Förutsägelser för 2023 - låt oss spekulera tillsammans. 😊

Jag bröt ut det till en egen tråd. Här är @Skogstomten:s långläsning:

4 gillningar

ok, tack! (10 tecken)

1 gillning

Spådom bostadsmarknaden (en uns ironi).

Människor har blivit fattigare realt. Detta leder till mindre köputrymme och mindre låneutrymme (KALP justeras rätt ordentligt). Riksbankens stödköp av bostadsobligationer går till förfall och bankerna får nu finansiera dessa obligationer via marknaden istället. Marknaden känner lukten av ökad risk och vill bli kompenserade. Bostadsräntorna stiger därmed ytterligare.

Räntehöjningarna börjar slå igenom i ekonomi och företag börjar varsla. Kreditförlusterna hos bankerna börjar ta fart. Eventuell finanskris på g. På detta börjar sociala oroligheter tillkomma. Förorter står i lågor och vår ordningsmakt räcker inte till. Militär tillkallas. Bostadspriserna är vid det här laget ner 25-30% sedan toppen.

Regeringen upplöses och S+M bildar samlingsregering för att försöka komma till stånd med alla problem. Bland det första man gör är att reformera om bostadsmarknaden. Hyresregleringen slopas (inte över natten utan när vakanser uppstår). Ränteavdraget fimpas. Amorteringskrav på bostäder införs (30-50 år). Allt detta sammantaget innebär att bostadspriserna faller ytterligare, runt 50%. Vid det här laget har SEK totalt tappat allt förtroende för omvärlden. Regeringen beslutar att införa EUR. Våra enorma skulder är nu inväxlade till väldigt fördelaktig EUR-kurs. Och bostadspriserna tar fart igen (2025/26).

5 gillningar

Intressant scenario!

1 gillning

Tydligen lite begreppsförvirring här, när nu tre personer föreslagit en “samlingsregering” bestående av enbart två partier. En samlingsregering är per definition en regering som bildas av alla eller nästan alla partier, och sker i regel bara vid stora kriser, typ krig. Att de politiska blocken omformas är däremot fullt normalt – det är ju inte alls länge sedan M, KD och FP gick över från S-blocket till SD-blocket, till exempel. Jag håller det emellertid för tämligen osannolikt att M skulle återgå till ett S-samarbete utan att FP följer med.

2 gillningar

Du har rätt. Men teoretiskt räcker det med S+M för att skapa majoritet. Dessutom har de även C med sig i en sådan konstellation kan man utgå från. Den breda mitten blir därmed verklighet.

Jag utgår från att en sådan regering skulle föra en stram migrationspolitik, så jag vet inte hur det skulle passa ihop med C – har inte riktigt fattat om de tycker att invandring är superviktigt, i vilket fall det skulle skära sig med de mer pragmatiska partierna, eller om de bara ogillar SD av andra skäl, i vilket fall de skulle kunna acceptera SD-migrationspolitik under annan flagg. :thinking:

Jag ser framför mig
1 (80-1,3) kr/kWh i SE1+2 i SE3+4 blir det 1,5 (1,25-1,75) kr/kWh i genomsnitt. Före moms och avgifter osv.

Gaspriserna tror jag inte går ner nämnvärt i EU på LNG så det håller priserna uppe. I takt med att LNG importen till Tyskland ökar kommer de ersätta kol (som nu levererar en stor del) med gas.
Däremot tror jag att konjukturpåverkan blir så stor så något kommer hända inom både marknaden, vinsttak osv . Men jag tror tyvärr inte det är till Sveriges fördel så vi kommer ha fortsatt höga elpriser

1 gillning

Tänker mig att vi haft några extrema år nu med covid, ukrainakrisen, inflation och energipriser som skenar, vilket enligt vissa statistiska modeller ökar sannolikheten för ett lugnt år (regression to the mean).

• inga nya farsoter
  • börsen ger exakt 7%
  • ukr/ryssland blir permanent och lågintensivt
  • inflationen sjunker mycket långsamt
2 gillningar

I en sådan konstellation undviker man problempartier som C, om man inte måste ha med C i en regering undviker man det. Tror både M och S är helt eniga omdet. För övrigt hade jag gärna sett en sån regering.

1 gillning

Detta känner man sig ju alltid exalterad över nu för tiden
image

4 gillningar

Jag köpte och fyllde frysen med Bregott mellan i april när det var 20kr/paket. Det varade ända till september. Sedan var det bara att ta tjuren vid hornet.

58kr/paketet kostar det på stor-ICA och 62kr/paketet på små-ICA i byn där jag bor men den är lite speciell också eftersom det är “rigemanskommun”.

Det är nog mycket mer sannolikt att S tar med C än MP i en regering. Eller V för den delen.

Men det är nog väldigt beroende av vem som sitter som partiledare 2026. För endera partiet.

Tja nu tänkte jag på scenariot med M och S, då tror jag inte det blir några andra partier i regeringen, det blir för komplicerat.
Inget av respektive statsbärande partis önskeregering är genomförbar och har inte vart på 8-10år, vi hamnar alltid i märkliga konstellationer som det ser ut nu.

1 gillning

Synd bara att Bregott Mellan är väldigt annorlunda än “riktiga” Bregott.

1 gillning

Jag känner att något saknas gällande hur EUR-kursen vid valutabytet sätts och hur fort det brukar gå.

2 gillningar

Menade mer att de skulle få C:s välsignelse. De som satt sig på tvären för varenda möjlig konstellation.

Väldigt bra fråga. Känns lite väl snabbt i mitt scenario. Men är det inte något EUR-land som gjort något liknande eller har jag drömt detta?

Rätt mycket vatten i Bregott Mellan. Willys+ har vanligt normalsaltat för 49:90 denna vecka, max 3 köp. Lägre pris per fettenhet…

2 gillningar

Älskar att förutsägelser för 2023 blev en bregottklipp tråd :grin: bigmac index, nu oxå bregottindex :sweat_smile::butter:

13 gillningar