avkastningen dina 20% guld och 20% aktier? :slight_smile:

Jag har inte sett denna korrektion? Var hittade du den?

1 gillning

Jag tänkte “nu kommer någon viktigpetter att kommentera” but I didn’t bother. Förlåt, skulle ha använt uttrycket “selloff” istället för korrektion.

Nej jag har inte räknat ut i procent hur mycket SP500 föll från toppen. Det är möjligt att vi bara haft en selloff och inte en korrektion i ordets rätta bemärkelse. Jag använder uttryck slarvigt, vilket egentligen borde leda till spöstraff när man är akademiker - häng mig offentligt.

Eh, bra fråga. Skyller på kvällströtthet.

Om du läser mina tidigare inlägg ser du att jag snarare inte brukar jämföra över huvud taget, eftersom det blir ett clusterfuck av valutadimensioner, olika index, osv. “Jämförelsen” förklarade jag ju om du läste texten:

Nej bara det kontot på Nordnet.

Jag har +10 olika banker + allting utanför börsen med råvaror & crypto, har försökt tidgare att vara en duktig och räkna ut allt men gav upp för några år sedan. Det är därför jag skriver ≈ och inte ==. Det är en grov uppskattning och som jag skrev tidigare:

Notera det fetmarkerade. Notera också att om det står 0% kan det fortfarande finnas tillgångar, men att de är mindre än 1%. Så då borde jag skriva < men jag är lat, fet och gammal.

Slutligen en fotnot - jag delar med mig på skoj, har ingenting att bevisa för någon. I got enough money for a lifetime. Av det lilla jag delar med mig offentlig sker det här exklusivt på Rika Tillsammans. Tills jag tröttnar och går under jord igen, var snäll mot mig, annars slutar jag skriva. :joy:

4 gillningar

Det låter faktiskt mer som en vild gissning.
Men du följer väl upp din fantastiska 30% CAGR eller?

2 gillningar

Det har ju inte fallit. Var ju nästan ATH 23 maj!

Vilket jag läste och tycker är rent trams. Du verkar inte slå globalt index varken riskjusterat eller absolut. Det gör ju för mig att det finns ingen anledning att lyssna på det du säger, för upperbarligen kan man få mer avkastning genom att inte lyssna på det du säger och bara köpa en lågkostnadsfond.

7 gillningar

Don’t hold back now… :sweat_smile:

Man ska vara seriös. Absolut.

Personligen tycker jag att @JamesBond , keep it comin’! Fantastiska analyser och ögönblicksbilder.

BTW, mitt ursprungliga nicknamn här på forumet var James Stock, men ingen fattade eller uppskattade den heller. :man_shrugging:

4 gillningar

Nu låter det i o f s som Bond överdrev sin avkastning, när han satt på 60% cash men för den skull ska vi inte med flit göra oss omöjliga och missförstå allt vi kan på pin shi.

Det var faktiskt en dip i S&P i mars-april och Bond diskuterade hur mycket man kunde ha tjänat på att köpa i dippen tills det hade stigit i maj.

Men nu gjorde ju inte TS det då hen satt på 20% aktier och 60% cash när mer eller mindre nytt ATH nåddes.

Läser man uppdateringen daterad 23 maj så framstår det i texten som om en nedgång precis varit (som förutspåddes) samtidigt som TS har en mycket defensiv portfölj.

Men egentligen har ju TS missat hela återhämtningen från den dipp som var tidigare.

Med andra ord, misslyckad tajming.

1 gillning

Du anmärker på ord/formuleringar istället för att försöka förstå vad killen egentligen vill säga. Kollar du grafen i inlägget fattar du att han menade att nu kan ha varit nu under våren.

Du blir inte en bättre person av att anmärka överdrivet mycket.
Använd dina kunskaper till att lära oss andra kloka poänger istället, för du har ju massor med kunskaper att bidra med.

2 gillningar