Inte alls, jag tycker synd om alla som gått in i aktien och drabbats av den enorma nedgången, speciellt de som lockats med av att andra gått in i den och inte baserar sitt val på egen utvärdering och tillhörande tankeverksamhet. Det är inte klädsamt att du försöker lägga ord i andras mun, som dessutom inte stämmer överhuvudtaget. Skriv vad din åsikt är istället för att lägga fram sånt här. Tack.
Hej Jan,
Förutsägelser är ju inte min grej - även om jag haft flyt med “50% guld och 50% aktier”-portföljen som du avtvingade mig (när var det? har du någon graf fram tills idag?). Sen i COVID-kraschen att vi skulle vara tillbaka till midsommar några månader senare…
Även nyårslöften är inte min grej…vilket jag skrev om på Morningstar (även lite om 2023 där)
Nyårslöften och tankar inför 2023 från 3 förvaltare | Morningstar
DETTA ÄR DEL 1 - och jag skall återkomma lite om guld, silver och gruvbolagen i nästa inlägg (i början av kommande vecka). - eller skall jag spara allt till kommande Fika Tillsammans?
FORTSATT TREVLIG HELG ÖNSKAS,
/eric
Kom igen @Pellepennan, det va ju mer humor! Bli inte så kränkt! 
Det kan man tycka men inte när det kommer upprepat. Det finns en historik här som gör att jag knappast uppfattar detta som ett skämt.
Nu sticker jag ut hakan och leker spådam!
| Januari | Februari | Mars | April | Maj | Juni | Juli | Augusti | September | November | December | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Inflation USA | 13% | 10% | 7% | ||||||||
| Fedränta ändring | 0.25% | 0.0 | 0.0 | 0.0 | -0.5% | -0.5% | -0.25% | -0.25% | |||
| Dollarvärdet | 105 | 120 | 105 | 95 | |||||||
| Börsen globalt | −20% | −30% | −15% | −15% | 0% | ||||||
| Inflation Europa | 15% | 12% | 10% | 8% | |||||||
| Infaltion Sverige | 14% | 10% | 7% | 5% | |||||||
| Börsen Sverige | −15% | −10% | 5% | ||||||||
| Guld | 1800 | 2500 | 2200 | ||||||||
| Krypto BTC | 15000 | 9000 | 25000 | 35000 |
Kommentarer till ovan:
Globalt/USA: Kinas återuppöppnaden leder till högre inflation igen då supply chain återigen korkas igen pga stort tapp i arbetskraften i Kina. Detta gör att USA står utan mycket av sina varor dom importerar från Kina. Detta leder i sin tur att inflationen går upp, samtidigt som arbetslösheten i retail-sektorn ökar markant, Amazon toppar med att minska sina arbetsstyrka med 60% över året, många tech-bolag lägger ner. Dollarna stärks och börserna försvagas ytterligare, Q1 rapporterna är långt ifrån förväntningarna. Fed vågar inte höja sin ränta med och ligger still tre möten irad, därefter måste dom börja sänka räntan, vilket gör att den globala börsen får ett glädjeskutt uppåt. Hösten globalt blir mycket volatil, men efter en botten på -30% landar den på ±0% nyår 2023.
Sverige: På hemmafronten blir det lite lugnare, inflationen ökar men OMX30 står emot lite bättre pga mindre sammansättningen av bolagstyper. Bopriserna bottnar -30% från toppen under början av sommaren efter att några behövt byta boende pga höga räntor (maxar på strax över 4% rörlig under våren). Börsen slutar +5% efter en bra avslut på året då inflationen kommer ner, samt riksbanken sänker räntan efter att FED visat vägen.
Guld: Kommer ligga ganska still under våren men börjar röra sig uppåt och toppar på 2500 under början av sommaren, därefter sakta neråt… (jag vågade knappt läsa @AuAgEric inlägg innan jag postade)
Krypto (här visat som BTC): bottnar på 9000 USD och får god fart när börsen börjar vända under sommaren, men det blir inte fullt så galet som tidigare eftersom instutionella investerare denna gången har annat att tjäna pengar på. Toppar på 35000 i slutet av året.
Så återigen tar vi inte tag i dom skulder som finns utan skjuter upp blodbadet till senare…
Då tar jag köp krypto som en rekommendation från dig 
Under 10000 så kan det va ett bra litet bett med stor uppsida (men se till att nedsidan inte blir för stor för totala ekonomin)… Men ansvaret ligger hos den som investerar!
Intressant tråd
Spådomar för 2023
Bregott 80kr
Limpa bröd 50kr
Inflation 8%
Brent Olja $110
Guld $2000
SP500 -25%
Bitcoin <$9000 bottnar för att sen gå upp
Tether imploderar. Fler som simmar med byxorna nere.
Storskogen byter namn eller ombildas.
Tyvärr har nog storskogens image tagit mycket stryk. Ett annat bolag som hade övervärden är Softbank. Tror båda företagen kämpar för att locka tillbaka brända investerare. Oavsett potential och värden är det nog motigt. Kanske går bättre under nytt namn?
Du menar 600g? Tror det låg på 69 kr när jag kikade på Ica häromdagen, men jag köpte på extrarpris 49 de senaste gångerna, först på Willys och sen motsvarande på Ica. Jag tror mer på krymplation. 69 bibehålls men paketet innehåller bara 500g eller liknande. Antingen helt dolt eller med text om “nu med smartare och mer behändig förpackning!”. Man kan förstås även gardera med “ny formula” (som inte går att granska då man inte får se den. Men "ny"är förstås alltid bättre på reklamljug…).
