- Amerikansk inflation vänder ner redan i Q1 2023
- Svensk inflation dröjer tills Q2, men dyker då snabbare
- Lågkonjukturen driver fram räntesänkningar redan i H2
- Bostadsmarknaden står och stampar, men stabiliseras i takt med att räntehöjningarna fått full effekt. Då nånstans 35-40% ner från toppen
Inflationen fortsätter upp i Sverige eftersom lönerna börjar haka på upp.
Räntan fortsätter upp även den.
Börsen ned 25 % nästa år, 2024 går den däremot upp, börjar kanske gå upp redan dec 2023.
Bostadspriserna fortsätter ner ytterligare 30% nästa år eftersom säljarna förstår att återgång till 1% rörlig ränta inte kommer ske.
I slutet av 2023 börjar arbetslösheten öka, vi börjar se att inflationen mattas av.
Kriget i Ukraina fortsätter men är mer lågintensivt och glöms (tyvärr) bort mer och mer i väst.
Som flera nämnt: kraschar Kinas fastighetsmarknad eller invaderar Taiwan blir det mörkt på riktigt.
Hm.
Jag har alltid två röster i mitt huvud när jag framtidsgissar, så båda får vara med. Kommer troligen bli utskälld för båda, men det är ändå såhär min hjärna funkar.
Pessimistiska spåkulan!
-
Än mer protester och troligen även upplopp i UK. Brexit, skenande energipriser och matpriser, brutna vallöften, inflation och en rad andra orsaker har skapat en stor grupp med invånare som inte kan leva på sin lön. Andra sidan av myntet är att många företag inte hittar arbetskraft då gränserna stängts för prisvärd arbetskraft från övriga Europa. Troligen leder det till att än fler flyttar, både företag och privatpersoner, från öarna till närliggande EU-länder.
Troligen får vi se protester och strejker även inom EU för liknande orsaker. -
El och energikrisen fortsätter, höst och vinter 2023 blir värre än vintern 2022-2023, för nu är gaslagren tömda och EU låter bli att lösa prissättningsproblemen på el och energimarknaden. Som grädde på moset sker ”olyckor” och hackerattacker som slår ut viktiga funktioner i Europas el och energinätverk. Både hushåll och företag går på knäna eller värre än så.
-
Ryssland börjar använda än mer hemska vapen, som även når Ukrainas grannländer och Nato och Ryssland hamnar därefter i fullt krig.
-
Börsen svajar rejält och har troligen backat 10-15% jämfört med dagens värde i slutet på året. Likaså sjunker bostadspriserna med minst lika mycket för småhus och bostadsrätter. Fler kryptovalutor kommer implodera och fler länder och myndigheter kommer ta fram förslag på nya lagar och riktlinjer som i framtiden ska skydda investerare bättre.
Optimistiska spåkulan!
A. EU och Nato får med sig fler länder och stormakter som vänder sig mot Ryssland och skapar verklig påverkan på den ryska befolkningen och Putin. Putin störtas av sin närmsta krets och överlämnas till Krigstribunalen i Haag. Därefter utlyses nyval och förhoppningsvis får en demokratisk ledare makten.
B. EU tar fram ett maxpristak på el och energipriser som gäller inom hela EU, så även låginkomsttagare kan ha råd att både värma sitt hem och äta. Det läggs också fram en strategi hur energiomställningen ska ske de närmsta 10-20 åren och samtidigt minska alla länders fossila utsläpp.
C. UK får ett förbättrat samarbete med EU som löser vissa av de stora låsningar som funnits sedan Brexit.
D. Börsen börjar återhämta sig, och ökar 15-20% framåt slutet på året.
Många kryptovalutor kommer sållas bort genom det naturliga urvalet och kvar kommer ett fåtal aktörer finnas. Det blir de som står pall för de omfattande granskningar som möjligen kommer efter 2022 års turbulens inom kryptosfären. En hel del investerare kommer justera sitt risktagande och gå över till säkrare investeringar.
Jag tror att det kommer varit ett rätt bra år när vi summerar 2023.
Stay positive and keep on buying
Could have fooled me
eftersom du bara skriver i tråden när det går ner, aldrig när det går upp. Det ger ett sken av skadeglädje, medvetet eller omedvetet från din sida.
På vilket sätt menar du?
RT rekommendationen var teckna & sälj och då kunde man genrera nästan 30% om man sålde direkt. Man kunde också sålt senare med högre vinst
De som jag som valde ett långsiktigt innehav har ju gjort det på helt egen risk. Man har ju heller inte gjort någon förlust så länge man inte sålt.
Det gör jag ju. Min åsikt är att du skulle jubla och det är till 100% en uppfattning baserat på dina inlägg. Min bild av dig är ju helt och hållet vad du skriver ![]()
Det du inte förstår och som är uppenbart för andra, är att du med dina upprepade insinuationer mot mig som person försöker framställa mig i en negativ dager. Sluta med det! Du är en elak person som jag uppfattar dig.
När det gäller Storskogen så tycker jag du gör det helt för egen maskin. Bara skriver när det går ner, ingenting när det går upp, ingen pep för de som sitter med förluster eller att försöka inge någon form av hopp för framtiden.
Du får kanske reflektera vilken bild du ger av dig själv.
Du skriver på ett publikt forum och får nog vänja dig vid att få kritik ibland, som vi alla får tåla, varken mer eller mindre ![]()
Jag tror tyvärr på ett skakigt politiskt klimat under 2023:
- Kristersson-regeringen avgår lagom till första maj.
- Samlingsregering (S+M) tillträder innan midsommar.
