// I denna tråd kommer jag sporadiskt uppdatera mina positioner & aktuella tankar om marknaden.
Då jag har en genomsnittlig CAGR på mer än 30% vill jag bidra med mina aktuella tankar & positioner på marknaden för att inspirera, och delvis också för att backtracka mina tidigare tankegångar. Ingenting av det jag skriver är finansiell rådgivning.
Uppdatering nummer ett:
23 Juni 2023
Portföljfördelning:
ca 20% aktier
ca 20% guld & silver
ca 60% kassa
0% räntor (min största aklilleshäl kunskapsmässigt, bedömer dock att räntor är högintressant just nu.)
Största aktieinnehav: Investor B
Största fondinnehav: Fastighetsfonder
Marknadskommentar:
Vi har haft onormalt låg VIX och fear-and-greed slog över låg ett tag över 80 (”extreme greed”). Dessa två var en varningssignal på att marknaden skulle börja falla tillbaka, vilket har skett senaste veckan.
Det jag håller koll på just nu är framför allt Sverige. Jag tror att den svaga kronan kan fortsätta gynna bolagen även i nästa rapportsäsong. Den breda trenden borde dock vara en svagare marknad under sommaren, min stora kassa (ca 60%) reflekterar detta då jag tror på bra köplägen i Q3.
USA är jag avaktande till, och tror på köplägen först senare i höst i amerikanska papper. Någonstans bottnar kronan mot dollarn, jag ser en viss valutarisk här.
Större positioner just nu:
Min enda relativt stora position är mean reversion i fastigheter, även om det kan fortsätta falla en bit till. Riksbanken kan slå till med en dubbelhöjning. Jag tror vi antingen har sett, eller närmar oss en strukturell botten för svenska fastigheter (på indexnivå). Vi har också sett insiderköp i många fastighetsbolag, vilket vittnar om att folket på insidan tror på att botten kanske är nådd.
Jag köpte fastigheter på botten i oktober 2022 och sålde i januari 2023 på toppen, min swing-trade just nu är att fortsätta öka i fastighetsfonder ju mer det faller, och när marknaden har prisat in att sista räntehöjningen är gjord, lär vi se ett rally i fastigheter likt det vi såg i höstas.
”Badbollen studsar upp” som investerar-Nicklas skulle säga. Flera menar också på att den svaga kronan härleds till räntehöjningarna, som sätter press på fastigheter & den största strukturella risken med svensk ekonomi.
return 0; // Slut kommentar.
}