På vår handlarapp har det stått ”Bregott (om bra pris)” i drygt två veckor men i förrgår kom frun hem med två paket, 45kr st! 67 är annars normalpris här…
Börsen går ner ytterligare 5-10% men avslutar 2023 på samma eller högre nivå än då året började eftersom Börsen ser 12-18 månader fram i tiden. De som skulle köpa i dippen missar som vanligt botten och fortsätter tålmodigt att vänta.
Prisökningarna sjunker tillbaks i takt med att leveranskedjor återgår stabilitet och energisituationen hittar ett nytt normalläge. Begagnade bilar kommer stå emot prissänkningar, bostadspriserna stabiliseras samtidigt som bottenfrysning av nyproduktion gör flyttkedjorna än trögare.
Medelklassen kommer under 2023 prata om hängmörad entrecote och Thailandsresor som något ouppnåeligt då sparpengarna allokerats till räntor och elräkningar. Men till 2024 så… 
Japp det var 600g grönt paket bregott jag tänkte på. Vi har också 67 spänn normalpris, men ica där jag bor har nästan alltid det till kampanj för 45-49kr. Det går utmärkt att frysa in förresten.
Min spekulation:
Inflationen: Kommer minska under 2023. Stimulanser i ekonomin under pandemin tillsammans med effekterna av kriget tror jag är är orsaken till att den är så hög just nu. Även om kriget i Ukraina fortsätter så tror jag resten av världen har hunnit anpassa sig till det nya läget och därmed lyckats tygla inflationen till slutet av 2023. Om jag förstått det rätt så har vi haft inflation i tillgångsslag i många år och att det är den egentliga bakomliggande orsaken till dagens inflation på konsumtionsvaror, tjänster men att det var pandemin och kriget som utlöste det.
Styrräntan: Kommer att stabilisera sig vid 3% under 2023 och fortsätta ligga där fram tills inflationen går ned. Sommaren 2024 ligger styrräntan på 2%.
Reallönerna: Kommer ikapp 2026.
Bopriserna: Det kommer dröja till 2024-2025 innan bopriserna är ikapp dagens nivåer.
Spontant boktips: 21 tankar om det 21:a århundradet. Riktigt riktigt bra och extremt intressant att läsa nu med allt som händer i världen 
Killgissning på en lördagskväll? Tjoho, äntligen en sport jag är bra på! 
- Börsen -7%
- Ukrainakriget fortsätter, mycket på grund av att omgivning kommer att uppleva “kriströtthet” och lämnar dom i sticket
- Uppsving för ny Corona-mutation men ingen orkar bry sig
- Prepping som nu är stekhett kommer att dala när alla tröttnar på att vakna till minusgrader för att behöva gå ut och mata hönsen i kallingar innan brasan är tänd för att koka kaffet vilket leder leda till överflöd av sommarstugor/småhus till billiga priser
- Elpriserna kommer att räddas med 2-4 stödpaket efter otaliga feel-bad stories om Ulla 85 år som nu vräkts (infoga valfri bild på ledsen tant med katt i famnen med flyttlådor i bakgrunden) på grund av att det sociala skyddsnätet inte hunnit med att räkna om schablonsummor för omkostnader
- Uppdrag granskning gör ett reportage om 1) bidragsfusk för elsubventioner 2) volymen ukrainska flyktingar. Båda sakerna leder till uppsving för SD i opinionsmätningarna.
Är inte lika övertygad om detta efter att ha provat ChatGPT själv. Extremt hypat. Svarar översiktligt men kan bara svara på vissa ämnen och man kan lika gärna läsa på Wikipedia eller googla själv. ![]()
”Who is “Storkuken”?”

OBS att det är inte jag som hittat på detta utan någon skrev om det själv…
Man kan fråga på svenska också men det blir inte bättre av det.
Nu är ju den baserad på information fram till 2021, så kanske inte en så relevant fråga.
Den har ju en del annan kompetens dock, när det gäller att generera kod eller modifiera texter mm.
Jag bad den skriva om din text ovan men med stilen av en nyhetsartikel.
Tidigare har ju examinatorer kunnat korrelera texter mot databaser/internet för att se att studenter inte har kopierat texter (för mycket). Det kommer ju behöva hanteras på nåt annat sätt framåt.
USA kommer gå starkt. Inflationen där kommer backa snabbt ned mot 4-5% under 2023. Räntesänkningarna börjar Q3/Q4. Börsen vågrätt eventuellt upp 5-10%. Billig el och de startar upp egen chiptillverkning snabbare än en röding stänger kärnkraftverk.
I Europa ser det mörkare ut. Fortsatt dyr el, pressade hushåll med vikande konjunktur. Pressad industri pga dyr el/gas och dålig tillgång på komponenter. Fortsatt hög eller stigande inflation. Fortsatta räntehöjningar under hela 2023. Börsen ner 10-20% minst! Kriget i Ukraina fortgår samt risk att fler krig startar.
Jag håller med om att ChatGPT är väldigt hypad. Jag brukar säga att det största med den är att Large Language Models har börjat bli mainstream.
Däremot så skulle jag säga att det som på riktigt är stort är att ChatGPT vissar tydligt hur fort utvecklingen går nu. Om du går igenom de olika modellerna så kommer du inse att bara under 2022 så har de utvecklats en storleksordning. Om vi inte når ett tak snart, så kommer denna teknik snart revolutionera allt.
En ny gissning:
- Låt mig göra en vetenskaplig gissning, James Webb Telescope kommer göra sin första detektion av en biologisk marker i en exo-planets atmosfär. Sen kommer alla under året diskutera om detta är en false-positive eller om vi har hittat liv.