- Sveriges ordförandeskap präglas av kraftig Icke-EU-debatt kopplat till energibrist, Rysslandsvänliga medlemmar och en arbetsmarknad i gungning.
- Trump vinner framgångar i USA
RikaTillsammans - för oss som vill ha strategier för att slippa behöva frysa in smör.
Copy Paste från 2022, nya eländen fortsätter avlösa varandra. 
Det var en intressant gissning. Han har ju snarare varit ett stort sänke för de politiker han stött i midterms, så jag tror att han är helt körd om inget nytt elände inträffar som han kan exploatera i en valrörelse…
Kan det här hända utan en ny ledare för M? Jag tror att du har rätt i sak men att det kommer dröja mycket längre, kanske efter nästa ordinarie val. Så länge det inte blir starkt tryck utifrån pga utökat krig eller annat.
Vad har detta med förutsägelser för 2023 att göra?
Jag förstår vad du försöker åstadkomma.
Min förutsägelse för 2023 är att det du och ett fåtal andra signaturer sysslar med riktat mot mig kommer att fortsätta om inte forumägaren sätter stopp för det och markerar att i forumet ska vi diskutera ämnen, sakfrågor, och inte hela tiden diskutera personer som skriver för att framställa vissa i negativ dager.
Vanligaste hälsningsfrasen 2023; ”Går det bra, eller går det som vanligt?”.
Jag tror på en riktig storbolagskonkurs, förmodligen driven av höga kostnader, kombinerat med komponentbrist som gör att faktureringen uteblir.
I övrigt tror jag att konsumtionen mattas av och att det driver arbetslöshet som kan tangera 15% mot slutet av året. Den driv av den höjda pensionsåldern och att ungdomar får svårt att komma in på marknaden
Aktiemarknaden kommer i stora drag att fortsätta som den gjort, men dyka efter semestern då orderböckerna sinar.
Elbilsmarknaden kommer prövas hårt likt 1920-talet, då ekonomiska depressionen, krugercrashen etc utplånade dåtidens elbilar. Jag blir personligen inte förvånad om den dör ut pga energibrist och pris/mil som är långt överskridande fossilbilar i en TCO som inkluderar andrahandsvärde.
Boprismarknaden kommer att bli problematisk, med ett ökat fokus på skuldsättning.
Ljuspunkten är att vi kommer att anpassa kostnader genom att i större utsträckning samåka, reparera och återbruka. Även egen odling och småskaliga jordbruket kommer att gagnas.
Summa summarum så går vi mot tuffare tider, men vi kommer att anpassa oss.
@janbolmeson du glömde be @Jacke77 förutspå vilken globalfond som kommer vara billigast år 2023? 
Elpriserna kommer i snitt kanske hamna på 2kr men stabiliseras kan de inte göra förrän vi har mer planerbar kraft i systemet. Jag tror på fortsatt volatila elpriser med nästan gratis när efterfrågan är liten och det blåser och fortsatt svindyrt på vintern när det är kallt och inte blåser.
Det är som jag ser ett av de mest säkra beten att investera i inför 2023.
Vi kommer säkert få se mer långsiktiga förändringar av prissättning och/eller elkompensationer för att konsumenterna ska få mer förutsägbarhet i elpriserna.
Det är ju en attans balansgång med tanke på inflationen. Jag är personligen emot kompensationen då den också driver bostadspriser och första-hjälpen kalkyler.
Från ett humant perspektiv så är det däremot rimligt att de som behöver ska få hjälp.
Kul tråd!
Jag säger så här:
- Bostadspriserna stabiliseras Q2. -25 procent från toppen.
- Ränta höjs Q1, inga fler justeringar 2023
- Ukraina-kriget löses med någon form av Korea-variant
- Börsen plus 5 procent
- Stora rörelser i Storskogen också fortsatt, mellan typ 5 och 12 kronor. Slutar på 9
- Daniel Kaplan kommer sitta kvar som VD för Storskogen hela 2023
Bilpriser nästa år och leveranser?
KORT om 2023.
- Fortsatt dalande nybilsförsäljning/ordertecknande.
- Registreringarna går ner men elbilar ökar i registrering tack vare stor ”orderstock”. Jag gissar på 225 000 bilar 2023.
- Listpriserna står still eller höjs. STD-utrustningen kan dock både öka/minska.
- Kampanjer kommer främst ske på bilar som kan LEVERERAS.
- Kampanjer på privatleasing på bensinbilar/laddhybrider redan nu i vinter.
- Företagskunder får mer rabatter eller attraktiv operationell leasingerbjudanden.
- Subventionering av räntor, serviceavtal, försäkringar, vinterdäck, tillbehör osv.
- Listpris på bilhandlarräntor 6-7,5% men gott om kampanjräntor på 3-5%
- Kunderna kommer vara mindre benägen att ”lyxbyta” till ny/nyare bil. I sämre tider reparerar man hellre mer och byter främst när man måste.
- Begagnatpriserna sjunker sakta mot mer normala nivåer =historiskt värdefall.
- Privatpersoner får mer fokus på begagnade bilar. Sen kanske man försöker klara sig på en bil mindre i familjen.
- Företag lägre intresse köp/leasing och flytt mot hyrbilslösningar & milersättning.
- Hyrbilslösningar och delningsekonominlösningar kommer öka generellt.
- Tesla kommer börja köra lite kampanjer för att sälja lagerbilar som uppstår. Då främst räntekampanjer och/eller subventionerad laddning/tillbehör/referralpoäng men även vissa mindre rabatter på nya bilar i lager.
@janbolmeson ska hjälpa mig att lägga upp en längre analys/dokument med fördjupning här för den som är intresserad hur jag resonerar.